Het afkopen van een mobiel abonnement is bij vrijwel alle providers mogelijk. Je provider staat alleen niet te springen om het afgesproken termijn van je contract te verkorten. Daarbij geldt dat hoe langer je contract nog loopt, hoe hoger de kosten hoger kunnen zijn.
Eigenlijk kunt u heel het jaar uw mobiel abonnement opzeggen. Maar als u midden in uw abonnement opzegt, zit u vaak wel aan kosten verbonden. Wilt u uw mobiel abonnement opzeggen? Dan kan dat bij de meeste providers vanaf twee maanden vóór afloop van uw huidige abonnement.
Heb je een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld een jaar, dan zit je daaraan vast. Je kunt vragen aan het bedrijf of je eerder mag stoppen. Maar daar heb je geen recht op. Staat het bedrijf eerdere opzegging toe, dan kan het een opzegvergoeding vragen.
Opzeggen van een abonnement van 2 jaar
De wet heeft als uitgangspunt dat met een consument een overeenkomst voor maximaal 1 jaar mag worden aangegaan. Maar als het gaat om een overeenkomst met een looptijd van bijvoorbeeld 2 jaar, dan is dat toegestaan als je na het eerste jaar maandelijks kunt opzeggen.
Volgens de wet moet u kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement afsloot. Sloot u het abonnement online af? Dan moet u ook online kunnen opzeggen, bijvoorbeeld via de website of door het sturen van een e-mail.
Een krant of tijdschrift mag uw abonnement stilzwijgend met maximaal 3 maanden verlengen. Zegt u binnen die periode uw abonnement op, dan geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. U moet dan wel het stilzwijgend verlengde abonnement 'uitzitten'.
Algemene regeling
De opzeggingstermijn bedraagt maximaal 13 weken.
Je kunt naar een nieuwe provider overstappen nadat de looptijd van je huidige mobiele abonnement is verstreken. Hierbij moet je rekening houden met het opzegtermijn van één maand. Loopt je huidige contract bijvoorbeeld over twee maanden af, dan kun je het abonnement een maand voor die einddatum overstappen.
Als je je abonnement bevriest, betaal je voor de periode dat je bevriest geen contributie. Het eerstvolgende incasso moment wordt er dus geen contributie ingehouden. Gedurende deze onderbreking zetten we de betaling stil. De einddatum van je abonnement schuift mee met het bevriezen.
Hoe lang moet je bij een provider blijven? Dat is afhankelijk van de looptijd van je abonnement. Als je een contract met onbepaalde duur hebt, kun je jouw provider verlaten wanneer je wilt. Houd er wel rekening mee dat je wel eventuele toestellen nog verder dient af te betalen.
Wil je opzeggen voordat je contract is afgelopen? Dat kan, als je de resterende maanden van je abonnement en een eventuele toestellening in 1 keer afbetaalt. Geef in dit geval bij je opzegging door dat je je contract wilt afkopen.
T-Mobile hanteert een opzegtermijn van 1 maand voor het einde van uw contractperiode.
Als u opzegt, kan een opzegtermijn gelden van maximaal 1 maand. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf het moment dat u opzegt.
Een order die net zo lang van kracht blijft tot hij is uitgevoerd, door de klant is ingetrokken, of, bij opties, afloopt met expiratie.
Eén werkdag. Na je bezoek aan de winkel of de website van je nieuwe operator of vóór de afgesproken datum van de nummeroverdracht, kijkt de nieuwe operator met de oude operator na of alles technisch in orde is om het nummer over te zetten. Na de technische validering duurt de nummeroverdracht hoogstens één werkdag.
Voor het opzeggen van een lidmaatschap gelden minder strenge eisen waar de voorwaarden aan moeten voldoen, een lid geniet dus minder bescherming dan een abonnee, ook al is in de praktijk een lidmaatschap soms vergelijkbaar met een abonnement.
Bij Vodafone kun je je abonnement tijdelijk stopzetten. Dit kan vanaf minimaal 3 tot maximaal 9 maanden voor je stop. Je betaalt gedurende die periode geen abonnementskosten en je kunt je mobiele nummer tijdelijk niet gebruiken. De kosten hiervoor bedragen €20,84.
Telefonisch via de klantenservice van jouw provider, Via een online opzegformulier op de website van jouw provider. Schriftelijk (niet bij alle providers mogelijk en langere verwerkingstijd)
Waarom heet het Fit For Free, terwijl het niet gratis is? We verlagen graag de drempel om te gaan sporten. Daarom heb je bij ons de vrijheid om te bepalen waar, wanneer en hoe je sport. En dat ook nog eens voor aantrekkelijke prijzen, bekijk onze abonnementen maar eens.
Je hoeft niet tot de einddatum van je contract te wachten om te verlengen of over te stappen. Bij alle mobiele providers van 1- of 2-jarige abonnementen is dat 120 dagen of 4 maanden van te voren. Heb je een maandelijks opzegbaar abonnement? Dan kan je verlengen of overstappen met één maand opzegtermijn.
Welke provider heeft de beste dekking in Nederland? Uit de jaarlijkse sneltest van Ookla in 2021 bleek dat KPN de beste dekking in Nederland heeft. Hierbij won KPN met 833 tegenover 640 punten voor T-Mobile en 590 punten voor Vodafone.
Je kunt 120 dagen voor het contracteinde een verlenging in gang te zetten. Je kunt dan ook meteen een nieuw toestel uitzoeken en in gebruik nemen. Verder heeft voor het contracteinde verlengen alleen zin als je een nieuwe telefoon mét lening wilt hebben.
Als de werknemer eerder weg wil dan voor het einde van de opzegtermijn, kan hij de werkgever vragen met het eerdere ontslag in te stemmen. Als de werkgever hiermee instemt, is sprake van beëindiging van de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden.
De wettelijke opzegtermijnen voor de werkgever mag worden verkort, maar alleen als de Cao dat toestaat. De opzegtermijn voor de werkgever mag nooit korter zijn dan die voor jou als werknemer. Verder mag je altijd schriftelijk een langere opzegtermijn voor de werkgever afspreken.
Het Burgerlijk Wetboek kent een opzegverbod tijdens ziekte. Hiermee wordt geregeld dat je werkgever je arbeidsovereenkomst tijdens de eerste twee jaar van je ziekte of arbeidsongeschiktheid niet mag opzeggen. Een zieke werknemer geniet dus ontslagbescherming.