Met waterstof kun je een huis verwarmen, maar het is niet geschikt om mee te koken. Daarom is er bij de toepassing van H2 vaak een hybride oplossing nodig. De huizen in Wagenborgen gebruiken straks waterstof en elektriciteit. Er komt een ketel op waterstof en een warmtepomp als back-up.
Bij verbranding komt er veel warmte en puur schoon water vrij. Hierdoor is waterstof een geschikte vervanger voor aardgas. Het kan gebruikt worden als (schoon)gas voor uw cv-ketel en het is ook te gebruiken als brandstof voor auto's.
Op dit moment ligt de prijs van waterstof 20% tot 40% hoger dan die van aardgas. Maar we hebben nu nog voornamelijk te maken met 'grijze' waterstof, die niet duurzaam geproduceerd wordt.
Waterstof is alleen duurzaam als het gemaakt wordt uit water en duurzaam opgewekte elektriciteit, en daar hebben we nog lang niet genoeg van. We moeten dus zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken om zelf te gebruiken en om ook waterstof te maken.
Voor zelf waterstof produceren heeft u een generator nodig
Wilt u zelf waterstof produceren in uw bedrijf, dan dient u te beschikken over een waterstofgenerator.
Waterstof wordt per kilo afgerekend en de gemiddelde prijs daarvoor is op dit moment zo'n 10 euro excl.BTW en 12,10 euro incl.BTW. Deze prijs kun je niet vergelijken met de literprijs van benzine of diesel.
Op een kilo waterstof kan je gemiddeld 100 kilometer rijden.
De nadelen van waterstof zijn: Bij het maken van waterstof gaat energie verloren. Bij het omzetten van elektriciteit in waterstof gaat zo'n 25 procent van de energie verloren. Ook bij het omzetten van waterstof naar elektriciteit is er sprake van energieverlies: zo'n 40 procent.
Waterstof voor personenauto's heeft geen toekomst
De toekomst voor personenauto's ligt bij batterij-elektrisch rijden. Qua energierendement en de kosten van de energie is waterstof niet concurrerend met batterij-elektrisch rijden. Elektrisch rijden is efficiënter, goedkoper en beter beschikbaar.
Waterstof kan gemaakt worden uit aardgas door Steam Reforming, we krijgen dan grijze waterstof die flink vervuilend is. Voor het maken van 1 kg waterstof verdwijnt er 10 kg CO2 in de atmosfeer. Op 1 kg waterstof rijdt een Toyota Mirai of een Hyundai Nexo maximaal 100 km.
Ja, maar het zal niet meer hetzelfde functioneren. Waterstof heeft een derde van de energie-inhoud van aardgas bij gelijke druk, waardoor je driemaal zoveel waterstof moet transporteren en gebruiken om dezelfde hoeveelheid warmte of elektriciteit op te wekken.
Waterstof is eerst en vooral niet giftig en vormt dus geen gevaar bij inademing. Het is echter ook kleurloos, geurloos en smaakloos wat maakt dat het niet opgemerkt kan worden door een persoon.
Waterstof kunnen we nog niet op grote schaal duurzaam produceren. Waterstof is nog geen vervanging voor aardgas, omdat het nog niet op grote schaal geproduceerd kan worden. De waterstof die nu gemaakt wordt, is niet duurzaam omdat het wordt produceerd met fossiele brandstoffen en niet met duurzame elektriciteit.
Met andere woorden: voor 1 kg waterstof is in theorie ongeveer 9 kg water nodig, dus ongeveer 9 liter. In de praktijk bereikt de productie van waterstof niet deze 100% efficiëntie met het verbruik van water.
Grofweg zijn er vier alternatieven: de warmtepomp, elektrische ketel, zonneboiler en biomassaketel.
Hr-ketel ecoTEC plus
Het is de eerste ketel die veilig kan branden op gas met twintig procent waterstof. De baanbrekende technologie is inzetbaar bij uiteenlopende gaskwaliteiten, is zeer stil en hybride ready. Mazurel: “De ketel functioneert dus ook uitstekend in combinatie met een aroTHERM-warmtepomp.
Waterstof is een belangrijke speler in de transitie naar duurzame energie. Anders dan bij fossiele brandstoffen hoeven we niet bang te zijn dat het opraakt en bovendien stoten waterstofauto's alleen water uit.
Kun je waterstof zien? Nee, waterstof kan je niet zien, ook de vlam van waterstof is onzichtbaar, dus je kan het niet zien branden zoals bijvoorbeeld aardgas in een CV ketel. De enige manier om te detecteren of waterstof brand is met behulp van een infrarood sensor.
Waterstof is geen antioxidant maar werkt wel als een antioxidant die zich richt op vrije radicalen zonder daarbij schade te veroorzaken. Doordat waterstof zo klein is, kan het in cellen binnendringen en kan het zelfs de bloed-hersenbarrière passeren.
Als je waterstof maakt met aardgas, olie of kolen komt er veel CO2 vrij. Waterstof lekt makkelijk weg, daarom is het niet geschikt om op te koken. Waterstof is heel explosief, dus je moet er voorzichtig mee omgaan.
Voordelen van waterstof
Een brandstofauto is over het algemeen milieuvriendelijker te produceren dan een elektrische auto. Uit recent onderzoek blijkt dat elektrische auto's pas na 85.319 kilometer gereden te hebben minder CO2-uitstoot genereren dan benzineauto's.
1. De brandstofcel: voorlopig duur en onvoldoende rendabel. De klassieke verbrandingsmotor in benzineauto's is niet geschikt voor waterstof. De auto moet met een elektrische motor worden aangedreven die via een brandstofcel wordt gevoed.
“Technisch gezien kan het. We hebben een dieselautomotor zo verbouwd dat hij op 100 procent waterstof loopt en dat zou je ook voor benzinemotoren kunnen doen.
Een waterstofauto rijden is wel goedkoper dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Het klopt dat een elektrische auto iets voordeliger rijdt dan een waterstofauto. Het grote voordeel is echter dat je waterstof veel sneller tankt en de actieradius veel groter is.
De transformatie van een dieselverbrandingsmotor naar waterstof is relatief eenvoudig. De aanpassingen bestaan uit het plaatsen van waterstoftanks, een ringleiding op het motorblok voor waterstofgasinjectie en de nodige regelelektronica. De draaiende delen van de dieselmotor behoeven geen aanpassing.