Het antwoord op die vraag is: Ja, dat kan! Het belangrijkste argument om wél leerkracht te kunnen worden is dat jij, ondanks je belemmeringen, met behulp van je andere kwaliteiten toch een hele goede leerkracht kunt zijn. Ook voel je leerlingen met leerproblemen goed aan, omdat je zelf ervaringsdeskundige bent.
Creatieve beroepen zoals grafisch ontwerper, fotograaf of architect zijn vaak zeer geschikt voor mensen met dyslexie. Deze functies vereisen weinig schriftelijke communicatie en maken gebruik van visuele en ruimtelijke vaardigheden, wat vaak sterke punten zijn voor mensen met dyslexie.
Leerlingen met dyslexie hebben in principe tot alle studies toegang, passend bij het niveau van de middelbare school. Discriminatie bij toegang tot onderwijs is namelijk verboden. Dit is vastgelegd in de Wet gelijke behandeling op grond van chronische ziekte (WGBH/CZ).
Leerlingen met dyslexie hebben het recht om gelijk behandeld te worden, net zoals alle andere leerlingen. Dit is geregeld in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH). Scholen zijn verplicht om aanpassingen te doen als u of uw kind hierom vragen.
Dyslexie in het voortgezet onderwijs
extra examentijd krijgen;gebruikmaken van hulpmiddelen zoals een daisyspeler of een computer met spellingcontrole;extra begeleiding krijgen bij lezen, spelling of taal. Dit gebeurt vaak in samenwerking met een onderwijsbegeleidingsdienst of een remedial teacher.
Het antwoord op die vraag is: Ja, dat kan! Het belangrijkste argument om wél leerkracht te kunnen worden is dat jij, ondanks je belemmeringen, met behulp van je andere kwaliteiten toch een hele goede leerkracht kunt zijn. Ook voel je leerlingen met leerproblemen goed aan, omdat je zelf ervaringsdeskundige bent.
Hierbij wordt, voor de diagnose dyslexie, de ondergrens van een totaal IQ van 70 gehanteerd. Onder deze grens kunnen we niet meer van dyslexie spreken, maar kunnen de achterstanden op leergebied verklaard worden door de lage verstandelijke vermogens.
“Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking.”
Dyslexie is voor een deel erfelijk. Dat wil zeggen dat de kans groter is dat een kind dyslexie heeft als één van de ouders dyslexie heeft. Kinderen van wie één van de ouders dyslexie heeft, hebben ongeveer een vier keer grotere kans om dyslexie te ontwikkelen dan kinderen van wie de ouders geen dyslexie hebben.
Dyslexie gaat nooit over.Je kunt wel leren om er minder last van te hebben. Daarnaast kan het veel oefenen helpen om steeds iets beter te worden in het lezen en spellen.
Er is één uitzondering. Bij defensie kun je de opleiding tot vlieger niet volgen, als je dyslexie hebt. Daarnaast gelden er voor andere opleidingen bij defensie bepaalde opleidingseisen. Dit zijn eisen waaraan je moet voldoen aan het eind van de opleiding.
Dyslexie is een onzichtbare handicap, die in het onderwijs helaas nog steeds voor veel problemen zorgt.
Hoe kan ik mijn student met dyslexie helpen? Zorg er eerst voor dat u een op Orton-Gillingham gebaseerd programma gebruikt, zoals All About Reading. De Orton-Gillingham-aanpak helpt studenten met dyslexie en andere leesuitdagingen al meer dan 80 jaar succesvol.
Dyslectici zijn het beste in banen die een beroep doen op motorische vaardigheden, banen die te maken hebben met het gebruik van ruimtelijke technieken en probleemoplossende vaardigheden . Deze banen kunnen werktuigbouwkunde, mode-styling, creatief ontwerp, podiumkunsten en ga zo maar door zijn.
Mensen met dyslexie zijn over het algemeen goed in het waarnemen van de dingen in hun omgeving, het zien van grote gehelen maar ook van details die anderen niet altijd opvallen. De meeste dyslectici denken ook op een sterk visuele (en minder talige) manier.
Er is geen vereiste om een potentiële werkgever te vertellen dat u dyslectisch bent en er kunnen voor- en nadelen zijn aan het delen van deze informatie. Sommige mensen voelen zich niet zeker genoeg om deze onthulling te doen, en anderen maken zich zorgen dat het onthullen van deze informatie hun kansen op selectie zou kunnen schaden.
Dyslectici maken meer spelfouten dan leeftijdsgenoten: 'luisterfouten', (bijv.verspeken in plaats van verspreken), 'onthoudfouten' (bijv.ou-au of ei-ij) of regelgebaseerde fouten (bijv.dt-fouten).
Zowel moeders als vaders kunnen dyslexie doorgeven aan hun kinderen als een van de ouders het heeft . Er is ongeveer 50% - 60% kans dat een kind dyslexie ontwikkelt als een van de ouders het heeft.
Dyslexie kan zich uiten in een langzaam leestempo, moeite met woordherkenning en spelling. Het is helaas niet te genezen, maar tijdens een dyslexiebehandeling gaat een kind aan de slag met de koppeling tussen letters en klanken. Door veel te oefenen met deze verbindingen wordt het lezen en spellen makkelijker.
Zoals eerder benoemd is dyslexie vooral gerelateerd aan leestaken en heeft het geen bewezen invloed op intelligentie.
Neurodivergent is geen synoniem voor autisme. Er zijn immers talloze manieren om neurodivergent te zijn. Autisme is er slechts een voorbeeld van zoals ook ADHD, dyslexie, dyscalculie, obsessief compulsieve stoornis, epilepsie of het syndroom van Down.
Antwoord: Nee, een leerstoornis is geen psychische ziekte . Leerstoornissen zijn neurologisch van aard. Ze zijn het gevolg van "foutieve bedrading" in specifieke delen van de hersenen.
Vaak vrezen ouders dat een dyslexiediagnose aangeeft dat hun kind minder intelligent is dan leeftijdsgenoten. Toch is dyslexie niet exclusief voor een bepaald intelligentieniveau; het kan individuen treffen met een gemiddeld, bovengemiddeld en hoogbegaafd intellect.
Bij dyslexie gaat het vaak om beelddenken of conceptueel denken: denken via plaatjes, beelden of filmpjes in je hoofd die soms razendsnel leiden tot een idee, een conclusie, een ontwerp. Oplossingen vóór je zien, terwijl anderen nog over het probleem praten.