Wanneer u een benzineauto wilt starten met behulp van een dieselauto, is de kans aanwezig dat de startkabels hiervoor niet geschikt zijn. Dieselmotoren zijn namelijk een stuk zwaarder dan benzinemotoren.
Over het algemeen zul je het vrij snel merken als je de kabels verkeerd aansluit. Deze starters laten de kabel echter gewoon zitten. De boel begint te roken en door de kortsluiting wordt het zo heet dat de startkabels smelten. Ze snappen er niets van, zoals je hoort.
Zet het contact aan en kijk of het controlelampje van de gloeibougie gaat branden. Wacht totdat het lampje uitgaat voordat u de auto start. Voor auto's met een handgeschakelde transmissie, trapt u het koppelingspedaal volledig in.
Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen. Schakel zo min mogelijk verbruikers in, zoals de verwarming of airco van je auto. Zo is je accu na de rit zo goed als vol.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Vraag of een voorbijganger je aan kan duwen. Zet de auto in de tweede versnelling en laat de koppeling tijdens het aanduwen langzaam opkomen. Werkt dit niet en moet je weg, bel dan de pechhulp. Je kan ook de accu aan de accu-oplader leggen en de volgende dag weer proberen om te starten.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Als een accu snel leeg raakt, dan heb je twee mogelijke oorzaken waarmee je rekening moet houden: de accu is oud en versleten, of er is een verborgen verbruiker die ook na het uitnemen van de contactsleutel stroom blijft verbruiken.
Bij dieselmotoren zorgt de compressie van lucht ervoor dat de temperatuur in de verbrandingsruimte hoog genoeg oploopt voor zelf ontbranding. Met name bij koude temperaturen lukt het niet eenvoudig om de tempratuur genoeg op te laten lopen bij een koude start. Het voorgloeisysteem helpt hierbij.
Zo ziet de overgangsregeling eruit voor de zero-emissiezones. 30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
Algemeen: Op elke verbrandingsmotor (benzine/diesel) is een startmotor gemonteerd. Deze startmotor zorgt ervoor dat de motor op gang wordt. Het rondsel van de startmotor grijpt in de tandkrans van het vliegwiel, waarna het vliegwiel in beweging wordt gezet.
Bij het monteren moet de geaarde kabel (negatieve (-)pool aansluiting) juist als laatste worden aangesloten. Dit om gevaarlijke vonken te voorkomen. Koppel nooit een accu los, of sluit een accu aan terwijl er spanning op het circuit is.
Als je de plus en de min omdraait, zal de luidspreker in tegenfase gaan spelen, wat echt een ramp is voor de basweergave en de geluidskwaliteit. Zet de versterker uit voordat je kabels aansluit of verwijdert (bijvoorbeeld de mini-jack voor je mobiel).
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Meestal betekent een tikkend geluid dat de auto accu leeg is. De accu van de auto is nodig om de startmotor genoeg startstroom te geven. Gebeurt dit niet? Dan kan de motor niet aanslaan, en start je auto niet.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, waaronder slijtage, een gebruikersfout of een technisch mankement. Slijtage: In elke accu zit een actieve stof die naar verloop van tijd langzaam op raakt. Is de accu al een paar jaar oud of vraagt de auto te veel van de accu dan is het raadzaam deze te vervangen.
Met de hulp van een tweede auto en een set startkabels krijg je hem meestal wel weer aan de praat. Let bij het aansluiten van de startkabels goed op de plus- en minpolen van beide accu's, laat bij de hulpauto de motor draaien en zet daar de verlichting aan. Dat helpt om piekspanning te voorkomen.
Als een accu alleen maar vol gehouden hoeft te worden praat men over druppelladen. Dit komt voor bij bijvoorbeeld startaccu's die tijdens het rijden al vol geladen zijn door de dynamo. Als het voertuig dan de stalling in gaat, kan men volstaan met een kleine lader om de accu op peil te houden.
Snelladen is niet direct schadelijk voor de accu van je elektrische auto. Zolang de temperatuur van je accu binnen de voorgeschreven normen blijft, kan er niet heel veel mis gaan. Echter, moet je in je achterhoofd houden dat je auto consequent aan de snellader hangen de levensduur van je accu kan verkorten.
Stap je toch in een auto die lang heeft stilgestaan, start dan direct bij het inschakelen van het contact. Zet niet eerst de lampen, airco of andere elektrisch aangedreven onderdelen aan. Daarmee kun je de laatste stroom uit de accu halen, waardoor starten niet meer gaat.
U kunt de Wegenwacht bellen. De wegenwacht kan dan proberen de auto te starten of bijvoorbeeld aan te duwen zodat u naar de garage kunt rijden. U heeft dan wel een Wegenwacht pechhulp Nederland Standaard pakket nodig, dus met pechhulp in de woonplaats.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.