Begrijpend lezen oefenen kun je op een aantal manieren doen. Bijbegrijpend lezen gaat het letterlijk om het begrijpen van een tekst. Een goede manier om begrijpend lezen te oefenen, is door 'gewoon' veel te lezen. Je kunt begrijpend lezen oefenen door met je kind met kortere teksten aan de gang te gaan.
Hoe oefen je dan het beste? Oefen begrijpend lezen eerst mondeling. Lees de tekst voor, lees de antwoorden voor en laat dan de vraag beantwoorden. Ook zwakke lezers moeten wennen aan het zelf lezen van tekst en vragen, dus laat ze zelf nazoeken in de tekst, maar help eventueel wel met het goede stuk tekst aanwijzen.
De meest voorkomende is dat je niet snel genoeg kan lezen. Hierdoor is het lastig om de tekst te begrijpen omdat het niet volledig verwerkt kan worden. Ook wordt het lastig als je niet genoeg algemene kennis hebt. Dit komt meestal doordat je te weinig woorden kent en daarom de tekst niet goed begrijpt.
Begrijpend lezen oefenen kun je op een aantal manieren doen. Bijbegrijpend lezen gaat het letterlijk om het begrijpen van een tekst. Een goede manier om begrijpend lezen te oefenen, is door 'gewoon' veel te lezen.Je kunt begrijpend lezen oefenen door met je kind met kortere teksten aan de gang te gaan.
Oefen het snel lezen van teksten : je kunt jezelf timen. Geef jezelf bijvoorbeeld 3 minuten om 300 woorden te lezen, geef jezelf dan 2 minuten om 300 woorden te lezen en probeer het dan in 1 minuut. Je kunt dit idee eerst met dezelfde tekst herhalen, maar probeer het dan met andere teksten als je er beter in wordt. Bevries niet.
Rol van intelligentie bij begrijpend lezen
Herhaaldelijk is aangetoond dat leerlingen met een hogere intelligentie beter zijn in begrijpend lezen. Intelligentie is 'het vermogen doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan'.
Begrijpend lezen
Vaak kost het technisch lezen leerlingen met dyslexie al zo veel cognitieve belasting, dat ze geen ruimte meer hebben om tot begrip te komen en de juiste leesstrategieën in te zetten. Voor hen is het dus extra belangrijk om goede begrijpend leesstrategieën in te zetten om wel tot tekstbegrip te komen.
Studenten met een zwak begrip hebben moeite met het herinneren van wat ze hebben gelezen . Ze kunnen delen of details begrijpen, maar hebben moeite met het onthouden van een boek of verhaal als geheel. Huiswerk en schoolwerk dat afhankelijk is van hun begrip van de tekst zal moeilijk zijn. Deze studenten vinden het misschien niet leuk om te lezen voor hun plezier.
Voorlezen met Interactie: Voorlezen is een krachtige manier om begrijpend luisteren te bevorderen. Tijdens het voorlezen, stel vragen over de inhoud van het verhaal, moedig kleuters aan om hun gedachten te delen en laat hen voorspellingen doen over wat er zal gebeuren. Dit bevordert actieve betrokkenheid en begrip.
De kern van begrijpend lezen bestaat dus uit het aanbrengen van samenhang in een tekst door het leggen van verbanden tussen stukjes informatie uit de tekst en de achtergrondkennis van de lezer. Wanneer een lezer de tekst begrijpt, levert dit de lezer ook weer nieuwe kennis op.
Stel ze vragen over wat jullie samen lezen
Stel kinderen vragen die beginnen met "wie", "wat", "wanneer", "waar", "hoe" en "waarom". Vraag ze om te voorspellen wat er gaat gebeuren en wat in de tekst hen dat doet denken. Deze vragen helpen kinderen om actieve lezers te worden die in staat zijn om verbanden te leggen in een tekst.
Zes strategieën blijken effectief te zijn: activeren van voorkennis en voorspellen; zelf vragen stellen tijdens het lezen; visualiseren van de inhoud van de tekst; bewaken van het leesgedrag, verduidelijken of helpen; afleidingen maken tijdens het lezen; en samenvatten en navertellen.
Ook als er door problemen met lezen veel leesfouten worden gemaakt, wordt het moeilijk om een tekst te begrijpen. Als een kind vragen bij een tekst veel beter beantwoordt als je de tekst en vragen mondeling bespreekt, dan als hij het lezend doet, is dat een duidelijk signaal dat het lezen een belemmering vormt.
Het blijkt dat er een simpele gewoonte is die bijdraagt aan deze mentale behendigheid: lezen. Meer specifiek, een boek per dag lezen. Het klinkt ambitieus, misschien zelfs een beetje ontmoedigend, maar de voordelen zijn de moeite waard. Deze gewoonte verbreedt niet alleen je kennis, maar kan ook je IQ aanzienlijk verhogen .
Er is sprake van een disharmonisch profiel wanneer er significante verschillen bestaan tussen de verbale en de performale intelligentie. Dit is meestal een teken dat er iets aan de hand is waardoor de ontwikkeling van de verschillende soorten intelligentie niet harmonisch verloopt.
Met leesvaardigheid wordt de vaardigheid in begrijpend lezen bedoeld; het gaat in deze domeinbeschrijving niet om technisch lezen.
Lees samen voor het slapengaan .
Zorg voor quality time samen aan het einde van de dag. Hardop voorlezen helpt kinderen om de woorden tot leven te brengen. Praat samen over het verhaal. Stel vragen als: "Wat denk je dat er nu gaat gebeuren?" Je kunt het op sommige avonden omwisselen en je kind op schoolleeftijd vragen om een boek voor te lezen!
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.