Blussen is een probleemHet blussen van elektrische auto's is het grootste probleem. Door de aanwezigheid van batterijen in de auto's kan de brand steeds opnieuw worden aangewakkerd. Ook na het blussen moeten de auto's langdurig ondergedompeld worden in speciale containers, om opnieuw ontbranden te voorkomen.
Vliegt een accupakket in brand, dan kan het wel 24 uur duren voordat alle cellen zijn afgekoeld en de kettingreactie is gestopt. Blussen is geen optie, alleen een dompelbak vol met water werkt om een nieuwe brand te voorkomen. De auto moet 24 uur onder water blijven, voordat de hulpdiensten verder gaan met opruimen.
Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische auto's minstens zo brandveilig als conventionele auto's. Ze zijn echter relatief nieuw en liggen daarom vaker onder een vergrootglas. Elektrisch rijden: hoe begin je eraan?
Als een elektrische auto eenmaal in brand staat, heeft blussen ook geen zin. "Je moet de batterij koelen." Zelf kun je dan ook niks doen, behalve afstand nemen en de brandweer bellen. "Je moet hem helemaal onderdompelen of in het schuim zetten.
Elektrische auto's vliegen niet sneller in brand dan gewone auto's, maar als het gebeurt, zijn de gevolgen vaak ernstiger, omdat het vuur in een lithium-ionbatterij moeilijk te blussen is en dagen kan aanhouden.
Blussen is een probleem
Het blussen van elektrische auto's is het grootste probleem. Door de aanwezigheid van batterijen in de auto's kan de brand steeds opnieuw worden aangewakkerd. Ook na het blussen moeten de auto's langdurig ondergedompeld worden in speciale containers, om opnieuw ontbranden te voorkomen.
Hogere letselschade claims door een elektrische auto
Meer massa en een hogere acceleratie zorgt dus voor een toename van het aantal ongelukken in het verkeer. Deze toename was al zichtbaar als gevolg van het feit dat iedereen weer naar het werk gaat na de coronacrisis.
Het blussen van een elektrische auto
Doordat de cellen in de accu oververhit kunnen raken kan dit een reactie geven bij andere cellen die hiermee zijn verbonden. De brand kan geblust lijken, maar dit is dan niet het geval. Dit kan tot wel 24 uur duren wanneer dit met alleen bluswater gebeurt.
De brandblusser die u nodig heeft voor het blussen van een brand bij een elektrisch voertuig moet voorzien zijn van de markering NTA 8133. Meer informatie vindt u op: NTA-markering voor brandblussers. Deze blussers zijn (nog) niet verkrijgbaar in de ANWB winkels.
Wereldwijd is Nederland een van de koplopers: 1 op de 20 personenauto's rijdt op dit moment elektrisch of hybride. Daarmee stijgt ook het aantal branden dat ontstaat doordat de batterij van een voertuig in brand vliegt. En brandende elektrische auto's zijn lastiger te blussen dan een gewone auto.
Tesla's die in de brand vliegen, het is een hot issue in de autowereld. Eigenlijk geldt dat niet alleen voor Tesla's, maar voor alle EV's. Natuurlijk is het niet zo dat auto's die op benzine rijden nooit in de brand vliegen. Maar bij EV's zijn er een paar dingen die vervelend zijn qua fikkies.
Stiller, schoner en klimaatbewust rijden: dat kan met een elektrische auto. De CO2-uitstoot van een elektrische auto is over zijn hele leven ruim 60 procent lager dan die van een benzine. Milieu Centraal zet alles over de elektrische auto op een rij.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors.
De brandweer van Clearfield County, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, is onlangs twee uur bezig geweest om een brandende Tesla te blussen. Meestal volstaat 1900 liter water om een autobrand te blussen, maar in dit geval was 45.000 liter nodig.
De electrische auto kan gewoon met water worden geblust maar er is duidelijk veel meer water nodig dan bij een benzineauto; Het water moet in de accu komen en dit is moeilijk toe te passen; Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk.
Recycling materialen accu elektrische auto
Dankzij recycling worden waardevolle materialen opnieuw verwerkt in accu's, batterijen of andere toepassingen. Voor het recyclen gaan de accu's op transport naar andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Zweden.
Vanaf 2024 standaard in elektrische auto
Als alles volgens plan verloopt, moet de minuscule ampul vanaf 2024 tot de standaarduitrusting van elektrische auto's behoren.
Welke brandblusser is dan wel geschikt voor elektriciteit? Zowel een schuimblusser als een CO2-blusser kan hiervoor perfect worden gebruikt. Zowel het schuim uit een schuimblusser als CO2 geleidt elektriciteit niet en is daarom niet alleen effectief, maar vooral ook veilig.
Maar ook al geldt er geen verplichting op het hebben van een brandblusser in uw auto, het is altijd beter om er wel een te hebben. Uw veiligheid zou altijd een prioriteit moeten zijn, maar ook de veiligheid van anderen.
Doordat er tijdens het slepen dus elektriciteit wordt opgewekt, maar de aandrijflijn verder niet actief is, kan er schade aan de elektronica ontstaan. Er zou uiteindelijk zelfs extreme oververhitting kunnen ontstaan, waardoor bepaalde componenten van de auto in brand kunnen vliegen.
In een kleine elektrische auto is geen plaats voor een groot batterijpakket. Daarom hebben grotere auto's meer bereik dan kleinere auto's. Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km.
Bij elektromotoren is er onmiddellijk koppel of 'draaiende kracht' aanwezig omdat dit een intrinsieke eigenschap is van een elektromotor. Precies daarom kan een elektrische wagen meteen de volle kracht gebruiken.
Verzekeren van een elektrische auto vaak duurder
Het verzekeren van een elektrische auto komt vaak duurder uit dan een benzine- of dieselauto. Dat heeft een heldere oorzaak. Veel verzekeringen baseren de premie op twee factoren, namelijk het gewicht van de auto en de catalogusprijs.
Als iedereen morgen elektrisch zou gaan rijden, dan kan ons stroomnet dat inderdaad niet aan. Laat staan dat er voldoende groene energie beschikbaar zou zijn. Voor het opladen van een elektrische auto heb je ontzettend veel stroom nodig.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Rijden mannen dus veel slechter? Niet perse want vrouwen rijden ook minder vaak. Ongeveer 35 tot 40 procent van de autobestuurder is een vrouw.