Eigenlijk zijn elektrische auto's en hybride auto's niet ontworpen om een aanhanger of caravan te trekken. Het gaat bij deze auto's vooral om zuinigheid en milieueisen — niet om met je auto op vakantie te gaan.
Enkele voorbeelden van Hybrides zonder stekker die een behoorlijke caravan kunnen trekken zijn: Hyundai Kona Hybrid (1300 kg) Kia Niro en Ceed (1300 kg), Sportage (1650 kg) Lexus NX 300h AWD (1500 kg) en RX 450h (2000 kg)
De T6 Recharge (340 pk) mag met 2.100 kg aan de trekhaak op pad, net als de T8 Recharge (390 pk). Die T8 (407 pk) is er ook als Twin Engine. Zo heette de plug-in hybride in de bouwjaren 2017 tot en met 2019. Voor de aanhanger maakt dat geen verschil, want ook de Twin Engine mag 2.100 kilo trekken.
Welke elektrische auto mag 1.500 kg trekken? Bij 1.500 kg heb je nog best wat keuze. De Ssang Yong Korando e-Motion, Polestar 2, Volvo XC40 P8 en Nissan Ariya mogen dit trekken.
Maar welke plug-in hybride moet je hebben als je graag met een aanhangwagen, vouwwagen of caravan op reis gaat? Volgens de ANWB moet je dan bij Kia zijn. De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond heeft de Kia Sportage namelijk uitgeroepen tot de beste PHEV-trekauto van het jaar 2022.
Daarnaast zijn de hybride auto's van zichzelf al een stuk zwaarder, wat zorgt voor extra druk voor de remmen en ophanging. Daarnaast is het plaatsen van een trekhaak ook net even anders dan bij een 'gewone' auto. De trekhaak zou in het verlengde van de batterij(en) van je hybride auto geplaatst worden.
Een hybride auto kan ongeveer 20 tot maximaal 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is wel afhankelijk van het model, gewicht en de snelheid van het rijden. Sommige modellen laden tijdens het rijden weer op; hierdoor kunnen er langere afstanden op volledige elektriciteit behaald worden.
Trekeigenschappen van de auto
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm.
Het is niet toegestaan de auto te slepen, omdat de elektromotor dan beschadigd raakt.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Met een maximum aanhangergewicht van 750 (geremde) kilo's is de nieuwe Toyota met hybride aandrijflijn slechts geschikt voor het lichtere trekwerk. Dat geldt ook voor de 2.0 Hybrid. Alleen met de 1.2 turbobenzinemotor mag de Corolla aanhangers tot 1300 kg verslepen.
Bij een zeer zwaar belaste Toyota Prius dient de benzinemotor extra te assisteren voor het verlenen van veel vermogen, maar dient deze ook de hoogvoltage accu bij te laden. Hierdoor wordt de benzinemotor dusdanig zwaar belast dat het extra trekken van een aanhanger vanuit technisch perspectief niet wenselijk is.
De Kuga PHEV van voor 1 juni 2021 mag max. 1200 kg trekken. De zelfde auto van na 1 juni 2021 max max 1500 kg trekken.
De hybride XV-cross-over heeft een trekgewicht van 1.270 kilo, terwijl de Forester maar liefst 1.870 kilo mag trekken. De geëlektrificeerde auto's met het hoogste trekgewicht zijn de Range Rover Sport P400e en de Range Rover p400e. Beide modellen mogen 2.500 kilo trekken.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
De ANWB houdt een stelregel aan van 75%, dat wil zeggen maximaal 75% van het totale gewicht van de trekauto (incl. alle personen en belading) mag achter de auto gehangen worden. Oftewel, wanneer de auto 2000 kg totaal weegt dan mag de caravan maximaal 1500 kg wegen.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Wanneer u kiest voor een plug-in hybride auto, kunt u uw auto opladen middels een elektrische laadpaal. Net als bij een volledig elektrische auto heeft u verschillende oplaadopties: het gebruik van een particuliere laadpaal (o.a. laadpaal thuis of laadpaal op kantoor) of een publieke laadpaal.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.