Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
Het is namelijk zo dat dat de kogeldruk beïnvloed wordt door hoe de aanhanger of caravan geladen wordt. Hoe meer gewicht er voor in de aanhanger geladen wordt, hoe hoger de druk op de kogel wordt. Hoe meer gewicht er achter in de aanhanger geladen wordt, hoe lager de kogeldruk.
Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Denk hierbij aan de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg. Erg kleine auto's komen bijna nooit boven de 60 kg.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
Controleer wat de juiste kogeldruk voor uw voertuig is: deze vindt je als 'verticale last' beschreven in het informatieboekje van uw voertuig en op het typeplaatje van uw trekhaak. Meet de kogeldruk met een speciale kogeldrukmeter of disselweger. Deze is online en bij de(caravan)dealer verkrijgbaar.
Belangrijk is dat de kogeldruk, welke door de trekhaakfabrikant wordt bepaald en wordt aangegeven als S-waarde, nooit te hoog mag zijn. De maximale verticale kogeldruk verschilt per auto maar ook per trekhaak fabrikant. Meestal ligt de S-waarde tussen de 32 en 100 kilogram.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Ook kan er sprake zijn van een negatieve druk, als er een opwaartse kracht op de trekhaak werkt. In al deze situaties is een slechte belading van de aanhangwagen de oorzaak, met een hoger risico op slippen en slingeren tot gevolg.
Een elektrische fiets is vanwege de motor of accu en bouw zwaarder dan een gewone fiets. De fietsendrager voor een elektrische fiets moet daarom minimaal 25 kilo per fiets kunnen dragen om geschikt te zijn voor elektrische fietsen. Een fietsendrager voor 2 fietsen moet dus minimaal 2 x 25 kilogram draagvermogen hebben.
Dat het altijd lichter en gemakkelijker kan, bewijst Uebler met de F24 fietsendrager. Met slechts 12 kilogram op de teller is dit de lichtste fietsendrager in zijn soort. Om tot genoemd gewicht te komen, heeft Uebler wel een concessie moeten doen, de drager is namelijk niet kantelbaar.
Naast de Renault Captur zijn ook de nieuwste Hyundai I20 en Kia Rio én zijn op dit punt onderscheidend. Maar voor de minimaal gewenste kogeldruk zult u voornamelijk moeten zoeken vanaf het middenklasse segment.
Over het algemeen moet een fietsendrager voor een elektrische fiets toch wel zo'n 25 kg per fiets kunnen dragen. Als je twee elektrische fietsen mee wilt nemen, moet de fietsendrager dus een draagvermogen van 2 x 25 kg hebben.
Kogeldruk vinden
De maximaal toegestane kogeldruk wordt door de autofabrikant bepaald en staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak, ook wel “vertical load” of “verticale kracht” genoemd, en in de voertuigpapieren van uw auto. Dit is niet het kentekenbewijs, maar dit zijn de documenten die bij uw auto horen.
De meeste fietsendragers hanteren een gewicht van 50 kg. Als je 2 elektrische fietsen van 23 kg mee neemt heb je kans dat de fietsendrager dit niet aan kan. Het is verstandiger om de fietsen te splitsen 1 voor en 1 achter op de caravan.
Kogeldruk is het gewicht waarmee de dissel, van uw caravan of aanhanger, op de trekhaak van uw auto drukt. Technische gezegd: het gewicht waarmee uw trekhaak verticaal belast wordt. Het is van belang dat uw kogeldruk niet te hoog of te laag is, aangezien dit het rijden met een caravan beïnvloedt.
De kwaliteit van een fietsdrager staat op zichzelf en is niet gerelateerd aan een merk en type auto. Een goede fietsdrager is dus in principe voor alle auto's goed. Ik wil u echter wel wijzen op de toegestane kogeldruk voor uw Fiësta. Formeel mag u niet meer dan 50 kg hebben op de kogel van de trekhaak.
De kogeldruk wordt op de trekhaak vermeld, deze staat vaak aangeduid als Max. Vertical Load. De kogeldruk wordt bepaald door de autofabrikant. Die houdt rekening met het vermogen en de constructie van de auto.
Met de uitstekende bouw- en componentkwaliteit van Thule ziet de ProRide eruit om lang mee te gaan. Wanneer je een goede fietsdrager gaat kopen, moet je altijd onthouden dat de levensduur toch rond tien à vijftien jaar zou moeten liggen.
Beste uit de Test: Uebler i21
Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen. De fietsdrager kun je kantelen zodat er genoeg ruimte is om de achterklep open te doen. De Uebler is inklapbaar en je bergt hem makkelijk op. De afwerking en constructie is sterk en voelt goed aan.
Voor de fietsdrager bij gebruik in Frankrijk heeft u een dergelijk bord niet nodig. Er zijn in beide landen geen snelheidsbeperkingen wanneer er sprake is van een gemonteerde fiettsdrager op de kogel.