Een sprong kan al vanaf 25 meter dodelijk zijn als je de techniek niet beheerst. Vanaf 70 meter zeer waarschijnlijk dat je er aan onderdoor gaat. Een val tot 10 meter overleef je wel zij het met pijn.
Bij een val van 9 meter of lager was de kans op overlijden 23,5%, oftewel een kans van 1 op 4. Het overleven of sterven bij een val van 12 meter of hoger bleek 50%, oftewel het opgooien een muntstuk. En bij een val van 18 meter of hoger was de kans op overleven nihil, oftewel 100% kans dat je zo'n val niet overleeft.
Laten we daarvoor eens kijken naar een analyse van valletsels die is gepubliceerd in het World Journal of Emergency Medicine. De auteurs van de studie ontdekten dat: Het sterftecijfer van vallen van 9 meter (29 voet) of lager 23,5% was Het sterftecijfer van vallen van 12 meter (39 voet) of hoger 50% was
In Belgrado is Vesna Vulovic dood in haar appartement aangetroffen. De voormalige stewardess overleefde in 1972 een vrije val van meer dan 10 kilometer uit een vliegtuig. Haar doodsoorzaak is niet bekend.
Als je van grote hoogte valt, kan dit vervelende gevolgen hebben. Je lichaam maakt een harde klap en je kunt tijdelijk of blijvend letsel oplopen. Dit kan tot veel schadeposten en een verlies aan inkomen leiden.
Hoogtes boven 9 meter zijn ook verantwoordelijk voor een groot percentage van de dodelijke valpartijen en er is een grotere kans op ernstig letsel aan de milt, lever en longen, evenals stomp borstletsel en ribfracturen .
Tussen de 3500 en 5500 meter heb je een kans van ongeveer 65% op milde tot zeer ernstige vormen van hoogteziekte. Boven de 5500 meter krijgt vrijwel iedereen in meer of mindere mate te maken met hoogteziekte. Hoogteziekte kan optreden na een verblijf op hoogte van minimaal 4 uur tot ongeveer 24 uur.
Ook loopt ze mank. Met een val van meer dan 10 kilometer is ze sinds 1985 opgenomen in het Guinness Book of Records, als overlevende van de hoogste val zonder parachute.
De knikker komt met een snelheid van 100 m/s op de grond neer en deed hier exact 10,19 seconden over. Dit komt overeen met de valversnelling op aarde.
De kern van de zaak
Een val uit een vliegtuig overleven is ongelooflijk zeldzaam, maar niet onmogelijk . Hoewel de kans klein is, kan het begrijpen van de wetenschap van vallen en de factoren die overleving beïnvloeden een sprankje hoop bieden.
Vallen van 10 voet of hoger is vaak dodelijk, omdat de impactkracht zo groot is dat het schade aan inwendige organen en andere ernstige trauma's kan veroorzaken. De overlevingskansen en de omvang van verwondingen nemen toe voor langere personen vanwege hun lichaamsgrootte, maar zelfs dan kunnen er in sommige gevallen nog dodelijke slachtoffers vallen.
Vorig jaar gemiddeld 19 mensen per dag overleden na val. In 2023 overleden 7.000 inwoners van Nederland doordat ze per ongeluk vielen, struikelden of uitgleden. Dat is 12 procent meer dan in 2022 en bijna vier keer zo veel als twintig jaar eerder.
Ruth Woroniecki overleefde een val van 200 voet van Cucamonga Peak in de San Gabriel Mountains op kerstavond . Het laatste wat Ruth Woroniecki zich herinnert voordat ze wakker werd, bloedend in de sneeuw, omringd door een groep bezorgde wandelaars, is dat ze zichzelf vertelde zich te concentreren op het gladde pad aan haar voeten.
Bij de term vrije val komt gelijk het beeld naar voren van de Oostenrijkse avonturier Felix Baumgartner die op 14 oktober 2012 als eerste persoon ter wereld vanaf een hoogte van 38 969,4 meter uit een heliumballon sprong en ongeveer 36,5 km naar beneden viel zonder gebruik te maken van enig luchtvaartuig.
Over het algemeen wordt vallen van meer dan drie verdiepingen hoog als meestal dodelijk beschouwd.
Mevrouw Vulović was een van de mensen die vielen. Volgens Guinness World Records viel ze 10.160 meter (33.333 voet) en hoewel ze ernstig gewond raakte, overleefde ze. De rest van de passagiers en bemanningsleden kwamen om het leven. Mevrouw Vulović lag 27 dagen in coma en heeft zich het incident nooit meer kunnen herinneren.
Het duurt ongeveer 1,428 seconden om van 100 meter te vallen. De snelheid die een menselijk lichaam bereikt in vrije val is afhankelijk van twee factoren: lichaamsgewicht en lichaamsoriëntatie. In een stabiele, buik-tot-aarde positie is de eindsnelheid van het menselijk lichaam ongeveer 200 km/u (ongeveer 120 mph).
Deze twee effecten heffen elkaar precies op: zware en de lichte voorwerpen vallen met dezelfde versnelling. Of het nu gaat om ballen, muntjes, papiertjes of bloempotten: alles valt even snel op aarde. De geleerde Galileo had hiervoor als een van de eersten een mooie verklaring.
Op 14 oktober 2012 sprong Felix Baumgartner vanaf 39.045 meter, een recordhoogte. Tijdens deze vrije val bereikte hij ook de recordsnelheid van 1342 kilometer per uur.
Volgens de BBC explodeerde het vliegtuig in de lucht, maar overleefde mevrouw Vulovic de val van 33.000 voet , de hoogste geregistreerde val zonder parachute in de geschiedenis van de luchtvaart. Een team van onderzoekers zei later dat ze vastzat in een voedselkarretje in de staart van het vliegtuig toen het naar de aarde stortte.
Wil je een val met de lift overleven, dan is er maar één effectieve techniek: ga liggen.Met je armen en benen uitgespreid en in het midden van de lift. Zo verspreid je de impact van de val over je hele lichaam, waardoor je daar minder schade door zal oplopen dan wanneer de hele schok opgevangen wordt door je voeten.
In 1985 erkende het Guinness Book of World Records Vulović als wereldrecordhouder voor het overleven van de hoogste val zonder parachute: 10.160 meter (33.330 ft; 6,31 mijl).
De hoogte van 9000 meter geldt als de absolute bovengrens waarop een mens zonder extra zuurstof in leven kan blijven.
Op de grond is de luchtdruk rond de 1040 mbar. Op 10 km hoogte is dat nog maar 250 mbar. Een kwart. Op 5.5 km hoogte is de luchtdruk en zuurstofniveau 500 mbar.
Wanneer je hoog in de bergen onderweg bent, is de lucht ijler. Dit betekent dat er minder zuurstof in de lucht zit. Je lichaam gaat dit compenseren door meer rode bloedlichaampjes aan te maken. Rode bloedlichaampjes zorgen voor het 'transport' van zuurstof vanuit je longen naar je spieren.