De accu van een elektrische fiets kan gevoelig zijn voor kou. Flink lage temperaturen kunnen een paar kilometer actieradius opeten, maar het gaat niet om significante verschillen met warmere tijden. Wel is het in de kou verstandig om de accu regelmatig aan het werk te zetten.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen.
De accu moet in ieder geval bewaard worden in ruimte die niet kouder is dan 10 graden. De actieradius van een elektrische fiets kan flink afnemen als de temperaturen richting het minpunt gaan. Dat komt, omdat de gebruikte energiecellen hun werk minder goed doen als het koud is.
✔ Laat na een fietstocht in de winter de accu minstens een half uur opwarmen op kamertemperatuur voordat je gaat opladen. ✔ Als je in de wintermaanden niet of weinig fietst, bewaar de accu dan op kamertemperatuur en in een droge omgeving. Laad de accu om de maand op, op kamertemperatuur.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over. Je kunt de accu opladen terwijl hij in je fiets zit, maar je kunt 'm ook los van je fiets opladen.
Bevriezing. Een geladen accu kan nooit bevriezen! Een lood-zwavelzuur accu heeft eigenlijk een ingebouwde bescherming tegen elektrolytbevriezing, het SG van de elektrolyt is in ontladen toestand namelijk hoger dan het vriespunt.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Accu's zijn gevoelig voor extreme temperaturen. Ze functioneren het beste bij een temperatuur tussen de 10 en 20 graden Celsius.
Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij. Denk aan een droge kelder, de garage of een goed geïsoleerd schuurtje. Bewaar de accu op een veilige plaats en zorg dat kinderen er niet bij kunnen.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Accu capaciteit
De capaciteit van een fiets accu bepaald hoeveel energie de accu kan leveren en voor hoe lang. De capaciteit wordt gemeten in Watt (Wh) en maakt een accu ook goedkoper of duurder. Een accu met 600 Wh is dan ook hoger in prijs dan dezelfde soort accu met 400 Wh.
Je kunt de accu gerust na elke keer dat je hebt gefietst opladen. Dit wordt vaak zelfs aanbevolen. Om precies te weten hoe je het beste de accu van je e-bike kunt opladen, is het verstandig de handleiding eerst te lezen en de veiligheidinstructies.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
De vuistregel voor het opladen van je fietsaccu: Je kunt de accu van je elektrische fiets het beste opladen op het moment dat deze tussen de 40% en de 70% geladen is. Opladen na iedere korte rit is niet nodig, maar kan bij moderne e-bikes ook geen kwaad. Het allerbelangrijkste is diepontlading voorkomen.
Regen komt regelmatig voor in ons klimaat en het zal u hoe dan ook wel eens gebeuren dat u de dupe bent van een plotselinge wolkbreuk. Gelukkig kan dit niet zoveel kwaad. Een accu is normaliter bestand tegen deze neerslag.
Alle elektrische fietsen zijn spatwater dicht en dit zou dus altijd moeten kunnen. Displays, motoren en accu's kunnen dus prima tegen een paar druppels water.
De accu, display, en motor zijn allemaal watervast, waardoor een paar druppels water gaan kwaad kan. Volgens de Europese wetgeving (EN 15194) zijn alle fabrikanten verplicht om ervoor te zorgen dat hun elektrische fietsen tegen regen kunnen. Ook als het regent kan je dus met je elektrische fiets veilig over straat.