Deze groep mensen gaan uiteindelijk naar de hel die weer uit zeven graden of lagen bestaat. De hel is in de islam een plaats voor eeuwige vernedering en bestraffing voor ongelovigen.
Dante beschrijft in de Komedie zijn imaginaire reis door de drie rijken van het hiernamaals: hel, louteringsberg en hemel. Hij is zowel auctor (auteur) als actor (acteur) in zijn eigen gedicht, dat lange tijd Il Dante genoemd werd.
De cirkels van de hel zijn negen concentrische en over elkaar heen geplaatste cirkelvormige gebieden die de hel vormen, voorgesteld door Dante Alighieri en beschreven in het eerste deel van de goddelijke komedie . In elke cirkel worden degenen gestraft wiens leven besmet was met een bepaald soort zonde.
Hij werd verbannen vanwege zijn losse politieke band met een tak van de Medici Speziali Gilde, die als 'verraders' werden betiteld wegens 'rebelse' activiteiten. Bezoek ook Via Santa Margherita, waar het Museo Casa di Dante ligt, met drie verdiepingen waarin het leven en tijden van Dante Alighieri worden belicht.
Zijn voornaamste werk staat bekend als La Divina Commedia (De Goddelijke Komedie). Het is een gedicht in drie delen over een reis door het hiernamaals, van de Hel (Inferno), over de Louteringsberg (Purgatorio) naar het Paradijs (Paradiso) en wordt beschouwd als een hoogtepunt van de wereldliteratuur.
In epiek en dramatiek, uitzonderlijk ook in lyriek en epische poëzie, wordt de benaming allegorie gebruikt voor een werk waarin abstracte of algemene begrippen als personen worden voorgesteld (personificatie*).
700 jaar geleden stierf de Italiaanse dichter, schrijver, filosoof Dante Alighieri. Verbannen uit zijn thuisstad Firenze en gestorven aan malaria die hij had opgelopen in Venetië. Dante is de godfather van de Italiaanse taal en cultuur en in Italië vieren ze die 700ste verjaardag van zijn overlijden het hele jaar lang.
Een eeuwige straf is verreweg het ergste wat er bestaat. Tegenwoordig denken westerse christenen vaak aan een voortdurende staat van bittere eenzaamheid. Wat je je er ook bij voorstelt, omdat hij eeuwig duurt, overtreft het maximaal elk lijden dat we hier kennen.
Omdat onze werken en verlangens verschillen, bestaat de hemel uit verschillende koninkrijken, of graden van heerlijkheid. Onze hemelse Vader en Jezus wonen in het celestiale koninkrijk. Wie volgens Jezus' leringen leeft en door zijn offer van zonde wordt gereinigd, gaat daar naartoe.
AMSTERDAM - 'La divina commedia' van Dante Alighieri verschijnt deze week in een nieuwe, op rijm gezette Nederlandse vertaling. Het is de eerste rijmende en metrische vertaling in het Nederlands sinds die van Albert Verwey uit 1923.
Dante is een Italiaanse jongensnaam, die 'de durende, de onvergankelijke' betekent. Het is een middeleeuwse verkorte variant van de naam Durante. Deze wordt nu vrijwel niet meer gebruikt.
Binnen het christendom is de duivel de belichaming van het kwaad. Volgens Genesis is de duivel een gevallen engel, die tegen God rebelleert. Er wordt op meerdere plekken in de Bijbel naar de duivel gerefereerd. Maar wie hij precies is en hoe hij eruit ziet, blijf vaag.
Je hoort in de kerk in het geheel niets meer over het leven na de dood, alleen met begrafenissen. En dan wordt er zonder meer vanuitgegaan dat de overledene in de hemel is, bij God. De vraag wordt nooit gesteld of hij goed terechtkomt. De hel is taboe.
Dante van 10 scoort de ene naar de andere hit op YouTube. Zijn kanaal Clonny Games heeft al meer dan 138.000 abonnees en zijn filmpjes zijn bij elkaar opgeteld meer dan 27 miljoen keer bekeken.
Op 27 januari 1302 werd Dante door de zwarte Welfen, nadat zij de macht gegrepen hadden, bij verstek veroordeeld tot verbanning uit Florence.
Dante reist naar Florence, waar hij woont. Hij komt daar alleen achter dat zijn geliefde Beatrice Portinari en zijn vader Alighiero zijn vermoord.
In navolging van C.M. Bowra en J.G. Bomhoff maakt W.A.P. Smit onderscheid tussen heldenepos en epos of heldendicht: de eerste term duidt dan op een epos `met een heroïsch onderwerp uit de heroën-tijd`; met de tweede term kunnen de `literaire heldendichten uit latere cultuur-fasen` benoemd worden.
vorm van beeldspraak waarbij concrete figuren en voorvallen de plaats innemen van de eigenlijk bedoelde (maar moeilijker) abstracte betekenis. In feite is de tekst dan één lange uitgewerkte metafoor.