Een hashtag begin je met een 'hekje' (#) gevolgd door een passend keyword zonder spaties, bijvoorbeeld #inboundmarketing of #remotesales. Als gebruiker ben je vrij in het maken van hashtags. Het enige wat je hoeft te doen is het typen van een #-teken gevolgd door een keyword in jouw social media bericht.
De hashtag (#) wordt vóór een relevant trefwoord of zinsdeel in een post geplaatst om posts te categoriseren en eenvoudiger vindbaar te maken in zoekopdrachten op X. Als je op een woord met een hashtag in een bericht klikt of tikt, zie je alle andere posts die deze hashtag bevatten.
Een hashtag is een woord, een afkorting of een combinatie woorden aan elkaar geschreven zonder spatie met een #-symbool ervoor, dat gaat over een bepaald onderwerp waarop je kunt zoeken of gevonden worden.
Tik naast je profielfoto en typ # gevolgd door tekst of een emoji (bijvoorbeeld: #bloem).
Hashtags zorgen ervoor dat jouw content gevonden en gecategoriseerd wordt, een context wordt gegeven aan jouw content, jouw bereik vergroot wordt, en je meer engagement krijgt. Hashtags helpen bij campagnes. Gebruik specifieke, of een mix van populaire en specifieke, hashtags.
High Density Hashtags zijn de meest gebruikte hashtags op social media. Voorbeelden hiervan zijn: #socialmedia, #instagram en #happy. Deze hashtags hebben een gigantisch bereik.
Een hashtag begint met een # gevolgd door een woord zonder spaties. Het doel van hashtags is het groeperen van berichten over één en hetzelfde onderwerp. Dat kunnen evenementen, gebeurtenissen of onderwerpen zijn.
"Je moet je niet meer afvragen hoe je een hashtag doet op je computer (Alt Gr + " ) en op twee toetsen drukken om de hashtag op je scherm te toveren. We willen social media fans een tijdsbesparend element aanbieden en tegelijkertijd de bijdrage van de machtige hashtag aan de digitale communicatie vieren."
Ook dit hangt af van het kanaal waar je de berichten plaatst. Op Instagram mag je 30 hashtags gebruiken in een post en 10 in een story.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
TIP 2 | Groter is niet beter
Grote hashtags (>500k) zijn (nog) niet relevant voor je. Hoe groter jouw account wordt, hoe minder kleine hashtags en meer grote hashtags je kunt gebruiken. Stel je voor dat je een hashtag van > 1 miljoen gebruikt, je verdrinkt dan als het ware in deze hashtag emmer.
Op Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn zijn hashtags altijd al belangrijk geweest en dit zijn ze nog steeds. Zorg ervoor dat jouw hashtags alleen te binden zijn aan jouw posts en gebruik trefwoorden waar mensen met dezelfde interesses op zouden kunnen zoeken.
Hoe werkt het? Door een hashtag voor een woord te plaatsen, wordt een woord klikbaar. Wanneer je klikt op deze hashtag krijg je een lijst met statusupdates met dezelfde hashtag. Deze content wordt, net als in het nieuwsoverzicht, gefilterd.
In 2007 werd het concept van de hashtag geïntroduceerd door Chris Messina op Twitter. Hij stelde de vraag of het “pound” teken misschien geschikt was om groepen samen te stellen. Zijn eerste hashtag was #barcamp.
Waarom moet ik hashtags gebruiken? Door hashtags in je captions of de comments van je posts te plaatsen geef je aan waar je post over gaat en zorg je dat de posts gevonden worden door mensen die jou nog niet volgen.
Je kunt nummers opnemen in een hashtag, maar geen leestekens en speciale tekens (zoals $ en %). Je kunt zoeken naar een hashtag via de zoekbalk bovenaan de pagina. Je ziet alleen berichten die met jou zijn gedeeld.
Een Instagram bericht heeft een maximum van 2.200 karakters. Belangrijk is om er rekening mee te houden dat de tekst onder een Instagram post na 1, 2 of 3 regels wordt afgebroken in de tijdlijn van gebruikers. Dit wil niet zeggen dat het bericht niet langer mag zijn.
De shifttoets wordt gebruikt om hoofdletters te typen. Deze toets bevindt zich zowel links als rechts op het toetsenbord en ziet eruit als een lege opwaartse pijl. Je mag steeds kiezen welke van de twee shift toetsen je gebruikt.
Het is op Instagram per bericht, video en reel toegestaan om maximaal 30 hashtags te gebruiken. Zorg voor een goede mix van hashtags waar je een brede doelgroep én een specifieke doelgroep mee bereikt.
Reels Play van Instagram is een bonusprogramma op uitnodiging waarmee je geld kunt verdienen met de inhoud van je reels. Als je wordt uitgenodigd, ontvang je een pop-upmelding en een uitnodiging in je professioneel dashboard in de Instagram-app.
Maak in je Reel verschillende korte video's die je achter elkaar plaatst in plaats van één lange video. Gebruik populaire muziek om je video te ondersteunen. Zorg dat je je Reel ook in je Feed deelt tussen al je andere posts. Zo zorg je dat de video nog meer opvalt.
Zodra het algoritme van Instagram merkt dat gebruikers lang blijven kijken naar jouw Reels, hoe vaker het aan andere gebruikers wordt vertoond. En dan kan je heel snel viral gaan met Reels!