Het GRRIM (Gradually Release of Responsibility Instruction Model) van Pearson en Gallagher (1983) wordt bij begrijpend luisteren ingezet.
GRRIM: Het Gradual Release of Responsibility Instruction Model (GRRIM) beschrijft het principe waarbij de verantwoordelijkheid voor de instructie geleidelijk aan verschuift van de leerkracht naar de leerling.
Door de inhoud van de tekst centraal te zetten en die samen te doorgronden, wordt begrijpend lezen een stuk leuker. Close Reading is een methodiek waarmee je dat kunt doen. “Nederland is een van de weinige landen met begrijpend lezen als apart vak.
In het Nederlandse basisonderwijs staat de werkwijze van het beheersingsleren ook wel bekend als het BHV-model. Deze afkorting staat voor basisstof, herhalingsstof en verrijkingsstof. Na het behandelen van de basisstof stelt de leerkracht vast of de leerlingen deze voldoende beheersen.
De verschillende vormen van directe instructie worden beschreven: EM (Eenvoudig Model), DIM (Directe Instructie Model), IGDI (Interactieve Gedifferentieerde Directie Instructie), EDI (Expliciete Directe Instructiemodel), GRIMM (Gradual Release of Responsibility Instruction Model), OOL (Ontdekkend leren door onderzoeken ...
GRIMM (van Pearson& Gallagher) staat voor Gradual Release of Responsibility Instruction Model. Het is een effectief instructiemodel bij begrijpend lezen waarbij lees- en sturingsstrategieën eerst gemodeld worden en geleidelijk aan de verantwoordelijkheid van de leerlingen worden.
Wat is het EDI-model? Het Expliciete Directe Instructie (EDI) model is een instructiemodel dat bij kan dragen aan meer duidelijkheid en effectiviteit in de klas. EDI staat voor duidelijke instructies met concrete leerdoelen die de leerkracht aan het begin van elke les benadrukt.
IGDI staat voor Interactief Gedifferentieerd model voor Directe Instructie. Interactie en differentiatie zijn daarin toegevoegd als vaste elementen in de dagelijkse instructie. Vaak bestaat een spellingles namelijk uit het maken van oefeningen en dat is volgens deze methode niet voldoende.
Actief leren is een van de meest effectieve leerstrategieën. In plaats van passief informatie op te nemen, ga je actief aan de slag met de leerstof. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap, het stellen van vragen en het maken van oefeningen.
Close reading betekent dat je goed op een tekst let, hem zorgvuldig leest en naar de details van de tekst kijkt om de betekenis ervan te begrijpen . Door zorgvuldig op de details en de organisatie van een tekst te letten, kan een lezer nadenken over wat de schrijver zei en het relateren aan zijn eigen overtuigingen en ervaringen.
In het Model van Knoster gaat het om alle zaken die mensen nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren. Je moet als organisatie bijvoorbeeld zorgen voor goede huisvesting, een prettige werkplek. Maar ook voor de materialen die mensen nodig hebben bij het uitvoeren van hun werk.
De Wolf en de Zeven Geitjes.
Het diploma bhv, afgegeven door het Nederlands Instituut Bedrijfshulpverlening (NIBHV), behoudt zijn geldigheid voor 1 jaar.
De vertaling van bhv – of bedrijfshulpverlening – in het engels is “Emergency Response” of kortweg ER. Dit kan zich in veel verschillende vormen uiten, zoals voor een Emergency Response Officer (bhv'er) of Emergency Response Services (bhv als geheel).
In de Arbowet staat dat iedere werkgever verplicht is bedrijfshulpverlening te organiseren en één of meer bhv'ers aan te wijzen. Het aantal bhv'ers is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de risico's die er spelen.
Het directe instructiemodel is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren. Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig.
De letters IGDI staan voor Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie. Het IGDI-model is een variant op het Directe Instructie model en is gebaseerd op twee principes: De leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg. De leerlingen leren door oefening en herhaling.
Het drieslagmodel wordt gebruikt voor het analyseren van het probleemoplossend handelen van de leerling. Het oplossen van contextopdrachten verloopt in drie stappen: plannen (op basis van identificatie van de situatie), uitvoeren en reflecteren (controleren).
ADI staat voor Activerende Directe Instructie. In het ADI-model (Veenman, 2001) staat de docent centraal en ligt de focus op het activeren van leerlingen. De docent draagt de informatie over, brengt structuur aan en activeert leerlingen: hij stimuleert hen tot het nemen van eigen initiatieven.
CVB betekent dus: uitleggen en vragen, uitleggen en vragen, uitleggen en vragen … en dit bij alle leerlingen. Monitoren of iedereen het begrijpt tijdens het lesgeven.