Zelf je airco bijvullen is niet toegestaan; dit moet gedaan worden door een erkend bedrijf. De airco in je auto is namelijk een gesloten systeem dat onder druk staat.
De kosten voor het bijvullen van je airco hangt af van het type koudemiddel en de werkzaamheden die je uit laat voeren. Je airco bijvullen met het Koudemiddel R134A kan al vanaf €149,00.Moet je airco worden bijgevuld met het nieuwere koudemiddel R1234YF?Dat kan al vanaf €189,00.
Bij het aandraaien van de nippels zal de koudemiddel vanuit de airco naar de manometers stromen. Indien het systeem leeg is, zullen de wijzers verdraaien en de druk van het systeem aangeven. In de onderstaande afbeelding is een dergelijke druktester te zien.
Mag je zelf je airco vullen? Zelf je airco vullen is geen goed idee. Sterker nog, het is zelfs bij wet verboden. Het bijvullen van de airco is een complexe taak, en enkel een gecertificeerde garagist kan dit naar behoren doen.
Misschien is de makkelijkste manier om een probleem met uw airconditioner te identificeren als uw voertuig warme of hete lucht blaast . Als uw voertuig te weinig koelmiddel heeft, bereikt de verdamperkern niet de optimale temperatuur voor koeling. De lucht kan koud beginnen en dan warm blazen. Of het kan helemaal niet afkoelen.
Slecht airco onderhoud en niet tijdig bijvullen resulteert dus in hoge kosten. Koelmiddel kan bijvoorbeeld niet goed worden getransporteerd vanwege poreuze of lekkende leidingen. Daarnaast kunnen pakkingen kapotgaan waardoor ook de compressor vastloopt en niet meer te repareren is.
Wel zo fris! Nieuwe auto's (vanaf bouwjaar 2017) hebben koudemiddel 1234yf in het aircosysteem. De prijs voor een Airco Servicebeurt is €189 en voor een Airco Combi Servicebeurt €209. Maak eenvoudig een afspraak op kwikfit.nl.
Een ander belangrijk onderdeel van het A/C-systeem is koelmiddel, ook wel airco-gas genoemd, dat minstens één keer per jaar of elke 20.000 km moet worden bijgevuld.
Het koelmiddel is cruciaal voor het koelproces en als er niet genoeg van is, zal de airco warme lucht blazen. Een andere mogelijkheid is dat er een blokkade in het systeem zit die de luchtstroom belemmert. Dit kan veroorzaakt worden door vuil of andere objecten die vastzitten in de ventilatoren.
Tekenen van een koelmiddellek
Let op de volgende signalen: Airco blaast warme lucht en houdt de kamer niet koel, ondanks dat hij urenlang heeft gedraaid . U hoort een sissend of borrelend geluid uit de buitenunit komen. U ziet een ophoping van ijs op de leidingen van de airco.
Wanneer de airco niet meer naar behoren koelt, kan een defecte airco-compressor de oorzaak zijn. Ook ruiten die langer dan gewoonlijk beslagen blijven, of tijdens het rijden telkens weer beslaan, kunnen op een defecte aircopomp wijzen.
Zet de airconditioner uit en zoek de servicekleppen. Bevestig de manifold gauge set aan de servicekleppen. Zet de airconditioner aan en bekijk de drukmetingen, die voor de meeste systemen tussen de 30-40 PSI moeten liggen (hoewel sommige systemen hogere of lagere druk nodig kunnen hebben).
Als een airco niet meer koud wordt kan dit een aantal oorzaken hebben. Jaarlijks verliest een airco tussen de 8 en 10% aan koudemiddel door verlies of verdamping. De condensor kan lek raken door bijvoorbeeld steenslag waardoor het koudemiddel verliest.
Airco bijvullen: kan ik dat zelf? Daar kunnen we kort over zijn: nee. Zelf je airco bijvullen is niet toegestaan; dit moet gedaan worden door een erkend bedrijf. De airco in je auto is namelijk een gesloten systeem dat onder druk staat.
Prijzen voor het bijvullen van airco
De kosten om uw airco opnieuw te laten vullen kunnen variëren van £ 69,95 tot £ 200 , afhankelijk van het type voertuig dat u heeft en waar u het laat doen.
In het systeem bevindt zich koudemiddel en olie die onder hoge druk worden ingebracht. Het systeem is dus heel gelijkaardig aan het systeem van een traditionele airco. Net zoals bij de airco thuis is het verboden om zelf het koudemiddel en de olie van je auto bij te vullen.
Een airco gaat gemiddeld tussen de 10 en 15 jaar mee. Dit kan echter variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van het apparaat, de frequentie en duur van het gebruik, de omgevingsomstandigheden en de mate van onderhoud en reparaties die het heeft ondergaan.
Een eenmalige onderhoudsbeurt van je airco kost ongeveer € 140. Je kunt ook kiezen voor een onderhoudscontract. Hiervoor liggen de kosten rond de € 110 tot € 150 per jaar. Je airco goed onderhouden is belangrijk om duurdere mankementen te voorkomen.
Controleer de prestaties van de airconditioning
Om dit te doen, plaatst u een elektronische thermometer in de luchtopening . Zet de ventilator op de eerste of tweede snelheid en laat het systeem op "recirculate" staan. De temperatuur moet onder de 8 graden liggen, maar zal fluctueren naarmate het systeem door zijn cyclus loopt; terwijl de compressor in- en uitschakelt.
Het bij vullen van een airco van je auto duurt bij Cardepot normaal gesproken niet langer dan 30 minuten. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de type van de auto en welke aircosysteem de auto heeft. Ook duurt het langer voor de auto's waarbij grotere hoeveelheid bij gevuld moet worden dan normale auto's.
Voor slechts € 17,- per jaar ben je lid en kun je direct gebruikmaken van dit ledenvoordeel. Zo heb je je lidmaatschap snel terugverdiend!
Het duurt niet zo lang na het opladen voordat de auto-airco weer koude lucht blaast zoals normaal. Autosystemen zijn over het algemeen verschillend, dus u kunt niet voor alle systemen een exacte periode verwachten. Maar de typische herkoelingstijd van auto-aircolucht is 2 tot 2,5 uur .
De meest voorkomende oorzaken van kapotte airco lekken of compressieproblemen . Als u koele — maar niet koude — lucht voelt, kan het probleem een verstopt filter zijn, een probleem met de koelventilator, tekenen van problemen met de radiator, of het kan gewoon betekenen dat het tijd is om uw AC bij te vullen.
Kan ik mijn airco zelf bijvullen? Het antwoord is nee. Het is namelijk verboden om zelf uw airco bij te vullen, vanwege de strenge Europese milieuwetgeving en veiligheidseisen.