Verschillende vormen van een gelijkwaardig kruispunt: Een T-splitsing of Y-splitsing zonder voorrangsborden of verkeerstekens is gewoon gelijkwaardig, daar blijven dezelfde voorrangsregels gelden: alle bestuurders van links gaan als laatst en alle bestuurders van rechts gaan als eerst!
Een nieuw wegvak begint altijd na een kruispunt en buiten de bebouwde kom tref je de borden dus na het kruispunt aan. De borden buiten de bebouwde kom zijn vaak ook net iets groter dan de voorrangsborden binnen de bebouwde kom, zodat je ze ook goed kunt zien met een hogere snelheid.
Een kruispunt is een plek waar wegen samenkomen en waar het mogelijk is voor het verkeer om van richting te veranderen. Kruispunten zijn dus altijd gelijkvloers in tegenstelling tot kruisingen.Een kruising is soms ongelijkvloers en het is op een kruising nooit mogelijk om van richting te veranderen.
De basisvoorrangsregel voor alle kruispunten is: verkeer van rechts heeft voorrang. Op een T-splitsing, viertakskruising, verkeersplein, rotonde: overal. Ténzij voorrangsborden en -tekens een andere situatie schetsen.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Artikel 49 van het RVV zegt dat bestuurders blinden die zijn voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen voor moeten laten gaan. Dit geldt overigens voor alle personen die zich moeilijk voortbewegen. Bij mensen die zich moeilijk voortbewegen kun je denken aan voetgangers met een stok, looprek of rollator.
Bij een gelijkwaardig kruispunt geldt de regel "rechts heeft voorrang". Dit betekent dat je voorrang moet geven aan verkeer dat van rechts komt.
Bij een vierwegstop moeten alle voertuigen stoppen. Het eerste voertuig dat de kruising bereikt, moet als eerste vooruit rijden . Als twee voertuigen tegelijkertijd de kruising bereiken, geeft de bestuurder aan de linkerkant voorrang aan de bestuurder aan de rechterkant. Als ze tegenover elkaar staan, kunnen ze allebei voorzichtig doorrijden en letten op mogelijke afslagen.
Sinds 1 maart 2007 behouden van rechts komende bestuurders dus altijd hun voorrang, ook al zijn ze eerder gestopt!
Officieel verkeersbord RVV J08 - Waarschuwing gevaarlijk kruispunt. Officieel verkeersbord RVV J08 geeft een waarschuwing voor het naderen van een gevaarlijk kruispunt. Weggebruikers weten na het passeren van deze vooraanduiding dat ze moeten opletten en hun snelheid moeten aanpassen.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
De hoofdregel is dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders die van rechts komen.
Deze markering benadrukt het hoogteverschil. Je rijdt een drempel op. Een kruising met deze markering aan alle zijden is een gelijkwaardige kruising. Hier hebben bestuurders van rechts voorrang.
Elk van de drie auto's heeft dus voorrang op een andere auto, maar moet tegelijk ook voorrang verlenen.
De kruispuntenroute is een routetechniek waarbij ieder kruispunt is getekend en er middels een pijl wordt aangegeven welke afslag genomen moet worden, de gebruiker staat altijd van onder het getekende kruispunt aan en dient de pijl te volgen.
Op een gelijkwaardig kruispunt hebben de bestuurders die van rechts komen voorrang. Daarom moet je een gelijkwaardig kruispunt voorzichtig naderen.
De drie basistypen kruispunten zijn het drie-benige of T-kruispunt (met variaties in de naderingshoek), het vier-benige kruispunt en het meer-benige kruispunt . Elk kruispunt kan sterk variëren in omvang, vorm, gebruik van kanalisatie en andere soorten verkeerscontrole-apparaten.
Maximale snelheid 70 km/u op kruispunten - Advocaat Verkeersstrafrecht.
Een kruispunt is een locatie waar wegen kruisen of splitsen en waar verkeer van weg mag verwisselen. Er zijn twee groepen kruispunten: gelijkwaardige en ongelijkwaardige. Bij gelijkwaardige kruispunten hebben bestuurders van rechts voorrang.
U mag als bestuurder het kruispunt niet blokkeren, u mag dus niet midden op het kruispunt stilstaan. Bij drukte moet je het kruispunt vrij houden zodat het kruisende verkeer kan rijden als zij dat mogen. Ook al krijg je groen bij een eventueel verkeerslicht, als het kruispunt niet vrij is rijdt dan niet de kruising op.
De regel is dat wanneer twee (of meer) voertuigen in de tegenovergestelde richting links willen afslaan, je elkaar langs rechts kruist om achter elkaar door te rijden. Eén uitzondering: staat er een pijl op de weg, dan moet je afdraaien op de plaats waar de pijl staat, in de meeste gevallen kruis je dan voor elkaar.
Een rotonde is een gelijkvloers kruispunt waar het verkeer in een rondgaande beweging wordt afgewikkeld en waar het verkeer op de rotonde voorrang heeft [1].
AP-stijl: In de categorie ‘Gehandicapten/Gehandicapten’ beschrijft het stijlboek blind als ‘een persoon met volledig gezichtsverlies’ en stelt voor om de termen ‘visueel beperkt’ of ‘persoon met een slecht gezichtsvermogen’ te gebruiken voor mensen die enig zicht hebben .
U moet als bestuurder, blinden voorzien van een witte stok met één of meerdere rode ringen en mensen die zich moeilijk voortbewegen voor laten gaan. U moet als bestuurder, voetgangers en bestuurders van gehandicapten voertuigen die oversteken of van plan zijn over te steken bij een zebrapad voor laten gaan.
Een voorrangsvoertuig moet u altijd voor laten gaan. Je herkent een voorrangsvoertuig aan de tweetonige hoorn en aan het blauwe zwaai-, flits-, knipperlicht. Denk aan politie, brandweer en ambulance.