Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen.
Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water.
Coureurs verliezen per race ongeveer twee á drie kilo, met name door te zweten. Dat is zelfs nog meer in hete omstandigheden. Ze worden gewogen om precies te weten hoeveel ze zijn kwijtgeraakt zodat dit weer aangevuld kan worden met vocht.
De Formule 1 wordt dus als intensief beschouwd met de vele Grands Prix. Toch lijkt het erop dat het Formule 1-programma steeds voller en voller wordt, waarbij er plaats moet worden gemaakt voor nóg meer GP's.
Waarom? Het is een van de meest gestelde Formule 1-vragen op Google, zo blijkt uit de zoekopdrachten. Het antwoord op de vraag is even eenvoudig als ingewikkeld. Coureurs wegen zich voor en na de race, omdat ze aan een bepaald minimumgewicht moeten voldoen, zo luidt de simpele verklaring.
De kleinste coureur op de Formule 1-grid is met afstand Yuki Tsunoda. De Japanner is elf centimeter korter dan de op een na kortste coureur: Lando Norris. Het zorgt ervoor dat de coureur meteen ook met afstand de minst zware coureur is in de Formule 1. Door zijn lengte weegt hij namelijk maar ongeveer 54 kilogram.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen van een Formule 1-auto uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Brazilië, een uitdagende baan voor de beginnende simracer! Met veel hoogteverschillen en moeilijke bochten is het 1 van de zwaarste banen van de F1 kalender. Naast de vele bochten beschikt de baan ook over een lang recht stuk met DRS.
MotoGP-fietsen zijn in rechte lijn sneller dan Formule 1-auto's.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur.
Met een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) verbrand je ongeveer 260 kilocalorieën (bij een gemiddeld lichaamsgewicht van 65 kilogram). Wie dagelijks een half uur wandelt kan daarmee één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar afvallen.
De race in Qatar werd afgewerkt in de avond en toch was het nog meer dan 30 graden Celsius, maar in de cockpit van een F1-auto kan die temperatuur oplopen tot boven de 50 graden.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
Om te controleren of een auto (en coureur) samen netjes aan het minimumgewicht voldoen, weegt de FIA zowel de auto als coureur na afloop van een Grand Prix.
Een F1-race is ongeveer 305 km lang en het verbruik wordt meestal sterk gereguleerd door het reglement. Zo mogen teams niet meer dan 100 kg brandstof per uur en 100 kg per race verbruiken.
Wat Verstappen juist doet, is zo lang mogelijk met het rechte stuk voor de bocht bezig zijn, en zich zo snel mogelijk weer te richten op het rechte stuk na de bocht, waardoor hij dus zo kort mogelijk bezig is met de bocht zelf.
Hongerig voor nog meer snelheid zijn de heren bij Bugatti nog steeds aan het sleutelen om het volgende record weer op hun naam te kunnen zetten. Tot op heden is de Chiron Super Sport 300+ feitelijk gezien nog steeds de snelste auto ter wereld.
Koenigsegg Jesko Absolut (De snelste auto ter wereld)
Koenigsegg claimt dat de Jesko Absolut de snelste auto ter wereld is. Met zijn 1600 pk haalt voortkomend uit een 5,0-liter V8 met twee turbo's, moet het Zweedse snelheidsmonster 531 kilometer per uur halen.
De hoogte van het salaris hangt af welke positie je hebt in de pitcrew. Zo verdient een teamleider €840.000 per jaar en een blusser €25.000, zo zette de website Sportrush.com onlangs op een rijtje. Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'.
Het circuit waar de meeste ongevallen plaatsvonden was de Indianapolis Motor Speedway, waar tijdens de Indianapolis 500, dat in de jaren '50 nog onderdeel uitmaakte van het wereldkampioenschap, zeven slachtoffers vielen.
Hoewel de Isle of Man natuurlijk bekend staat als het meest beruchte en gevaarlijkste circuit ter wereld, staan er ook nog de North West 200 en de Ulster GP op de kalender.
Het gebruik van de koppeling is in hedendaagse Formule 1-auto's anders dan gebruikelijk; alleen tijdens het wegrijden vanuit stilstand moet de coureur de koppeling handmatig (achter het stuur) op laten komen, tijdens de overige verandering van versnellingen hoeft de coureur de koppeling niet te gebruiken.
900°-rotatie
Dankzij de 900°-stuurwielrotatie van uitslag tot uitslag van de Driving Force kun je het stuur tweeënhalf keer draaien. Je kunt dus dezelfde stuurbewegingen maken als in een echte auto.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.