Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000. Het probleem is in Nederland echter dat dit voor niet-zakelijke bestuurders zeer weinig oplevert.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Technisch gezien is het mogelijk om deze conversie uit te voeren, maar het is niet altijd praktisch of kosteneffectief . In essentie moet u een nieuw uitlaatgasnabehandelingssysteem installeren om uw Euro 5-auto te laten voldoen aan Euro 6. Deze upgrade kan echter prijzig zijn en garandeert niet dat uw auto aan de ULEZ-normen voldoet.
Bestelauto met emissieklasse Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto met emissieklasse Euro 6: tot 1 januari 2028.
Er zijn drie mogelijkheden om een LEZ (lage-emissiezone) binnen te rijden als je auto niet voldoet aan de vereiste normen: een dagpass kopen (maximaal 8 keer per jaar) of de administratieve boete betalen. een ander vervoermiddel gebruiken om op je bestemming te geraken. een voertuig kopen dat voldoet aan de normen.
Gelukkig kun je deze informatie online wel eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook.
Vanaf 1 januari 2025 zouden dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager, niet meer in de lage emissiezone binnen mogen. Dat plan wordt uitgesteld tot 1 januari 2026: de wagens mogen dus nog een jaartje langer Antwerpen en Gent binnenrijden.
U kunt uw diesel in theorie aanpassen om te voldoen aan Euro 6 door middel van retrofitting . Retrofitting is het proces van het installeren van emissiecontroletechnologieën in uw voertuig, het verminderen van schadelijke gassen en het in overeenstemming brengen met de Euro 6-normen.
De Euro 6-norm legt een verdere, aanzienlijke verlaging op van de NOx-uitstoot van dieselmotoren (een reductie van 67% ten opzichte van Euro 5 ) en stelt vergelijkbare normen vast voor benzine- en dieselmotoren.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Het verbod op Euro 5-diesels is uitgesteld tot 2026 en beperkingen van na 2027 worden opgeschort.
Als uw bus een dieselmotor heeft en voldoet aan de Euro 5-norm, kunt u deze mogelijk aanpassen om te voldoen aan de norm. Op maat gemaakte aanpassingen, zoals het installeren van DPF-systemen, kunnen de emissies voldoende verlagen om onder de ULEZ-norm te komen, maar de bus moet uitgebreid worden getest om deze formeel opnieuw te classificeren.
Euro 6-regelgeving betekent dat alle nieuwe bestelwagens die vanaf begin deze maand worden verkocht, moeten voldoen aan de Euro 6-normen voor uitlaatemissies. In lekentaal betekent dit dat de stikstofoxide-uitstoot (NOx) niet hoger mag zijn dan 80 mg/km - vergeleken met 180 mg/km voor de Euro 5-norm .
Normaal gesproken is de ombouw van Euro 5 naar Euro 6 veel eenvoudiger uit te voeren bij dieselvoertuigen dan bij benzinevoertuigen (voor benzineauto's is het vaak te duur om financieel rendabel te zijn). Bovendien kunnen bestuurders met een ombouwset van Euro 5 naar Euro 6 voldoen aan de Euro 6-eisen, zonder dat ze hun voertuig hoeven uit te rusten met een nieuw SCR-systeem.
Bakwagens (geen opleggertrekkers) met een Euro 6-motor die na 1 januari 2020 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones. Bakwagens (geen opleggertrekkers) met een Euro 6-motor die tussen 1-1-2017 en 31-12-2019 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
AdBlue is een basisvereiste voor bedrijven die dieselvoertuigen, niet-weggebonden mobiele machines (NRMM) of landbouwmachines gebruiken die selectieve katalytische reductie gebruiken. Als de motoren van uw wagenpark zijn uitgerust met SCR-systemen, is AdBlue vereist om te voldoen aan de emissienormen voor Euro 5- en Euro 6-dieselmotoren .
Euro 6-motoren zijn dieselmotoren en zijn een veel kosteneffectievere manier van rijden . Het kost u meer om uw tanks te vullen dan bij een benzinemotor, maar u bespaart uzelf op de lange termijn geld als het gaat om het maken van kilometers met uw voertuig.
Euro 6 werd op 1 september 2015 geïntroduceerd en is de nieuwste in een reeks beoordelingen die helpen de uitstoot van verontreinigende stoffen door nieuwe benzine- en dieselvoertuigen te verminderen. Dit geldt ook voor hybride auto's, omdat ze een benzine- of dieselmotor onder de motorkap gebruiken met hun elektrische elementen.
Op het gebied van NOx doet met name de moderne Euro 6 diesel het erg goed en kan hij zich zonder meer meten met benzineauto's. Fijnstof zijn kleine deeltjes, veelal roet, maar ook remstof, die schadelijk zijn voor de gezondheid en de luchtkwaliteit in bijvoorbeeld steden negatief beïnvloeden.
Om uw dieselbusje te upgraden zodat het ULEZ-conform is, hebt u verschillende opties: Het ombouwen van een busje zodat het voldoet aan de ULEZ-norm kost ongeveer £ 6.000-7.000, met een door CVRAS goedgekeurde monteur . Als uw busje aan de ULEZ-norm zou moeten voldoen, maar TfL u ten onrechte kosten in rekening brengt, vraag dan een conformiteitscertificaat aan bij uw fabrikant.
Als uw voertuig na september 2015 is gemaakt, is de kans groot dat het voldoet aan Euro 6 en daarom gratis in de ULEZ van Londen mag rijden. U kunt deze informatie ook vinden in uw registratiegegevens of u kunt uw reg controleren met onze ULEZ-controletool, die zal laten zien of het voldoet aan Euro 6.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Wat zal er gebeuren met de huidige benzine- en dieselauto's? Kunnen we er na 2035 nog mee rijden? Ja, u kunt met uw huidige auto blijven rijden. De nieuwe regels betekenen niet dat alle auto's op de weg in 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten.