De minimale lengte voor een blog is daarom 300 woorden. Als tekstbureau adviseren we zelf vaak minimaal 500 woorden, omdat je dan ook écht iets informatiefs kunt schrijven. Maar als je een supergoed verhaal hebt van 350 woorden, dan is dat ook prima.
Een gemiddelde blogpost
Wist je dat blogs door de jaren heen steeds langer zijn geworden? In 2014 telde een gemiddeld blogartikel 808 woorden, in 2018 steeg dat aantal naar 1151 woorden (bron: Orbit Media). Volgens Saskia de Laat van writeaholic.nl is dat niet zo gek.
De SEO-plugin van Yoast suggereert dat een tekst minimaal 300 woorden moet bevatten om SEO-waarde te hebben. Van SEO-expert Alain Sadon mag het zelfs nog wel een stuk langer: hoe meer hoe beter. Dat blijkt ook uit de analyses van Moz en Palet waarbij webpagina's van 1500 of zelfs 2000 woorden het juist erg goed doen.
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft.
Hoeveel woorden leest men gemiddeld in 3 á 4 minuten? Niet meer dan 400 tot maximaal 500 woorden. Een goede website tekst bestaat dus nooit uit meer dan 500 woorden! En eigenlijk, geldt hoe minder woorden, hoe beter.
Ook als je kijkt naar een tijdschriftpagina komt dit redelijk overeen. En tijdschriftpagina bestaat meestal uit zo'n 600 woorden en is vergelijkbaar met het aantal woorden op een A4.
Als je relevante, waardevolle informatie biedt die bovenal antwoord geeft op de vraag van je lezer, dan is elke lengte goed. Voor zoekmachines geldt een minimum van 300 woorden. Vanaf 1000 woorden wordt een artikel als verdiepend gezien en zijn ze nog waardevoller.
Kwaliteit boven kwantiteit!
Dan nu eindelijk het verlossende antwoord: SEO-technisch gezien is de minimale lengte van een blog 300 woorden.
Landingspagina's: circa 500 – 1.000 woorden, waarin je de hoofdzoekterm 5 – 6x laat voorkomen en gebruik maakt van een aantal aanvullende zoektermen. Zorg er in alle SEO teksten voor dat de inhoud altijd leidend is, boven het geadviseerde aantal woorden.
Een blog schrijven kost mij gemiddeld zo'n 10 uur tijd.
Een enkele keer lukt het in 5 uur en soms doe ik er langer dan 10 uur over. Blogs van 600 woorden schrijf ik niet. Mijn gemiddelde blog telt minstens 1200 a 1500 woorden. Ook blogs van 2000 a 3000 woorden zijn voor mij beslist geen uitzondering.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Een enkel zoekwoord geeft namelijk te weinig informatie over de daadwerkelijke inhoud van een tekst. Hierdoor zal een website al snel minder hoog ranken wanneer er slechts één belangrijk zoekwoord in de teksten is verwerkt. Twee zoekwoorden per tekst is dus een goed minimum om aan te houden.
Long tail zoekwoorden zijn specifiek en vaak een stuk langer dan de korte zoektermen met hoge maandelijkse zoekvolumes. Long tail is een term die in SEO vaak gebruikt wordt, maar daarnaast ook bij Google Ads, omdat bij dit advertentieplatform geadverteerd wordt op zoekwoorden.
Inleiding (±150-200 woorden) Hoofdtekst in vraag-antwoordvorm (maximaal 1900 woorden) Afsluitende tekst ('Tot besluit') (±100 woorden)
Een vol A4'tje opgemaakt met standaard marges, 12-punts lettergrootte en een regelafstand van 1,5 telt gemiddeld 400 tot 500 woorden. Als er subkopjes, witregels of afbeeldingen in de tekst zijn opgenomen, kunt u voor een gemiddeld A4-blad uitgaan van ongeveer 350 woorden.
Het aantal woorden ligt meestal tussen de 12.000 en 20.000. Dat is omgerekend dus een scriptie van 30 tot 50 pagina's.
Een zin telt gemiddeld elf woorden, een A4'tje telt gemiddeld 32 tot 35 zinnen. Op een A4'tje staan gemiddeld 350 tot 400 woorden. Vanwege het lettertype en de regelafstand soms iets minder, soms iets meer. We praten dan wel over een vol A4'tje met een standaardopmaak en voor 80 à 90% volgeschreven.
Heel simpel gezegd zijn SEO-teksten geschreven om goed te ranken in zoekmachines zoals Google of Bing. Je zou kunnen denken dat alle teksten SEO-teksten zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het is belangrijk om te begrijpen dat SEO slechts een kanaal is om traffic te genereren.
Schrijf blogs, plaats video's. Teksten moeten natuurlijk ook antwoord geven op de zoekvraag en uniek zijn. Spits je teksten toe op de juiste zoekwoorden en gebruik synoniemen. Verwerk deze (zoek)woorden in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea's.
Bij SEO-schrijven verwerk je zoekwoorden strategisch in je tekst, zodat je zoekmachines signalen geeft dat jouw tekst precies gaat over de woorden waar een potentiële bezoeker mee zoekt. Vraag en aanbod sluiten op die manier goed mogelijk op elkaar aan.
Zoekmachines zijn slim: natuurlijk taalgebruik
Maar is je zoekwoord dichtheid te laag, dan weet Google weer niet wat nu precies je boodschap is en ben je niet relevant genoeg voor degene die op zoek is naar informatie.
Bij het bepalen van goede keywords is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de zoektermen relevant moeten zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke termen zij zouden gebruiken om bepaalde producten te vinden.