Ben jij een particulier? Dan kun je natuurlijk gewoon een bestelwagen kopen, maar je komt helaas niet in aanmerking voor de financiële voordelen van een grijs kenteken die gelden voor ondernemers en ZZP'ers. Het gaat hierbij om de vrijstelling van BPM en een verlaagde wegenbelasting.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja!Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
Wanneer mag je een grijs kenteken rijden? Iedereen mag in principe in een auto met grijs kenteken rijden, maar om de voordelen te genieten van een grijs kenteken (waarover hieronder meer), dien je aan enkele voorwaarden te voldoen. Zo moet je ondernemer zijn en een btw-nummer hebben.
Ook de auto zelf moet aan een aantal voorwaarden voldoen om een grijs kenteken te krijgen. Je kan dus niet zomaar je Kia Picanto op een grijs kenteken zetten. Zo moet een bestelbus een vlakke laadvloer hebben, mogen er geen zitplaatsen in het laadruim zitten en mag het voertuig maximaal 3500 kilo wegen.
Bij een bestelauto is de BPM in 5 jaar afgeschreven en tevens is de verkoper aansprakelijk voor de eventuele afdracht. U hoeft de auto niet te laten ombouwen, u mag als particulier gewoon rijden met deze bestelauto. Voor wat betreft de motorrijtuigenbelasting valt u in het hoge tarief, bestelauto particulier.
Als u kunt aantonen dat u maximaal 500 kilometer per jaar privé rijdt, betaalt u geen bijtelling.
Voor een bestelauto op benzine van bijvoorbeeld 1200 kg – type Volkswagen Caddy bijvoorbeeld – moet je als particulier €364 per jaar afdragen aan de fiscus. Rijd je op diesel? Dan is dat zelfs €1.000. Als ondernemer betaal je €304 per jaar wegenbelasting, ongeacht de brandstof.
Geen bijtelling bestelauto (grijs kenteken auto)
De fiscus controleert actief door o.a. kentekens te scannen en of boetes te controleren. Wanneer u als ondernemer minder dan 500 KM privé rijdt met uw zakelijke auto. Dan hoeft u geen bijtelling te rekenen voor dit privé gebruik.
De gemiddelde kosten voor het ombouwen van een auto naar een grijs kenteken liggen tussen de €1.000 en €3.000, inclusief de kosten voor de aanpassingen aan de auto en de kosten voor de registratie van het voertuig bij de RDW.
Grijs kenteken verdwijnt
Tot 2025 blijven alleen bussen met traditionele brandstofmotor bpm-vrij. Maar bij registratie in 2025 is het zover: dan wordt de bpm gelijkgetrokken met personenauto's. Dit geldt voor alle bestelbussen die rijden op fossiele brandstoffen, want de bpm wordt berekend over de uitstoot.
Ben jij een particulier? Dan kun je natuurlijk gewoon een bestelwagen kopen, maar je komt helaas niet in aanmerking voor de financiële voordelen van een grijs kenteken die gelden voor ondernemers en ZZP'ers. Het gaat hierbij om de vrijstelling van BPM en een verlaagde wegenbelasting.
Een tussenschot is niet verplicht en zijruiten zijn toegestaan in de laadruimte. Voor het meten van de laadruimte moet de bestuurdersstoel in de fabrieksmatige achterste stand staan en de rugleuning moet rechtop staan waarlangs de loodlijn loopt.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Het voordeel van een grijs kenteken is dat u geen BPM betaalt bij de aanschaf van de auto en dat u minder wegenbelasting betaalt dan voor een auto met een 'gewoon kenteken'. Anders dan de naam doet vermoeden, heeft een bestelauto met grijs kenteken geen grijze kentekenplaat. Deze is gewoon geel.
Dat kan!Let op: er is wel bpm afdracht nodig. Heb je een Nederlands grijs kenteken en wordt dit een geel kenteken dan is het uitgangspunt voor de bpm berekening het Bruto BPM bedrag van de meest vergelijkbare auto op geel kenteken.
Met een grijs kenteken bedoelen we een bedrijfsauto voor de onderneming. De term 'grijs kenteken' komt van het kentekenbewijs, dat vroeger grijs was bij bedrijfswagens. Het kenteken van een bedrijfsauto is dus gewoon geel.
U mag niet met uw bromfiets op het fietspad rijden. Bromfietsers moeten op een verplicht fiets/bromfietspad rijden. Als dat er niet is, mogen zij op de rijbaan.
De kosten daarvoor liggen tussen de 25 en 45 euro. In totaal ben je voor het keuren plus de kentekenplaat dus tussen de 130-155 euro kwijt.
Laat je scooter 45 kilometer per uur rijden
Je hoeft je oude betrouwbare snorfietsen niet te verkopen om vervolgens een bromfiets te kopen. Je kan hem namelijk gewoon om laten keuren van blauw naar geel kenteken.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
De Belastingdienst houdt steekproeven. Ze kijkt dan of jouw registratie compleet is en voldoet aan de eisen. Het kan ook zijn dat de Belastingdienst jou vraagt om inzage in jouw agenda of e-mail, om zo te checken of jouw rittenregistratie klopt. Andere instrumenten zijn het controleren van de tankpasgegevens.
De belangrijkste twee zijn: Je betaalt geen Belasting op Personenauto's en Motorvoertuigen (BPM) bij de aankoop van een nieuwe bedrijfswagen.Je betaalt minder wegenbelasting.
Afschaffing grijskentekenregeling/BPM vrijstelling vanaf 2024. De grijskentekenregeling, ook wel de BPM-vrijstelling, zal de komende jaren verdwijnen. Een bestelauto op fossiele brandstof zal vanaf 2025 zo'n 38% duurder zijn. Dat komt neer op een gemiddelde prijsstijging van ruim €11.000 per bedrijfsauto.
Welke auto's zijn goedkoop in wegenbelasting? De wegenbelasting is laag voor auto's die rijden op benzine en licht in gewicht zijn. Volledige elektrische auto's hoeven ten minste tot en met 2024 geen wegenbelasting te betalen.
Auto's jonger dan 40 jaar betalen kwarttarief of volledige MRB. Per 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens van de oldtimervrijstelling naar 40 jaar gegaan. Benzineauto's, motoren, bussen en vrachtauto's uit 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van 120 euro per jaar.