Met een defecte lambdasonde kun je verder rijden, aangezien hij slechts indirect invloed uitoefent op de motor. De schade negeren is echter niet verstandig. Wanneer het motormanagement geen waarschuwing ontvangt, dat het brandstofmengsel te vet is, oververhit de katalysator, waardoor de interne honingraat stuk gaat.
De lambdasonde is noodzakelijk om de katalysator te laten functioneren, omdat deze werkt met een mengsel dat regelmatig wisselt tussen arm en rijk. De regelsonde “regelt” in feite de mengselsamenstelling; het motorregelapparaat ontvangt de meetgegevens van de regelsonde en past de inspuiting hierop aan.
LAMBDASONDE KAPOT: SYMPTOMEN
hoog brandstofverbruik. slecht motorvermogen. hoge uitlaatgasemissies (AU)motorcontrolelampje brandt.
Hoe minder de lambdasonde verwarmt wordt, hoe sneller deze stuk gaat. Vervuiling door motorolie en een slechte kwaliteit van de benzine of als je de verkeerde benzine tankt, gaan ook ten koste van de levensduur van de lambda.
Een lambdasonde laten vervangen kost gemiddeld tussen de 100 en 500 euro, afhankelijk van het merk, model en waar u de reparatie laat uitvoeren. Daarnaast speelt de hoeveelheid werk die nodig is de oude sonde los te halen mee. Reparaties bij de merkdealer zijn over het algemeen duurder dan bij de algemene garage.
De gemiddelde duur van deze dienst: 1 uur. Lambdasondes ook lambdasensoren genoemd vergelijken het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen met dat van de lucht. Zoals bekend bevat lucht 21% zuurstof. In de uitlaatgassen zit 2% of meer zuurstof en bij een arm mengsel en bij een rijk mengsel minder dan 2%.
Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
De twee meest voorkomende kenmerken van een kapotte katalysator zijn: minder vermogen van de motor door een verstopte katalysator. een rammelend geluid van de katalysator.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Lambdasonde testen controleren:
Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.
De lambdasonde geeft het signaal aan het motormanagement middels elektrische spanning of een veranderende weerstand. Moderne auto's hebben ná de katalysator een extra lambdasonde zitten die controleert of de katalysator z'n werk goed (genoeg) doet. Afhankelijk daarvan kan het mengsel eveneens worden aangepast.
Doorgaans liggen de kosten voor een enkele sensor tussen de € 15 en € 100.
De lambdasonde bevindt zich in het uitlaatspruitstuk in de nabijheid van de motor, terwijl auto's met EOBD II (Europese voertuigen na 2001) ook een tweede sensor achter elke katalysator hebben, met als doel de prestaties van de katalysator te meten.
Een universele lambdasonde volstaat prima maar bij voorkeur wel van een bekende leverancier. Dan denk ik aan bijvoorbeeld Bosch, NGK, Facet of Denso. Let wel op: er zijn ook universele exemplaren waar je min of meer zelf de stekkeraansluiting in elkaar moet zetten.
“De lambdasonde is een sensor in de uitlaat van je auto die het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen meet. Wijkt de waarde van het zuurstofgehalte af, dan stelt het motormanagementsysteem dit automatisch bij. Zo werkt de katalysator optimaal en zijn de uitlaatgassen minder schadelijk voor het milieu.”
Alleen benzinevoertuigen zijn voorzien van een lambdasonde. Alle voertuigen die na 2000 zijn gebouwd hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator, om de werking en effectiviteit daarvan te controleren. De waarde die de sensor doorgeeft aan het motormanagement systeem staat bekend als de lambdawaarde.
Een lambdasonde is een sensor die de brandstof-lucht verhouding meet. Dit meten is belangrijk voor de optimale verbranding in de motor waarbij zo min mogelijk schadelijke uitlaatgassen worden uitgestoten. Na verloop van tijd kan deze sensor echter minder gaan functioneren.
Wat betekent lambda waarde
De waarde wordt uitgedrukt met de Griekse letter λ. De lambda waarde geeft aan hoeveel watt energie er door één vierkante meter materiaal van één meter dik gaat bij een temperatuurverschil van één graad Kelvin tussen beide buitenzijdes.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
De katalysator is een belangrijk onderdeel van je auto en bovendien zeer kostbaar. Hopelijk hoef je het nooit te vervangen. Blijf echter niet doorrijden met een kapotte katalysator.Dit is slecht voor het milieu en slecht voor je auto.
Met een kapotte katalysator moet je zo snel mogelijk naar de garage. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor vervolgschade. Een kapotte katalysator is immers vaak een gevolg van andere motorstoringen, zoals versleten bougies of zuigerringen, of uitlaatklep- of ontstekingsproblemen.
Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel. Er zijn plannen om vanaf de zomer 2022 weer roetfilter metingen te gaan doen bij een APK-keuring.
Wilt u graag het uitlaat geluid versterken van uw auto? Dan kunt u dit onder andere doen door middel van het vervangen van de dempers. Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt.