Breng medicijnen die u niet meer gebruikt naar de apotheek of een plek voor klein chemisch afval. Dan worden ze veilig verwerkt, waardoor geen medicijnresten in het milieu terechtkomen.
Zodra een medicijn de apotheek verlaat mag het medicijn niet meer aan een ander gegeven worden. Zelfs niet als de verpakking nog dicht is. Als apotheker kunnen wij namelijk niet meer de garantie geven dat het medicijn op de juiste manier is bewaard.
Patiënten die geneesmiddelen overhouden, kunnen deze inleveren bij de apotheek of bij een inzamelpunt van de gemeente. Apotheken, gemeenten of andere organisaties mogen geneesmiddelen die worden teruggebracht niet doneren aan patiënten in Nederland of elders in de wereld.
Volgens de richtlijnen van de gezondheidsinspectie mogen eenmaal verzonden medicijnen niet meer retour genomen worden. Om deze reden zijn medicijnen ook uitgesloten van het wettelijke retourrecht. Concreet betekent dit dat bestelde medicijnen, zodra deze verzonden zijn helaas niet meer geretourneerd kunnen worden.
Gooi je vervallen of oude geneesmiddelen dus niet zomaar weg, maar breng ze gratis terug naar de apotheek, ook geneesmiddelen die je niet bij ons gekocht hebt.
Teruggebrachte medicijnen worden vernietigd. Apothekers kunnen ze niet opnieuw aan een patiënt meegeven omdat de veiligheid ervan niet meer gegarandeerd kan worden. Er is immers geen bewijs van een juiste opslag van de medicijnen bij de patiënt, waardoor heruitgifte grote risico's met zich meebrengt.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Gooi ze niet weg maar breng ze naar de apotheek! Vervallen of ongebruikte geneesmiddelen horen niet thuis in uw huisapotheek, want ze kunnen gevaarlijk zijn voor uw eigen gezondheid.
Om de goederen naar Oekraïne te krijgen werken de artsen samen met de hulporganisatie IDA Foundation. Behalve de medicijnen en medische hulpmiddelen krijgt de stichting ook gelddonaties binnen. De IDA foundation levert wereldwijd medicijnen en medische hulpmiddelen voor een zo goedkoop mogelijke prijs.
Verkoopt u als apotheker of drogist zelfzorggeneesmiddelen of andere medicijnen via internet? Dan moet u uw bedrijf aanmelden bij het CIBG . Voldoet u aan de eisen? Dan krijgt u het verplichte Europese logo en wordt uw bedrijf opgenomen in het overzicht van online aanbieders van medicijnen .
Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit geven apothekers aan dat ze eens per maand automatisch declareren en daarna de nota crediteren als blijkt dat het medicijn niet is opgehaald. Ook al is dit tegen de regels. Als dit is gebeurd en de apotheek heeft het nog niet teruggedraaid, dan kun je die erop aanspreken.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt toezicht op de kwaliteit van de farmaceutische zorg die geleverd wordt door apothekers en apotheekhoudende huisartsen. IGJ doet dit op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en andere geldende wet- en regelgeving.
Volgens de regeling Geneesmiddelenwet moeten recepten in de apotheek worden bewaard, maar er staat niet expliciet dat het recept op papier moet worden bewaard. De bewaring dient zodanig te zijn dat de authenticiteit gedurende de 20 jaar kan worden vastgesteld.
Als je een medicatiefout opmerkt, moet hiervan een melding gemaakt worden. In veel organisaties heet dit een MIC melding (melding incident cliënt). De meeste organisaties hebben afspraken over hoe die melding gedaan wordt en hoe je eventueel de collega erbij betrekt die de fout maakte.
Veel medicijnen zijn schadelijk als ze over datum zijn. In een geneesmiddel kan namelijk een zogeheten 'ontledingsreactie' ontstaan. Dit betekent dat er een reactie ontstaat waarbij een chemische verbinding van het medicijn afbreekt. Een medicijn kan dan giftig worden en orgaanschade veroorzaken.
Apotheken, gemeenten of andere organisaties mogen geneesmiddelen die worden teruggebracht niet doneren aan patiënten in Nederland of elders in de wereld. Verder mogen apothekers geneesmiddelen die eerder zijn uitgegeven aan patiënten niet opnieuw aan anderen geven.
Het hulptransport bestond uit medische hulpgoederen vanuit 3 NL ziekenhuizen (bedden, matrassen, rolstoelen, rollators, dekens, gebruiksartikelen), schoolmeubilair, sportkleding, handzeep en nog veel meer. Op vrijdag 4 november 2022 heeft de stichting het 18e hulptransport 2022 (vrachtwagen) naar Oekraïne gestuurd.
Rolstoelen, scootmobielen, krukken en andere hulpmiddelen voor minder validen kun je doneren aan Stichting OVA of Stichting Nooit Alleen. Bij de laatst genoemde stichting kun je ook andere medische middelen als verband, incontinentiematerialen en babywiegjes doneren.
Het is belangrijk om medicijnafval te scheiden, omdat het anders in het water terechtkomt. Niet alleen in oppervlaktewater, zoals meren en rivieren, maar ook in het grondwater. En dat is slecht voor het milieu. Medicijnresten in het oppervlakte- en grondwater kunnen in het drinkwater terechtkomen.
U kunt op verschillende manieren merken dat u overgevoelig bent voor een medicijn. Bijvoorbeeld door jeukende uitslag, benauwdheid, een opgezette keel of buikpijn. Neem altijd contact op met uw arts als u denkt dat u overgevoelig reageert op een medicijn.
De vier ziekenhuizen die met de proef, die een jaar zal duren, starten zijn UMC Utrecht, Radboudumc, het Jeroen Bosch ziekenhuis en St.Antonius. Daarbij worden –vaak dure- oncologische geneesmiddelen die patiënten thuis overhouden na een zorgvuldige kwaliteitscontrole door de apotheek opnieuw verstrekt.
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Wettelijke bedenktijd & retourrecht
De wettelijke bedenktijd (en daarmee het recht de aankoop te retourneren) is 14 dagen na ontvangst/levering van het gekochte product. Bestaat de levering uit meerdere pakketten, dan gaat de wettelijke bedenktijd pas in, één dag na ontvangst van het laatst geleverde pakket.
Online en telefonische aankopen
Wanneer je online, telefonisch of aan de deur een aankoop doet, heb je als consument wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren.