Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Parkeren op de Mont Ventoux
Er zijn verschillende parkeermogelijkheden: Aan de top zelf zijn er een beperkt aantal plaatsen. Bij Brasserie Le Vendran zijn er er een beperkt aantal plaatsen. Ten Noorden van de top is er ook een kleine parking.
Windsnelheden tot 300 kilometer per uur (!) zijn gemeten. Als die wind het enige was wat de klim zwaar maakt dan 'viel het nog wel mee'. Maar de Mont Ventoux heeft een enorm stijgingspercentage en dat voor 20 kilometer, misschien niet continu maar wel meer dan genoeg om het elke wielrenner flink zwaar te maken.
De totale klim naar boven is 21 kilometer lang en telt ongeveer honderd bochten. De gemiddelde klimtijd bedraagt ongeveer 2 uur en 25 minuten. Snelste tijd ooit: Iban Mayo 55"51'. Volgens de Club des Cinglés du Mont Ventoux is dit de moeilijkste klim van de drie.
Meet jezelf niet met de versnellingen die de profs gebruiken. Profs rijden al gauw tweemaal zo hard en hebben dus grote versnellingen nodig. Bovendien hebben profs een aeroob vermogen van 400 watt (mannen, vrouwen circa 12,5% lager). Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om.
Met een gemiddeld stijgingspercentage over zo'n 20 kilometer van 8 tot 9 procent. Net iets minder dan de Mont Ventoux. Maar het grote verschil tussen beide cols is de lucht, die in de laatste kilometers van de Stelvio vanaf zo'n 2 kilometer hoogte ijler en ijler wordt.
De Mont Ventoux en de Stelvio zijn trotse bezitters van de bestempeling "Buitecategorie". De buitencategorie werd in de Tour de France pas in 1979 geïntroduceerd. Een bestempeling die menig wielrenner tot de verbeelding spreekt.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Tijdens het evenement zelf is het belangrijk, om al vanaf het eerste uur je lichaam van extra vocht en koolhydraten te voorzien. Een richtlijn voor tijdens de inspanning: 500 ml water/isotone sportdrank en 30-60 gr koolhydraten per uur.
De beklimming vanuit Sault in het Oosten is de minst bekende route van de drie en wordt ook wel gezien als de makkelijkste route. Sault ligt hoger dan de twee andere startplaatsen op namelijk 765 meter hoogt. De route naar de top van de Mont Ventoux heeft dan ook maar een hoogteverschil van 1144 meter.
Zo doe je het: Zoek een korte klim die ongeveer 2 minuten duurt om te beklimmen. Zorg dat je al voordat de klim begint aan een RPE van 7/8 rijdt. Klim 90 seconden door met dezelfde inspanning en rij de laatste 30 seconden zo snel als je kunt naar de top. Herhaal vier tot zes keer.
Vandaag trekt de Tour-karavaan niet één maar twee keer over de mythische Mont Ventoux. De Kale Berg is een pelgrimsoord voor God en klein Pierke. 'En elk jaar vallen er twintig doden. '
Op nummer 1: Col du Galibier! Deze loeizware beklimming in Frankrijk beklim je vanuit Saint-Michel-de-Maurienne voor het meest slopende resultaat. De verschrikking zit hem niet in het gemiddelde stijgingspercentage van 'slechts' 6%. Bij de Galibier zit het in de lengte van maar liefst 31,5 kilometer.
De berg is het meest bekend om de wielerwedstrijden die hier hebben plaatsgevonden, vooral de Tour de France. De steile hellingen, de moeilijkheidsgraad en het kale 'maanlandschap' en de vaak straffe wind die op de berg staat, maken de beklimming een echte uitdaging.
Op de hellingen bevinden zich meer dan 400 bloemensoorten en ruim 900 plantensoorten. Verder leven er meer dan 100 vogelsoorten en komen er dassen, vossen, everzwijnen, reebokken, wezels, hazen en konijnen voor. De Ventoux is heel bosrijk met veel ceders, pijnbomen, sparren, eiken en esdoorns.
De Mauna Kea in Hawaii is 's werelds zwaarste beklimming. Welke methodiek je ook gebruikt. De combinatie van afstand, stijgingspercentage en hoogteverschillen maken deze vulkaan een klim voor alleen échte berggeiten.
Sterker worden in klimmen door intervallen heuvel op
Om hoogtemeters te trainen heb je helemaal geen hoge berg nodig. Je kan prima trainen op een brug, viaduct of dijk in de buurt. Door de heuvel op te rennen krijg je lichaam een extra trainingsprikkel. Dit resulteert in meer kracht.
We hebben de tien steilste skipistes van de Alpen op een rijtje gezet. Op de 1e plaats staat de Langer Zug in Lech (Oostenrijk). Deze heeft een hellingspercentage van 142 %.
Met de 180 Watt Vermogen, gewicht fietser 89kg en een 8 kg fiets, kan op die helling van 12% met 5,7km/uur gereden worden en de 40/26 levert dan een cadanz van 39 toeren per minuut.
De route Ven-Top start bij de start pens en je gaat dadelijk in de richting van de beklimming van de Mont Ventoux. In deze route zal je geen vlakke weg vinden en al zeker geen afdaling. De start van de klim ligt na ongeveer 1,8 km rijden. Ondertussen heb je al een aantal hoogtemeters overwonnen aan lage percentages.
Vanaf Bédoin is de Mont Ventoux 21.4 km lang. Over deze afstand overbrug je 1639 hoogtemeters. Het gemiddelde stijgingspercentage van de klim is bijgevolg 7.6 %.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.