Als u meer hebt betaald dan ontvangen, krijgt u het verschil terug. Als u meer hebt ontvangen dan betaald, moet u het verschil betalen. Deze berekening geeft u aan in uw driemaandelijkse btw-aangifte. Hierbij moet u de datums gebruiken waarop u facturen met btw hebt ontvangen, niet de werkelijke betaaldatum.
De ingevoerde zakelijke goederen en diensten moeten met btw belast zijn. Het btw-bedrag is minimaal € 50 als je na het betreffende kalenderjaar btw terugvraagt.Bij een verzoek in het kalenderjaar zelf, is het drempelbedrag € 400. Je dient de btw uiterlijk terug te vragen voor 1 oktober van het volgende kalenderjaar.
Mag ik voorbelasting aftrekken als ik nog geen omzet heb behaald? Ja, dat mag. In de aangifte omzetbelasting wordt de voorbelasting (btw die je betaalt over inkopen, kosten en investeringen) van de af te dragen btw (btw van de omzet) afgetrokken.
Btw terugvorderen
Want ben je btw-plichtig als ondernemer?Dan mag je de btw die je betaalt op de aankopen die je voor je beroep doet, terugvorderen. Met ander woorden: je mag het btw-bedrag dat je betaalt, aftrekken van het btw-bedrag dat je doorstort naar de btw-administratie.
U kunt Nederlandse btw terugvragen over de afgelopen 5 jaar. Doe uw digitale verzoek om teruggaaf van Nederlandse btw over vorig jaar vóór 1 oktober van dit jaar. Daarna kan dit mogelijk niet meer digitaal. U kunt dan een schriftelijk verzoek doen bij de Nederlandse belastingdienst.
Er is een uitzonderingsregel waarbij je toch de btw kunt terugvragen als je geen factuur hebt of als de bon niet aan de eisen voldoet. De uitzonderingen zijn: Brandstofbonnen voor auto's. Bonnen van OV en taxi.
Je moet een suppletieformulier indienen als je dit jaar of de afgelopen 5 jaar te veel of te weinig btw hebt aangegeven. De hoogte van de correctie bepaalt of je een suppletie omzetbelasting via een suppletieformulier moet indienen of dat je de correctie op je eerstvolgende aangifte mag verrekenen.
U krijgt btw terug
Hebt u aangegeven dat u btw terugkrijgt? Dan sturen wij u een brief binnen 8 weken nadat wij uw aangifte hebben ontvangen. Het geld staat op uw rekening binnen 1 week na de datum van de brief waarin wij aangeven dat u de btw ontvangt.
De kwartaalaangifte dien je online in via Intervat, steeds ten laatste op de 20ste van de maanden januari, april, juli en oktober, telkens voor het voorafgaande kwartaal. Nadat je de btw-aangifte indient en teruggave vraagt van je eventuele btw-tegoed, stort de fiscus dit tegoed binnen de drie maanden op je rekening.
De btw die je als zzp'er of andere ondernemer aan klanten en opdrachtgevers berekent moet je afdragen aan de Belastingdienst. Andersom mag je de btw die jij betaalt aan bedrijven waarbij je inkoopt terugvragen. Je hoeft de Belastingdienst in principe niet apart te vragen om een bedrag terug te krijgen.
Voorheen lag het omslagpunt rond de € 100.000 – € 150.000 winst per jaar. In 2023 ligt het omslagpunt bij grofweg € 200.000 winst per jaar. Maak je meer winst, dan is een BV fiscaal gunstiger. Maak je minder winst, dan is een eenmanszaak fiscaal voordeliger.
Opmerking: aftrekbaar ten belope van beroepsgedeelte (te bewijzen o.m. via lijst uitgenodigde relaties). Btw niet aftrekbaar.
Dit betekent dat u dus niet altijd btw kunt terugvragen als u voor de tweede keer zonnepanelen aanschaft. Als er bijvoorbeeld in 2021 voor de eerste keer zonnepanelen zijn gekocht en er in 2022 gebruik is gemaakt van de OVOB, dan kunt u pas in 2025 opnieuw btw terugvragen op de aanschaf van zonnepanelen.
Die betaalde btw mag je 'verrekenen als voorbelasting'. Dat betekent dat je dat bedrag mag aftrekken van het btw-bedrag dat jij moet afdragen aan de Belastingdienst.
Als je de auto hebt betaald, kun je de btw bij de Belastingdienst terugvragen. Bij Financial Lease is het mogelijk om dit in één keer terug te vorderen, omdat je de auto al hebt betaald middels de financiering.
Welk btw-tarief berekent u aan uw klanten? Het algemene btw-tarief is 21%. Voor sommige goederen en diensten geldt het lage tarief van 9%, het 0%-tarief of een vrijstelling.
Nederland heeft 2 schijven binnen de inkomstenbelasting. Freelancers met een inkomen onder de €68.507,- per jaar betalen het laagtarief van 37,35%.Zzp'ers met een inkomen daarboven betalen het hoogtarief van 49,50% belasting.
Hebt u op het moment waarop wij controleren (een deel van) uw aangifte niet betaald? Dan krijgt u een naheffingsaanslag met een betaalverzuimboete van 3% van het niet-betaalde bedrag met een minimum van € 50 en een maximum van € 5.514.
Hoe vraag ik een betalingsregeling aan? Bel de BelastingTelefoon: 0800 – 0543. En vanuit het buitenland: +31 555 385 385.
Als u uw btw-aangifte naar ons verzonden hebt, kunt u die alleen nog wijzigen of aanvullen met het formulier 'Suppletie omzetbelasting'. U vindt dit formulier als u ingelogd bent via 'Inloggen voor ondernemers'.
Na het indienen van de aangifte, duurt het ca. 6-8 weken tot u de btw-teruggave op uw rekening heeft staan.
Als er geen bonnetje is dan moet het op privé geboekt worden. Privé boeken is een term van Boekhouders en er wordt mee bedoeld: Dat het dus niet in je kosten van je bedrijf zit maar dat je er zelf voor opdraait. Je betaalt het dus privé en niet vanuit je zaak. Let dus altijd op dat je een bon/factuur krijgt!
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
Kosten die volledig betrekking hebben op uw bedrijfsvoering, zoals de huur van een bedrijfsruimte of kantoorkosten zijn voor u als ondernemer volledig aftrekbaar. Daarnaast zijn er kosten die tot op zeker hoogte nodig zijn voor de uitoefening van uw bedrijf, maar u ook prive nodig heeft.