Zorg dat een fietsaccu in ieder geval opgeladen is als je hem voor een langere periode opbergt. Als hij helemaal leeg is, werkt dat namelijk diepontlading in de hand. Een diep ontladen accu kan niet meer opgeladen worden en moet je vervangen. Ook kan de garantie bij een diep ontladen accu komen te vervallen.
Wanneer opladen: wanneer deze nog tussen de 40%-70% vol is. Maar bij veel nieuwe accu's maakt dit niet uit. Niet overladen: (BMS zorgt ervoor dat dat niet gebeurt). Continue aan de lader leggen is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Je kunt de accu gerust na elke keer dat je hebt gefietst opladen. Dit wordt vaak zelfs aanbevolen. Om precies te weten hoe je het beste de accu van je e-bike kunt opladen, is het verstandig de handleiding eerst te lezen en de veiligheidinstructies.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
Melding "hoge accuontlading" komt meer voor bij auto's van het merk BMW en Mini. Oorzaak is dan vaak een probleem met het opladen of de staat van de accu. Bij een lage accuspanning schakelen deze auto's zelf naar een soort slaapstand om zo de accu te sparen voor de volgende start.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
De oorzaak van een accubrand is vaak terug te leiden naar een val. Accu's houden niet van harde klappen. Als een windvlaag je fiets omverblaast, kan de accu er aan de buitenkant nog prima uitzien. Maar binnenin kan er schade zijn ontstaan die tot brand kan leiden.
Fiets de accu leeg totdat deze geen ondersteuning meer geeft, en leg de accu aan de lader. Ook kunt u proberen de accu uit te nemen en op kamertemperatuur te laten komen. Door de kou kan het zijn dat de accu niet op laad. Zodra de accu op kamertemperatuur is gekomen legt u de batterij aan de lader.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier last van.
De accu. De accu van een elektrische fiets heeft helaas niet het eeuwige leven. Op een accu geven we twee jaar garantie, zolang moet de accu het zeker volhouden. De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Gemiddeld duurt het tussen de vier en acht uur om een lege accu van een elektrische fiets helemaal op te laden, afhankelijk van welke accu je hebt. Maar hoe snel dit gaat, hangt ook van andere factoren af. Als de accu helemaal leeg is duurt het natuurlijk langer dan wanneer hij nog tot de helft vol is.
De accu kan gaan smelten of zelfs exploderen, waarbij de hitte en het accuzuur veel schade aan de directe omgeving veroorzaken. Vonken: koppelt u een accu los van de lader terwijl er stroom op staat? Dan kunnen er vonken ontstaan. Als er op dat moment knalgas aanwezig is, kan dat door die vonken ontploffen.
U neemt de accu uit de houder, plaatst deze op een stabiele ondergrond en koppelt deze met de bijpassende oplader aan het stopcontact. Zodra de oplader aan het stopcontact en de fietsaccu is aangesloten zult u een lampje op de lader zien branden. In de meeste gevallen is dit lampje eerst roodkleurig.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.