Het overstortventiel zal het overbodige water laten ontsnappen.Vaak gebeurt dit via de slang die in de afvoer is gemonteerd. Controleer of de slang niet kapot is of los is geraakt. Is de druk goed in de ketel en toch ontsnapt er water uit de overstort, dan zal deze kapot zijn en mogelijk moeten worden vervangen.
Een te lage waterdruk kan verschillende oorzaken hebben. Door het opwarmen van het water kan er water verloren gaan. Als er een lekkage is dan zal de druk langzaam afnemen, omdat er water wegloopt uit het verwarmingssysteem. Een kapot expansievat kan er voor zorgen dat de druk afneemt.
De juiste werkdruk van een CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Zodra de ketel onder de 1,5 bar komt raden wij aan de CV-ketel bij te vullen met water. Het is afhankelijk van uw CV-installatie of dit vaak dient te gebeuren of niet. We raden aan dit elke 3 maanden te controleren.
Als je meerdere keren per jaar het water moet bijvullen van je cv-ketel dan is er wat mis. Dan is er sprake van een lek want dat water verdwijnt niet zomaar. De meest voorkomende oorzaak is dat het expansievat oud en lek is. Die moet je iedere 7-10 jaar vervangen.
Die moet een waarde aangeven tussen 1,5 en 2 bar. Bij een lagere druk dan 1,5 bar kan de cv-installatie het water niet goed rondpompen. Bij minder dan 1 bar kan de pomp zelfs kapotgaan. Is de druk hoger dan 2 bar, dan slijt de pomp te snel, en bij meer dan 3 bar kan er lekkage ontstaan doordat een leiding barst.
Een Cv-lekkage opsporen kan bijvoorbeeld door een ultrasoon meting. Bij deze techniek wordt het geluid van de leidingen gemeten. Een grote lekkage heeft een lagere toon en een kleine lekkage en hoge toon. Om deze tonen te horen heb je professionele apparatuur nodig.
Meestal moet je 1 tot 2 keer per jaar je cv-ketel bijvullen.
Een manometer is een klokje op de cv-ketel, dat de waterdruk aangeeft. De wijzer van de manometer moet tussen de 1 en 2 bar (atmosfeer) staan. Staat de wijzer onder de 1 bar, dan moet je bijvullen.
Is dit 1,5 bar of lager? Dan dient u de CV-ketel bij te vullen (maximaal 2,0 bar). Zodra de druk onder de 1,00 bar komt kan de ketel in storing schieten. Rond de 3,0 bar zal het overstortventiel water gaan lozen, een zeer onwenselijke situatie.
Expansievat lekt water
Het kan echter ook gebeuren dat uw cv door een kapot expansievat water lekt. Doordat het expansievat de druk niet meer kan opvangen, wordt de druk te hoog en treedt het overstortventiel in werking. Wanneer uw cv-ketel lekt, kan dit dus een teken zijn dat uw drukvat aan vervanging toe is.
Een te hoge druk op uw cv-ketel kan onnodige schade aan het expansievat tot gevolg hebben. Wanneer de druk richting de 3 bar gaat kan dit bovendien leiden tot gevaarlijke situaties. In dit geval kan namelijk de drukbeveiliging open gaan, wat ernstige waterschade tot gevolg kan hebben.
Een cv-ketel kan water lekken door verschillende oorzaken. Bijvoorbeeld door een kapotte ontluchter, een kapot overdrukventiel of een kapotte warmtewisselaar. Neem contact op met uw cv-monteur bij lekkage van uw cv.
Het ontluchten van je cv-ketel is nodig wanneer de cv-installatie nieuw is, of wanneer deze net is bijgevuld. Nieuw ingestroomd water bevat namelijk altijd wat zuurstof. Zodra het water wordt verwarmd stijgen de minuscule zuurstofdeeltjes op en vormen grotere luchtbellen.
Hoe lang het duurt tot dat een CV-ketel is bijgevuld is afhankelijk van de grote en inhoud van de ketel. Gemiddeld varieert de tijd tussen de 1 en 5 minuten.
Lage waterdruk melden
Op de website www.waterstoring.nl staat een actueel overzicht van storingen en (onderhouds)werkzaamheden. Hier kan je ook zelf een storing melden. Als jouw storing er nog niet tussen staat, kun je deze ook via waterstoring.nl doorgeven.
Vaak is een zeefje op de kraan de oorzaak van onvoldoende waterdruk. Je kan dit oplossen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn. Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.
Om de ketel optimaal te kunnen laten werken is een retourtemperatuur tussen de 30 en 40 graden ideaal. In veel huizen staat de cv-watertemperatuur nog ingesteld op 80°C. Onderweg zal het water in de radiatoren dan maximaal zo'n 10-20°C graden af koelen, waardoor het water dat weer terug komt nog steeds 60-70°C is.
De prijs van een expansievat is afhankelijk van de inhoud en de voordruk. De kleinste modellen zijn vanaf € 30,- verkrijgbaar. Voor een gemiddeld huishouden kost een expansievat tussen de € 50,- en € 100,-. Dit is exclusief installatiekosten.
Een expansievat heeft een gemiddelde levensduur van zo'n zeven jaar.
Dan kun je twee dingen doen: de lokale cv-monteur bellen óf zelf de handen uit de mouwen steken. Een expansievat vervangen is namelijk typisch zo'n klus die je zelf kunt doen. Je koopt eerst een nieuw expansievat, koppelt het oude drukvat los en draait het nieuwe expansievat vast.
Een ezelsbruggetje voor inschatting van de capaciteit van een cv-ketel is CW waarde X 3. Dus CW3 (keer drie) is 9 liter.
De cv-ketel bijvullen
Sluit de vulkraan zodra de wijzer het vereiste niveau aangeeft. Sluit de waterkraan en verwijder de vulslang. Steek de stekker van de ketel weer in het stopcontact. Laat de verwarming 10 minuten draaien en ontlucht het hele systeem nogmaals.
Een expansievat moet nooit worden ontlucht. Wel moet het minstens één keer per jaar worden onderhouden. Daarbij moet de luchtdruk van het vat worden gecontroleerd (net als bij een autoband is bijpompen soms nodig). Daarvoor moet het water eerst uit het vat worden gehaald.
Het expansievat, ook bekend als een drukvat, vangt de drukverschillen op die ontstaan doordat water uitzet of krimpt. Water dat verwarmd wordt, zet immers uit met 3%. Dat zorgt ervoor dat de druk oploopt in de buizen van de verwarming.
Heb je een ketel met een vermogen van 20 kilowatt en hangt je hoogste radiator 7 m boven de ketel, dan heb je een expansievat nodig van 18 liter met een voordruk van 1 bar. Drukvaten tussen 18 en 35 liter met een druk van 0,5 of 1 bar zijn het meest gangbaar bij particuliere woningen.