Digitale dashboard - Specialist op het gebied van km correctie. Een nieuwe of tweedehandse digitale dashboard kopen is mogelijk, alleen dien je deze in te leren met de juiste kilometerstand. Het probleem is dat een kilometerstand digitale dashboard niet zomaar terug gezet kan worden.
Het terugdraaien van kilometertellers was makkelijk te doen toen de displays analoog waren, maar het is ook mogelijk voor oplichters om dit te doen met nieuwere digitale kilometertellers . In feite kan het proces relatief makkelijk zijn om uit te voeren met de juiste methoden en apparatuur.
Kilometerstand terugdraaien erg lucratief
Helaas is het voor de koper extra nadelig: je betaalt te veel en je auto is minder goed dan je denkt. Je wordt gewoon bedonderd! Logisch dat het terugdraaien van de kilometerstand vanaf 1 januari 2014 strafbaar is in Nederland.
Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Mensen hebben tegenwoordig de mogelijkheid om de digitale kilometerteller van een voertuig terug te draaien . Ze doen dit vaak bij oudere auto's of tweedehands voertuigen om het te laten lijken alsof de kilometerstand van een auto veel lager is dan wat het in werkelijkheid is.
In de meeste nieuwe motoren is tegenwoordig een digitale kilometer teller ingebouwd. Zo een digitale teller terugdraaien is in de meeste gevallen mogelijk. Dit kost meestal wel meer tijd en hiervoor rekenen wij dan een kleine vergoeding.
In sommige gevallen kan de kilometerteller door terugdraaien en andere oplichtingsacties niet meer goed functioneren. Ondanks de uitlijning worden er nog steeds onjuiste gegevens op het dashboard weergegeven. In zo'n geval is het vervangen van de kilometerteller door een nieuwe de meest geschikte optie.
Het manipuleren van kilometertellerstanden is strafbaar. Een auto waarvan de teller is teruggedraaid, kan namelijk onveilig zijn en is duurder in de aanschaf en in het onderhoud.
Weet u niet hoe hoog de kilometerstand van een auto op dit moment is, maar wilt u wel weten of deze stand eerder logisch was? Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen.
Kilometer correctie vanaf € 75,00.
Is het mogelijk om een digitale kilometerteller terug te draaien? Ja, het is mogelijk om een digitale kilometerteller terug te draaien met een OEM- of OBD-tool .
Bij tellerfraude is de kilometerteller van een voertuig losgekoppeld, gereset of veranderd om het weergegeven aantal kilometers te manipuleren. Ondanks dat het terugstellen van kilometerstanden bij wet verboden is, komt dit nog steeds op grote schaal voor.
Een elektronische kilometerteller is meestal gebaseerd op een magnetische puls. De teller registreert elke keer dat een speciaal bevestigd magneetje op een wiel langs de ontvanger beweegt een puls, en vertaalt dat in een wielomwenteling. Voor- of achteruitrijden maakt niet uit.
U zult ook vergeven worden als u denkt dat de praktijk van het terugdraaien van de klok op een auto stierf met de teloorgang van de analoge kilometerteller. Echter, verre van de moderne, veilige oplossing voor deze louche praktijk, hebben digitale kilometertellers het makkelijker dan ooit gemaakt om de schijnbare kilometerstand van een auto te veranderen .
Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal. Een navigatiesysteem geeft in het normale geval dus een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto, maar wel de meest nauwkeurige.
Digitale dashboard - Specialist op het gebied van km correctie. Een nieuwe of tweedehandse digitale dashboard kopen is mogelijk, alleen dien je deze in te leren met de juiste kilometerstand. Het probleem is dat een kilometerstand digitale dashboard niet zomaar terug gezet kan worden.
Een digitale kilometerteller is lastiger te manipuleren. Software herprogrammering is op zijn minst vereist en weinig reguliere onderhoudstools kunnen wijzigingen aanbrengen in digitale kilometertellers. Helaas is er een hele zwarte markt voor het terugdraaien van digitale kilometertellers , dus er zijn tools die speciaal voor dat doel zijn gemaakt.
Een auto heeft een gemiddelde levensduur van 300.000 kilometer. Als je daarvan uitgaat, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog vooruit kunt. Maak je niet veel kilometers? Dan kun je met een auto met 150.000 kilometer op de klok nog jaren vooruit.
Heb je twijfels of dit allemaal wel klopt, of mist het onderhoudsboekje volledig, dan kun je via de website van de RDW de kilometerstand van een auto controleren. De RDW beheert namelijk de centrale database waarin alle kilometerstanden van de auto's die in Nederland rijden worden opgeslagen.
Hulpmiddelen om kilometertellerfraude te voorkomen
Hiervoor is een speciaal hulpmiddel nodig, de zogenaamde OBD2-scanner, die verbinding maakt met de ECU van de auto om de werkelijke meting te scannen die door de sensoren wordt gerapporteerd. Als de meting die op het OBD2-apparaat wordt weergegeven niet overeenkomt met de meting op de kilometerteller, is dit een duidelijke indicatie van manipulatie .
Een kilometerteller is (in tegenstelling tot de snelheidsmeter) geen verplicht instrument in een auto en valt derhalve niet onder de APK-eisen. Daarmee zult u dus geen problemen krijgen. Wel kan het bij verkoop van de auto in uw nadeel werken dat de teller vanaf een bepaald moment op 80.000 km blijft staan.
Vraag een voertuiggeschiedenisrapport aan om te controleren op afwijkingen in de kilometerteller in de geschiedenis van het voertuig . Als de verkoper geen voertuiggeschiedenisrapport heeft, gebruik dan het VIN van de auto om online een voertuiggeschiedenisrapport te bestellen. Als u fraude vermoedt, neem dan contact op met de handhavingsinstantie van uw staat.
Elke keer dat het magneetje langs de sensor komt, wordt berekend hoe snel en hoe ver je fietst.Via een snoertje gaan deze gegevens naar de fietscomputer op je stuur. Draadloze fietscomputers werken in principe hetzelfde, maar hebben dus geen bedrading nodig.
Het klokken van voertuigen is illegaal en dit kan leiden tot een gevangenisstraf van 3 maanden tot 5 jaar . In minder ernstige gevallen kan de overtreder eindigen met een boete of een proeftijd van maximaal 2 jaar.