De Franse startup doet de hele metamorfose van traditionele benzinewagen naar elektrisch voertuig in minder dan een dag. Ze laten de originele versnellingspook en versnellingsbak zitten en installeren een stopcontact op de plek van je benzinedop.
Zo vraagt New Electric 12.500 tot 17.500 euro voor het elektrificeren van een auto tot 750 kg (zoals de Mini). Tenminste, als je een actieradius van 200 kilometer oké vindt. Je kunt al klaar zijn voor 10 à 15 mille, als je denkt dat je aan een bereik van 100 kilometer genoeg hebt.
Maak je auto zelf elektrisch met deze kant en klare elektromotor van 7100 euro. Het geheel is 110 pk sterk en bestaat uit een motor, versnellingsbak en een koelsysteem. De elektromotor is daarmee uitermate geschikt voor de ombouw van compacte benzine-auto's en klassiekers tot elektrisch model of hybride.
Transition-One is het eerste bedrijf dat op grotere schaal moderne auto's wil ombouwen tot elektrische auto's. Tot nu toe zien we vooral bedrijven die het doen met klassiekers. Dit gebeurt op kleine schaal en tegen vrij hoge prijzen.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
U vraagt of een benzineauto geschikt kan maken voor het rijden op waterstof. Waterstof kan zowel in een verbrandingsmotor als in een brandstofcel gebruikt worden voor de aandrijving van voertuigen.
De twee FCEV-personenauto's die in Nederland op de markt zijn, de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo, kunnen ongeveer vijf kilo waterstof tanken en daarmee zo'n 600 kilometer rijden. Tanken is binnen drie minuten gebeurd. Deze auto's kunnen toe met een veel kleiner accupakket dan de huidige BEV's.
Er worden bij elektroauto's hoofdzakelijk twee motortypes toegepast. Ten eerste de zogenaamde asynchrone motor (ASM), ten tweede de synchrone elektromotor met permanente magneet (PSM).
Het ombouwen van diesel naar elektrisch is kostbaar maar de terugverdientijd is kort, gemiddeld zo'n zeven jaar. En met de alsmaar stijgende brandstofprijzen, misschien wel sneller. Daarnaast heb je ook een betere positie bij aanbestedingen, zo houd je je positie en ben je je concurrentie voor.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Een LPG-tank laten inbouwen kost natuurlijk geld. Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
Super Soco
Heeft budgetvriendelijke e-scooters en e-motorfietsen die als 125 cc ingeschreven kunnen worden en waarmee je dus met een rijbewijs B kunt rijden. Het merk levert ook elektrische bromfietsen.
Een goede elektrische fiets met een goede middenmotor van bijvoorbeeld Bafang of Bosch kost minimaal 2000 euro. Wil je wat keuze hebben is het dus aan te raden om uit te gaan van een budget tussen de 2000 en 2500 euro. Niet iedereen heeft dezelfde mening over de verschillen tussen de verschillende motoren.
Waterstof wordt per kilo afgerekend en de gemiddelde prijs daarvoor is op dit moment zo'n 10 euro excl. BTW en 12,10 euro incl. BTW. Deze prijs kun je niet vergelijken met de literprijs van benzine of diesel.
De volledig elektrische auto is in 2021 in elke straat wel terug te zien. De technieken zijn de laatste jaren snel ontwikkeld en steeds meer modellen leggen een afstand van 500-600km af op een volle accu. Er zijn ook automerken die andere schone technieken ontwikkeld hebben.
Er moet nog veel gebeuren om de brandstof in de mobiliteit te veranderen voor 2050, maar als we allemaal veranderen dan is het wellicht haalbaar. Volgens Erik Büthker is zon een belangrijke energieleverancier. We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.