De haven in Shanghai (China) heeft meer dan 42 miljoen teu doorgevoerd in 2018 en is daarmee de grootste.
In 2021 werd 593 miljoen ton aan goederen overgeslagen in de Nederlandse zeehavens. Het havengebied Rotterdam (waartoe ook de havens van Moerdijk, Dordrecht en Vlaardingen behoren) is verreweg de grootste zeehaven van Nederland. Hier werd 457 miljoen ton overgeslagen. Rotterdam is tevens de grootste haven van Europa.
De haven van Hamburg
De grootste haven van Duitsland en, op Rotterdam en Antwerpen na, de grootste haven van Europa is Hamburg. Het is bovendien de op twee na grootste containerhaven van Europa. Maar liefst 135 miljoen tonnage was de goederenoverslag in 2009. De ligging van de haven is in het binnenland.
Rotterdam was tussen 1962 en 2004 de grootste haven ter wereld, maar deze positie is overgenomen door Shanghai. Ook Singapore, Kanton, Qingdao, Port Hedland en Tianjin zijn Rotterdam als haven voorbijgestreefd in grootte. Wel is Rotterdam nog altijd veruit de grootste Europese haven.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."
Het Havenbedrijf Rotterdam is een niet-beursgenoteerde naamloze vennootschap. De aandelen van het Havenbedrijf Rotterdam worden gehouden door de gemeente Rotterdam (circa 70%) en de Nederlandse Staat (circa 30%).
Er zijn duizenden vrachtroutes die vrachtschepen nemen om te pendelen tussen alle bewoonbare continenten, die samen ongeveer 800 havens herbergen. Daarvan zijn slechts een vijftigtal belangrijke hubs verantwoordelijk voor het merendeel van de wereldhandel die over de golven plaatsvindt.
De Marokkaanse haven Tanger Med is groter dan Port Said in Egypte en de haven van Durban in Zuid-Afrika en komt wereldwijd op de vijfenveertigste plaats.
De haven van South Louisiana verwerkt niet alleen het grootste volume van alle havens in Amerika, het is ook de grootste in de westerse wereld. Daarnaast heeft Louisiana met New Orleans en Baton Rouge nog twee andere massale havens.
De haven van Antwerpen is de grootste zeehaven in België en de tweede haven in Europa, na Rotterdam. In 2014 had de haven van Antwerpen een overslag van ruim 199 miljoen ton. Voor stukgoed is Antwerpen een van de grootste havens van Europa, voor overslag van stortgoederen is ze minder belangrijk.
Ningbo-Zhoushan: 28,7 miljoen teu
Met hun totale goederenoverslag vormen Ningbo en Zhoushan zelfs de grootste haven ter wereld, de titel die in de vorige eeuw nog was weggelegd voor Rotterdam.
15 miljoenste
Het Havenbedrijf heeft – op basis van gemiddelde volumes per dag - berekend dat de jubilerende container vandaag zal arriveren. Veel exacter is het niet te bepalen. Er liggen tien tot vijftien containerschepen tegelijk te laden of lossen.
De Rotterdamse haven heeft zijn grootte en daarmee leidende positie te danken aan zijn uitstekende bereikbaarheid vanaf zee. En door de monding van de Rijn ligt er een achterland met zo'n 460 miljoen inwoners binnen bereik. De haven strekt zich uit over een lengte van ruim 40 kilometer.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Bezienswaardigheden in de haven van Hamburg
Bij de grootste haven van Duitsland, de containerhaven van Hamburg, komen jaarlijks zo'n 13.000 schepen vanuit de hele wereld binnen. Nog altijd wordt de geboorte van de haven van Hamburg (de Hafengeburtstag) elk jaar groots gevierd met een festival in mei.
Marokko beschikt ook over 30 havens.
Tanger Med is een goederenhaven gelegen op 40 km van Tanger, Marokko. De haven is sinds 2007 in bedrijf. De capaciteit van de haven was rond de 3,5 miljoen containers. Sinds de uitbreiding is de capacitieit toegenomen tot meer dan 8 miljoen TUE.
De Haven van Algeciras (Spaans: Puerto de Algeciras, of voluit: Puerto de la Bahía de Algeciras, 'haven van de Baai van Algeciras') is de grootste Spaanse zeehaven.
Binnenhavens zijn goed voor de directe werkgelegenheid van 66,9 duizend personen. Als de zeehavens buiten beschouwing blijven, is het havencomplex in de Drechtsteden (ook wel de 'inland mainport' genoemd) het grootste van Nederland, met een toegevoegde waarde van 840 miljoen euro en 7.600 banen.
Singapore is het knooppunt tussen Europa, het Midden-Oosten, China, Japan en Australië. Daarom is Singapore bezig om miljarden te investeren in de aanleg van een nieuwe haven met een capaciteit van 65 miljoen containers per jaar. Als deze capaciteit benut wordt, dan is Singapore de grootste containerhaven ter wereld.
De Eurogeul of Euro-Maasgeul, het laatste stuk wordt Maasgeul genoemd, is een gegraven vaargeul op de Noordzee die toegang verschaft tot de haven van Rotterdam. De Eurogeul heeft een lengte van 25 zeemijl (45,65 kilometer), de Maasgeul heeft een lengte van 6 zeemijl (11,35 kilometer). De diepte van beide is 23 meter.
Toegangseisen vrachtverkeer milieuzone Maasvlakte Rotterdam
Een vrachtauto mag alleen op de Rotterdamse Maasvlakte komen als de vrachtauto: geregistreerd is bij de gemeente Rotterdam. een emissieklasse 6 (Euro VI) -motor heeft óf. een vrijstelling heeft en niet ouder is dan 13 jaar (datum eerste toelating) óf.
Rotterdam ontstond rond 1270, toen inwoners van het gebied rond de Maas en de Rotte begonnen met de bouw van een dam in de Rotte. De stad werd al snel een handelsplaats en de eerste havens werden gecreëerd. In 1340 kreeg Rotterdam stadsrechten en werd begonnen met het bouwen van stadsmuren en kanalen.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.