In principe kunnen alle soorten post naar een antwoordnummer worden gestuurd. Denk aan: Briefpost en brievenbuspakjes. Pakketten Aangetekende post*
Je kan alleen met de vervoerder PostNL een pakket verzenden naar een postbus in Nederland. Pakketten kan je via Shops United niet versturen naar een antwoordnummer.
Stuurt u een gewone brief naar een antwoordnummer? Dan hoeft u er geen postzegel op te plakken.
Consumenten die pakketten willen terugsturen naar de afzender kunnen die vanaf nu direct aan de pakketbezorger van PostNL meegegeven. Het pakje direct meegeven aan een bezorger die toch al voor de deur staat, is niet alleen gemakkelijker, maar ook duurzaam, zegt het postbedrijf.
Wanneer de bestelling geretourneerd wordt dan is het verstandig om de bestelling altijd verzekerd te versturen. Wanneer de bestelling is gedaan dan zullen de verzendkosten 'voorgeschoten' moeten worden. Bij het retourneren is de ondernemer verplicht om het initiële bedrag alsmede de verzendkosten terug te betalen.
Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.
De verzendkosten voor het opsturen naar de klant van het product dienen bij een beroep op het herroepingsrecht betaald te worden door de webshop. Deze verzendkosten dienen dus samen met de aankoopprijs aan de klant terugbetaald te worden.
Zo wordt het adres van de afzender linksboven weergegeven. In het midden wordt het adres van de ontvanger uitgelicht. De verzendoptie en het gewicht van de zending wordt links daarvan weergegeven. Onderaan het verzendlabel wordt tot slot de barcode weergegeven.
Soms kun je de retourzending kosteloos regelen via de webshop. In andere gevallen doe je het makkelijk zelf online. Je maakt een retourlabel aan en voert de adresgegevens van de verzender in. Heb je geen printer, kies dan voor een QR-code.
Voorbeeld 3: Adres met antwoordnummer
Een brief adresseren aan een bedrijf met een antwoordnummer doe je als volgt: Bedrijfsnaam ontvanger. T.a.v. afdeling/ persoon. Antwoordnummer.
Een antwoordnummer is in Nederland een postbus waar de ontvanger de kosten voor het versturen van de zending betaalt. Hierdoor hoeft de verzender geen frankering te betalen.
Bekijk hier welke goederen je nog meer niet mag versturen. Kan ik een pakket versturen naar een postbus- of antwoordnummer? Nee, helaas kun je bij DHL eCommerce geen pakket versturen dat is geadresseerd aan een postbusnummer of antwoordnummer.
Bij een pakketpunt van PostNL kun je uitsluitend pakketjes halen of brengen. Het pakketje in orde maken en betalen doe je online (thuis). DHL heeft alleen pakketpunten, het zogenaamde DHL Servicepoint.Je kunt hier alleen pakketjes halen en brengen.
Benieuwd naar de kosten van een groot pakket? Tot 10 kilo betaal je minimaal €4,95, en tot 20 kilo geldt een prijs vanaf €8,95. Je envelop verzend je via DHL eCommerce al vanaf €2,95, afhankelijk van de bestemming en eventuele extra diensten.
Wanneer het jou uitkomt
Weinig thuis? Laat je pakket dan bezorgen bij een PostNL-punt in de buurt. Bij veel webwinkels kun je hier al voor kiezen. Ook als een pakket al onderweg is kunnen we het vaak nog voor je afgeven bij een PostNL-punt.
Online pakket versturen via Mijn DHL
Verstuur een pakket met de Mijn DHL app. Selecteer het gewicht, vul jouw gegevens in en de gegevens van de ontvanger. Betaal met iDeal of creditcard en laat je QR-code scannen bij jouw DHL punt. Dan zorgen wij voor een verzendlabel.
De voordeligste pakketservice binnen Nederland! Via het DHL punt kun je ook je pakket laten versturen door heel Nederland. Via www.dhlforyou.nl kun je het label voor het pakket printen en de kosten hiervoor online betalen. Het pakketje geef je vervolgens af bij een van onze Primera winkels met een DHL servicepunt.
Het antwoord op de vraag of alleen het vermelden van een website voldoende is: nee.Je bent verplicht om het adres op de verpakking te zetten. Je mag deze wel vrijwillig aanvullen met bijvoorbeeld een e-mailadres of website.
De verplichte gegevens zijn: a. de naam en het adres van de afzender; b. de naam en het adres van de vervoerder; c. de naam en het adres van de geadresseerde; d. de gebruikelijke aanduiding van de aard van de goederen; e. het brutogewicht of de op andere wijze aangegeven hoeveelheid van de goederen.
Gemiddeld rekenen webshops rond de 4 euro aan bezorgkosten. Al leveren steeds meer webwinkels zonder verzendkosten, zodra een bepaalde drempel is bereikt. Denk aan acties als 'bij een bestelling boven de vijftig euro betaalt u geen verzendkosten! '
Als u een product koopt in een winkel, dan heeft u geen wettelijke bedenktijd. Veel winkeliers bieden wel een retour of ruilmogelijkheid aan voor ongebruikte en onbeschadigde producten. Dit is dan een extra service van de winkel. Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug.
De consument heeft het recht om iets terug te sturen als het hem niet bevalt. “Ook vanuit marketingperspectief is het interessant om gratis retour aan te bieden: klanten die daar gebruik van maken, zijn vaak erg loyaal, en niemand wil zijn beste klanten kwijtraken.”