Vroeger lag het gevaar van een teruggedraaide kilometerteller bij het kopen van een tweedehands auto altijd op de loer. Nu we in het digitale tijdperk leven denken veel mensen dat dit niet meer mogelijk is… Helaas blijkt dit niet waar.
In de meeste nieuwe motoren is tegenwoordig een digitale kilometer teller ingebouwd. Zo een digitale teller terugdraaien is in de meeste gevallen mogelijk. Dit kost meestal wel meer tijd en hiervoor rekenen wij dan een kleine vergoeding.
Het terugdraaien van kilometertellers was makkelijk te doen toen de displays analoog waren, maar het is ook mogelijk voor oplichters om dit te doen met nieuwere digitale kilometertellers . In feite kan het proces relatief makkelijk zijn om uit te voeren met de juiste methoden en apparatuur.
Weet u niet hoe hoog de kilometerstand van een auto op dit moment is, maar wilt u wel weten of deze stand eerder logisch was? Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen.
Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Kilometerstand terugdraaien erg lucratief
Helaas is het voor de koper extra nadelig: je betaalt te veel en je auto is minder goed dan je denkt. Je wordt gewoon bedonderd! Logisch dat het terugdraaien van de kilometerstand vanaf 1 januari 2014 strafbaar is in Nederland.
Kilometer correctie vanaf € 75,00.
Vraag een voertuiggeschiedenisrapport aan om te controleren op afwijkingen in de kilometerteller in de geschiedenis van het voertuig . Als de verkoper geen voertuiggeschiedenisrapport heeft, gebruik dan het VIN van de auto om online een voertuiggeschiedenisrapport te bestellen. Als u fraude vermoedt, neem dan contact op met de handhavingsinstantie van uw staat.
Bij tellerfraude is de kilometerteller van een voertuig losgekoppeld, gereset of veranderd om het weergegeven aantal kilometers te manipuleren. Ondanks dat het terugstellen van kilometerstanden bij wet verboden is, komt dit nog steeds op grote schaal voor.
Een elektronische kilometerteller is meestal gebaseerd op een magnetische puls. De teller registreert elke keer dat een speciaal bevestigd magneetje op een wiel langs de ontvanger beweegt een puls, en vertaalt dat in een wielomwenteling. Voor- of achteruitrijden maakt niet uit.
Zowel digitale als analoge kilometertellers kunnen worden gemanipuleerd en gewijzigd . Veel nieuwere voertuigen hebben digitale controle-eenheden of computers die het mogelijk maken om de kilometerteller te vervangen of opnieuw te programmeren met behulp van frauduleuze software.
Digitale kilometertellers kunnen worden teruggedraaid door de printplaat van het voertuig te verwijderen om de kilometerstand te wijzigen, of door terugdraaiapparatuur te gebruiken die rechtstreeks op het elektronische circuit van het voertuig wordt aangesloten .
Mensen hebben tegenwoordig de mogelijkheid om de digitale kilometerteller van een voertuig terug te draaien . Ze doen dit vaak bij oudere auto's of tweedehands voertuigen om het te laten lijken alsof de kilometerstand van een auto veel lager is dan wat het in werkelijkheid is.
Het manipuleren van kilometertellerstanden is strafbaar. Een auto waarvan de teller is teruggedraaid, kan namelijk onveilig zijn en is duurder in de aanschaf en in het onderhoud.
Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal. Een navigatiesysteem geeft in het normale geval dus een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto, maar wel de meest nauwkeurige.
In Nederland kennen we de Nationale Auto Pas (NAP). Een betaalde service waar de kilometerstanden van auto's geregistreerd en bijgehouden worden. In Duitsland kennen ze geen Nationale Auto Pas maar is dit eigenlijk wel nodig? Zo kun je zelf de Tellerstand van een Duitse auto controleren.
Heb je twijfels of dit allemaal wel klopt, of mist het onderhoudsboekje volledig, dan kun je via de website van de RDW de kilometerstand van een auto controleren. De RDW beheert namelijk de centrale database waarin alle kilometerstanden van de auto's die in Nederland rijden worden opgeslagen.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Nee hoor, dat terugdraaien kan nog steeds. Niet alleen bij oude analoge tellers, maar ook bij de huidige digitale. Het gaat zelfs relatief gemakkelijk, als je maar de juiste apparatuur hebt. En die apparatuur is vrij eenvoudig te verkrijgen.
Als er met de kilometerteller van een voertuig is geknoeid, kunnen de volgende signalen optreden: een ongebruikelijk lage kilometerstand (minder dan 20.000 km per jaar), de cijfers staan niet op één lijn, en de dagteller werkt niet.
Ja, het is mogelijk om een digitale kilometerteller terug te draaien met een OEM- of OBD-tool . Wat is Odometer Rollback? Odometer rollback is het veranderen van kilometerstanden om het voertuig eruit te laten zien alsof het minder kilometers heeft gereden dan het heeft gedaan.
Via de website van de RDW kun je voorafgaand aan de aankoop controleren of de kilometerstand logisch is en gratis het RDW-voertuigrapport opvragen. Meer informatie hierover vind je op de website van de RDW.
M.a.w. de km stand mag alleen wijzigen door het gebruik van de auto, dus kilometers bijtellen als er mee gereden wordt.
Doe in geval van fraude altijd aangifte bij de politie. Hiervoor belt u met 0900-8844.
Over het algemeen wordt een jaarlijkse kilometerstand van 15.000 tot 20.000 kilometer als gemiddeld beschouwd. Dit betekent dat een auto van vijf jaar oud met een kilometerstand van 75.000 tot 100.000 kilometer als redelijk normaal kan worden beschouwd.