Bij aanschaf van een nieuwe auto kun je onderhandelen over de prijs. Zeker wanneer je geen auto inruilt, is vaak een mooie korting te bedingen. Onderhandel ook over accessoires (gratis of voor een zacht prijsje). Nadat de koop gesloten is, kan er niet meer worden onderhandeld.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
De nieuwe auto kan op verschillende manieren betaald worden, overleg dit vooraf met de garagehouder en of particulier. Betalen kan vooraf via overschrijving, contant in euro's, op factuur achteraf of via een pinbetaling.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
De beste periode om te kopen is de winter en dan vooral de maand december. Op het einde van het jaar zitten autoverkopers vaak met een voorraad auto's die ze graag willen verkopen vóór het einde van het kalenderjaar.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Veel Nederlanders rijden rond in een auto die ze hebben laten financieren. Je bent lang niet de enige die overweegt om een autolening aan te vragen. Want tussen de 70% en 75% van de Nederlanders vraagt een gedeeltelijke of volledige autofinanciering aan voor een nieuwe of gebruikte auto.
Een auto betalen kan contant, via pinnen, door overschrijven, met een kredietkaart, en op afbetaling - en middels een combinatie van deze mogelijkheden.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
Al maandenlang lopen de wachttijden voor een nieuwe auto op. Naargelang het merk en het model in kwestie, kunnen die variëren van zes maanden tot… twee en een half jaar. Loont het nog de moeite om te wachten?
De laagste rente vind je momenteel bij AXA Bank en Crelan met bij beide banken een jaarlijkse rentevoet van 0,97% waarbij je in totaal € 15.298 terugbetaalt. De hoogste jaarlijkse rentevoet is 7,85% bij Santander waarbij je op het einde van de looptijd € 17.436 zal hebben betaald.
Voordelen geld lenen
Je bepaalt zelf hoeveel kilometer je per jaar rijdt. Ben je 35 jaar of ouder en/of heb je al wat meer schadevrije jaren opgebouwd? Dan is lenen vaak goedkoper dan leasen. Je bouwt schadevrije jaren op bij je autoverzekering (als je geen schades rijdt).
Leaseauto en hypotheek
De laatste lening die van invloed is op je hypotheek, is de leaseauto. Een leaseauto staat namelijk voor 65% van de totale lease som ingeschreven bij het BKR. De bank neemt 2% van dit bedrag mee als last en telt dit op bij je vaste lasten.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Er is geen standaard lengte verbonden aan een proefrit met een auto. De een heeft genoeg gemerkt na een aantal minuten, de ander wil nog even wat langer rijden. Belangrijk is om met de eigenaar af te spreken hoe lang er gereden gaat worden. Doe dit dus van tevoren.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Kijk even goed naar de rand van de deuren of daar geen beschadigingen zitten. Als ze de auto van de oplegger moeten rijden is er vaak weinig ruimte om de deur te openen en dan komt deze nog wel eens tegen het hekje aan zeg maar.