Als een autoband te hard is opgepompt, dan wordt de band als het ware bol. Het gevolg: Geen optimaal contact. Verhoogde slijtage in het midden van de band.
Een te lage of te hoge bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden. Door een te lage bandenspanning is je auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen. Door een te lage of te hoge bandenspanning verslechtert je wegligging. Bij de juiste bandenspanning is het stuurgedrag optimaal.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
De juiste bandenspanning voor een auto, verschilt per voertuig. Over het algemeen is de minimale bandenspanning 2.0 bar en de maximale bandenspanning 3.0 bar. Vaak zit er een klein verschil in de bandenspanning van de voor- en de achterbanden. De meeste auto's zijn achter namelijk zwaarder.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.
Hogere bandenspanning
Het rijden met een bandenspanning hoger dan is voorgeschreven, is veel minder problematisch dan rijden met een te lage bandenspanning. Het advies van TNO is om eigenlijk altijd met een 10% hogere bandenspanning te rijden. Maar pas de bandenspanning aan naar de gebruiksomstandigheden.
Bij gebruik van de auto stijgt de temperatuur van de banden. Hierdoor zal tijdens het rijden de bandenspanning oplopen. Omdat de temperaturen in de winter lager zijn, is het verstandig om een hogere bandenspanning aan te houden. Als een autoband te hard is opgepompt, dan wordt de band als het ware bol.
Uiteraard bestaat er niet zoiets als winterlucht of zomerlucht, maar in de winter kan dezelfde hoeveelheid lucht voor een andere bandenspanning zorgen. Lucht is zoals je weet een gas, en dat zet uit bij een hogere temperatuur. Bij elke toename van 10 graden Celsius, neemt de bandenspanning toe met 0,1 bar.
Juiste bandenspanning in instructieboekje
In het instructieboekje van je auto vind je de juiste bandenspanning. Die wordt aangegeven in bar, bijvoorbeeld 2,0 bar. Vaak staat er ook vermeld hoe hoog de bandenspanning mag zijn als de auto zwaar is beladen, bijvoorbeeld 2,2 bar.
De gewichtsverdeling voor achter is beide rond 50%, en vaker vóór lager (tussen 40 en 50%). Beladen wordt de verhouding uiteraard anders, dan komt er veel meer gewicht op de achteras. Vandaar dat je vaak leeg een bandenspanning voor en achter ongeveer gelijk is en beladen achter (veel) hoger.
Is de spanning te laag dan kun je overwegen deze te verlagen door de band een beetje te ontluchten. Verlaag de druk in ieder geval niet als de band(en) nog warm is / zijn.
Het is zeer belangrijk om de luchtdruk in de banden van de auto op de juiste spanning te houden. Voor een personenauto ligt de luchtdruk van de autobanden tussen de 2.0 en 2.5 bar. Bij normaal gebruik daalt de luchtdruk van de auto ongeveer met 0.2 bar.
De druk wordt op de band aangegeven met KPA en PSI. 1 PSI staat voor 0.0689475729 bar. Vermenigvuldigd met 60 PSI komt dat neer 4,13 bar dat ook nagenoeg overeenkomt met 420 KPA. Dus 4,2 bar is prima en komt ook wel overeen met de spanning in dergelijke thuiskomertjes.
Ondanks dat enkele factoren, zoals de type auto en de bandenmaat, de druk kunnen beïnvloeden, is de bandenspanning normaal gesproken tussen de 2.0 en 4.0 bar. Wilt u weten welke druk door uw autofabrikant is aanbevolen, raadpleeg dan uw handleiding of kijk aan de binnenkant van de benzineklep.
Bij normaal gebruik van je auto meet je idealiter minstens 1x per maand de luchtdruk, en dan bij voorkeur elke 4 weken. Mocht je bijvoorbeeld je auto veel frequenter en intensiever gebruiken, dan is het aan te raden om de bandenspanning vaker te meten.
Met andere woorden: een band die te hard of te zacht is opgepompt ziet er van buiten vaak 'normaal' uit. Uit sommige tests blijkt dat zelfs wanneer er 30 procent te weinig lucht in een band zit, het uiterlijk van de band nog steeds hetzelfde is. Pas wanneer een band nog zachter is begin je het echt te zien.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra, bij bouwmarkten, bij afvalstations, op bedrijventerreinen, en bij vestigingen van grote bedrijven zoals de ANWB, Unica en de Makro.
Gaat u de band vervangen van de skelter, kruiwagen, bolderkar, of steekwagen? Dan kunt u hiermee de banden leeg laten lopen. u zet het smalle gedeelte in het ventiel, draait iets tot hij klemt. En dan draait u het ventiel zo los.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de 5 en 10 jaar mee, maar de daadwerkelijke levensduur is afhankelijk van een aantal factoren zoals; het rijgedrag van de bestuurder, de mate van onderhoud en de kwaliteit van de banden.
Voor zomer- en winterbanden is de wettelijke profieldiepte 1,6 mm. Echter raden wij aan om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 1,6 mm en winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm. Winterbanden verliezen onder de 4 mm hun unieke eigenschappen.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de vijf en tien jaar mee. Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
Ter indicatie; als je premium autobanden online koopt, ben je in een standaard maat ongeveer 75 euro per band kwijt. Wil je goedkope autobanden bestellen van een budgetmerk? Bij BandenExpert vind je goedkope autobanden van budgetmerken in een standaard bandenmaat al voor ongeveer 45 euro per stuk.