Op het dashboard van de motor zit standaard het oliedrukwaarschuwingslampje en zoemer geplaatst en als de motor is uitgevoerd met een dubbelwerkende oliedruksensor ook een oliedruk meter.
De oliedrukschakelaar is ingebouwd in het oliecircuit van de motor. Deze meet de oliedruk en schakelt een controlelamp aan en uit of stuurt een oliedrukindicatie. De oliedrukschakelaar is in de ruststand gesloten. Bij het inschakelen van het contact brandt het oliedrukcontrolelampje.
Een oliedrukschakelaar houdt kort gezegd in de gaten of er voldoende olie in de motor aanwezig is. De schakelaar (ofwel sensor) is gesloten wanneer de motor niet draait, maar wanneer de motor loopt zal er oliedruk in de motor ontstaan waardoor de sensor ingedrukt wordt en de schakelaar opent.
Een te lage oliedruk kan ontstaan door een te laag oliepeil, slijtage van de oliepomp (door vuil in de olie) of een verstopt oliefilter. Bij de meeste motoren gaat er dan ook een waarschuwingslampje branden op het dashboard als de oliedruk te laag blijftMaar ook een te hoge druk is niet goed.
De oliedruk varieert, afhankelijk van het motortoerental en de olietemperatuur, van circa 1,5 bar (stationair draaiend) tot circa 6 bar (volbelast bij hoog toerental). De bestuurder kan de oliedruk van de motor op het dashboard in de gaten houden met behulp van het oliedrukcontrolelicht.
Brandt dit lampje rood dan is de oliedruk te laag. Stop en laat de motor afkoelen. Controleer het oliepeil en vul dit indien nodig aan. Blijft het lampje branden dan kan de motor ernstig beschadigen als u doorrijdt.
Bij een te lage of te hoge oliedruk moet de oliepomp vervangen worden. Bij een te lage oliedruk wordt ook vaak gekeken of er lekkage is. Is er geen lekkage, dan kan de oliepomp de enige boosdoener zijn omdat het systeem verder gesloten is.
Dit is van levensbelang voor de motor, wanneer de oliepomp niet meer werkt valt de oliedruk weg en treedt er enorme inwendige schade op in de motor. De olie smeerfilm valt op dat moment weg waardoor de wrijving tussen de contactvlakken extreem hoog wordt met slijtage/defect als gevolg.
Wat zijn de symptomen van een kapotte oliepomp? Wanneer het oliepeil laag is maar het niet lang geleden is gevuld, kan er sprake zijn van een lek in de oliepomp. Als u merkt dat er plassen olie onder uw auto liggen, is er zeer waarschijnlijk een lekkage in de oliepomp.
Als er een rood oliekan-symbool brandt op je dashboard, betekent dit dat je oliepeil of oliedruk laag is.
Het olielampje van uw auto wordt aangeduid door een oliekan waaruit een druppel olie valt. Dit duidt op een probleem met het oliepeil of de oliedruk, afhankelijk van uw automodel. Als dit olielampje gaat branden adviseert de TOP Merkspecialist om uw auto zo snel mogelijk veilig tot stilstand te brengen.
Als het olielampje brandt of knippert tijdens het rijden, is het belangrijk om uw auto snel aan de kant te zetten. Wacht 5 minuten na het uitzetten van de motor en controleer daarna het oliepeil.
Om te controleren of de oliedruk goed is, kan je met een manometer de oliedruk meten. Dit kan op de door de fabrikant aangegeven plaats bij de motor. Meestal is dit bij de oliedrukschakelaar. Kijk in je auto boekje wat bij jou auto de normale oliedruk is.
In een extreme vorm van te veel motorolie kan deze ook nog via de cilinderwand en zuigerveren boven de zuiger verschijnen en verbranden. Overigens kan te veel olie ook pakkingen een keerringen onder druk zetten. Uitwendige lekkages zijn dus ook mogelijke gevolgen.
Juiste niveau motorolie
Mocht dit niet gebeuren draaien de tandwielen tegen elkaar, waardoor de motor direct stuk zal draaien.. Wanneer het rode olie lampje gaat branden raden wij u daarom aan direct olie bij te vullen. Het is ook verstandig om een 1-liter flesje Mobil 1 olie in uw auto bij u te hebben.
Oliedruk in warme toestand zou zo rond de 1.5 tot 2 bar moeten zijn.
Het vervangen van de oliepomp in een gespecialiseerde garage duurt ongeveer twee en een half tot drie uur, soms tot vijf uur. Met een gemiddeld uurtarief van 80 euro liggen de kosten tussen de 200 en 400 euro. Al met al moet u bereid zijn om tussen de 290 en 1.030 euro te betalen voor het vervangen van de oliepomp.
Maar wat te doen als het echt teveel olie is? Ga je toch rijden met echt teveel olie dan krijg je problemen met je auto. Er is maar één oplossing: minder olie! Dit kan door de bijvoorbeeld door de carterplug heel even los te draaien en direct weer vast te zetten.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Uitlaatgassen zijn een goede indicator voor motorproblemen: wit wijst op vloeistof in het carter, blauw op onverbrande gassen en grijs op of olieverbruik of een defecte gasklep, zwart op verstopping, defecte injectoren, een doorgebrande luchtfilter, haperende sensoren of een storing in het vervuilingscontrolesysteem.
De oliepomp gaat zelden kapot, maar kan kapot gaan, bij juist gebruik zal deze toch wel 250.000 km mee moeten gaan. De oliepomp zuigt de olie vanuit het oliecarter via een oliezeef. Daarna pompt de oliepomp de olie door de oliekanalen naar de krukaslagers nokkenaslagers en overige lagers en naar het kleppenmechanisme.
Kom langs wanneer uw motorstoringslampje brandt! Heeft u een rood knipperend motorstoringslampje? Dan moet u uw auto direct stoppen, en uw alarmcentrale bellen. Wanneer u verder rijdt zal er grote schade ontstaan aan de motor, met gevolg dat uw auto afgeschreven is.
boven de 2000 t/min 4.5 - 5 bar.
Bij extreem laag oliepeil gaat er een rood lampje branden op het dashboard. Stop direct met rijden, want het doorrijden kan immers zorgen voor grote problemen. Vul als het kan direct olie bij totdat het olie weer op peil is.