Neem een multi meter en zet deze op weerstand meten, op 20 K is goed. Raak nu met 1 van je pennen de bovenkant aan van de bougie, waar dus de bougiekabel op zit. Raak nu met de andere pen de elektrode van de bougie aan. Lees nu de waarde op de multimeter.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Je meet de kabel door de twee draden van je multimeter aan te sluiten op de bougiekabel, 1 aan de ene kant de andere aan de andere kant. De langste kabel heeft natuurlijk meer weerstand dan de kortste kabel. Als je de langste kabel meet zou deze maximaal ongeveer 15000 ohm aan weerstand moeten geven.
Verwijder de bobine uit de auto.
Als je beschikking hebt tot een weerstandsmeter of een multimeter kun je de weerstand meten van de bobine.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.
Nu, anno 2009, is een bougie zonder ontstoring nog wel te vinden, maar het meest gebruikt is de ontstoorde bougie, met een extra 'R' in de aanduiding. Deze 'R' betekend resistor, weerstand. En deze weerstand wordt geplaats om minder storing te veroorzaken in dingen als transistor-radio's.
Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf 1,50 euro per stuk, maar wil je echt goede bougies dan kan dat oplopen tot 15 euro per stuk. De bougiekabels kosten 40 tot 60 euro. Ook hiervoor geldt dat de sky the limit is, hoe beter de kwaliteit des te duurder de kabels.
Goede bougiekabels moeten dan ook beschikken over hittebestendigheid, sterke isolatie-eigenschappen en over weerstandsvermogen tegen trillingen en schommelingen in temperatuur en vochtigheid beschikken. Bougiekabels bepalen de kracht van de vonk, en bepalen hoeveel verlies er optreedt tussen de bobine en de bougies.
Neem een multi meter en zet deze op weerstand meten, op 20 K is goed. Raak nu met 1 van je pennen de bovenkant aan van de bougie, waar dus de bougiekabel op zit. Raak nu met de andere pen de elektrode van de bougie aan. Lees nu de waarde op de multimeter.
Stap 1: Demonteer alle bougies en markeer, bij welke cilinder zij behoren. Stap 2: Gebruik een messing staalborstel om de bougie van de meeste roet en vuil te bevrijden. Desnoods kunt u met een licht bevochtigde lap vuil residu van de behuizing verwijderen.
Dat gebeurt doordat de bougie een vonk geeft. Om de bougie te laten vonken is er een spanning tussen de 20.000 en 30.000 volt nodig. Een bobine zet de accuspanning (rond de 12 á 14,8 volt) om in deze hoogspanning.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Bougiekabels zorgen er simpel gezegd voor dat de hoge spanning die in de bobine wordt geproduceerd, naar de bougie kunnen stromen.
Kosten bobine vervangen
Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kosten voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro.
Je bougiekabels vervang je door de kabels uit de rotorkap te halen en van de bougies te trekken. Plaats de nieuwe kabels op dezelfde plekken. Vervang ook de centrale kabel van de rotorkap naar de bobine. Het vervangen van bougie kabels is geen spannend werkje.
Een goede vonk is plat/ breed tussen de electroden en blauw van kleur. Je kan testen of de vonk krachtig genoeg is door de bougie enkele milimeters van het blok te houden (maximaal 15), maar let erop dat je geen terugslag krijgt (geïsoleerde tang gebruiken) want dan heb je een halve dag geen gevoel meer in je arm.
CDI. De CDI is een kleine "computer" die zorgt dat de vonk op het juiste tijdstip via de bougie in de cilinder wordt gestuurd. Als de CDI niet meer werkt zal de motor slecht of helemaal niet lopen. Vaak gaat een CDI kapot door de warmte die deze zelf genereert.
Heb je een wat oudere auto, dan kan het zijn dat je om de 15.000 tot 30.000 kilometer de bougies moet vervangen. Dat kun je laten doen, maar met het juiste gereedschap is het ook relatief eenvoudig om zelf te doen.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Als de motor van de auto niet op alle cilinders draait, is dit merkbaar aan een onrustig, schokkende lopende motor. Ook het vermogen van de motor zal sterk afnemen.