Ja, een trajectcontrole werkt voor alle voertuigen. De meting van motorrijders verloopt hetzelfde als die van personenauto's. Bij vrachtwagens, bussen en auto's met aanhanger signaleert het systeem aan de hand van de afmetingen en/of het kenteken, dat een andere maximumsnelheid van toepassing is (bijv.
Minister, motorrijders worden haast nooit geflitst bij trajectcontroles, zo blijkt uit onderzoek. Bij trajectcontrole wordt er gewerkt met nummerplaatherkenning, maar dan wel enkel herkenning van de voorste nummerplaat.
Rijd je te snel met je motor door een trajectcontrole? Dan is de kans erg groot dat je niet beboet wordt. Dat komt omdat trajectcontroles met zogenoemde nummerplaatherkenningscamera's werken en die fotograferen alleen de voorste nummerplaat.
Bovenop snelheidsovertredingen, registreert de trajectcontrole ook auto's die over de pechstrook rijden en geseinde voertuigen. Dat geldt trouwens niet enkel voor Belgische overtreders. De nummerplaatherkenningssoftware van de trajectcontrole registreert ook de nummerplaten van auto's uit alle omliggende landen.
Motorrijders worden haast nooit geflitst bij trajectcontroles blijkt uit onderzoek. Bij trajectcontroles wordt er gewerkt met nummerplaatherkenning, maar dan wel enkel herkenning van de voorste nummerplaat.
Voor de controle maakt het dan niet uit of een voertuig het hele traject aflegt, of maar een stukje. Per sectie registreren de camera's de gemiddelde snelheid. Als een voertuig in 1 van de secties te hard rijdt, volgt een boete. Ook als de auto in de volgende sectie minder dan de toegestane snelheid rijdt.
Als je in Duitsland rijdt heb je als motorrijder het voordeel dat de flitspalen alleen van voren flitsen. Volgens de wet moet ook het gezicht op de foto staan als je geflitst wordt.
De trajectcontrole doorgelicht
Elke trajectcontrole begint en eindigt met een digitale camera die de voorbijrijdende voertuigen fotografeert. Een computer met nummerplaatherkenning registreert hoeveel tijd er tussen de eerste en de tweede foto verstrijkt, om zo de gemiddelde snelheid van het voertuig te berekenen.
De politiediensten hebben een termijn van 14 dagen om het proces-verbaal (PV) van de verkeersovertreding naar de overtreder te sturen. Wanneer deze termijn niet wordt gerespecteerd, kan het PV wel nog altijd geldig zijn, maar verliest het wel zijn bijzondere bewijswaarde.
Het wettelijk minimum voor de geldboete betreft 80 euro en kan oplopen tot een bedrag van 4.000 euro. Naast een geldboete kan de politierechter ook een rijverbod opleggen van minimum 8 dagen en maximaal 5 jaar.
Werkt trajectcontrole altijd en kan ik zien of het systeem aan staat? Nee, het is aan de buitenkant niet te zien of een systeem aanstaat. Normaal gesproken staat de apparatuur altijd aan. De pakkans is dus 100%.
Op elk van deze tracés zal een snelheidsbeperking van 50 km/uur gelden. Dit betekent dat het zones zijn waar veel mensen wonen en/of waar veel verplaatsingen gebeuren op verschillende manieren (te voet/met de fiets/openbaar vervoer/wagen). Iedereen moet de mogelijkheid krijgen om er zich zorgeloos te begeven.
Vanaf vandaag is het op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam oppassen geblazen. De trajectcontrole op de maximumsnelheid is inmiddels in werking gesteld. Op de snelweg geldt een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.Tussen Maarssen en Vinkeveen mag tussen 19.00 uur en 06.00 uur 130 kilometer per uur worden gereden.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Op snelwegen waar 24 uur per dag een max van 100 geldt, blijven de trajectcontroles aan. In het artikel wordt niet gesproken over de ochtend, maar we nemen even aan dat hetzelfde geldt tussen 5:55 en 6:05 uur, wanneer de maximumsnelheid weer zakt naar 100 km/u.
Wist je dat er jaarlijks zo'n 650 verkeerboetes worden uitgeschreven voor te traag rijden? Ook traag rijden brengt de verkeersveiligheid in het gedrang en dus volgt er een boete van €55. Enkel op de autosnelwegen geldt een minimumsnelheid.
Aantal kilometer te hard:
20 km/h: € 197. 25 km/h: € 267. 30 km/h: € 346. Meer dan 30 km/h: strafbeschikking.
Bij trajectcontrole worden op het begin- en eindpunt van een traject foto's gemaakt van de nummerplaat van een voertuig met een ANPR-camera die nummerplaten kan herkennen. Zo kan de tijd tussen de twee foto's en dus ook de gereden snelheid worden bepaald.
De wettelijke termijn wanneer u uiterlijk uw boete dient te ontvangen is vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. Dit klinkt misschien wat lang, maar houd er rekening mee dat u de boete in de praktijk meestal binnen vier tot zes weken binnen hebt.
Een trajectcontrole moet niet verplicht worden aangekondigd met een verkeersbord. Wel dient een camera die filmt op het openbaar domein voorzien te zijn van een bord conform de privacywetgeving. In het verleden werd er wel gekozen voor een aanduiding van trajectcontroles, zonder dat de verplichting bestond.
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
Wanneer het licht op groen staat en jij flitst aan een te hoge snelheid voorbij, zal de roodlichtcamera terugflitsen. Als je door het oranje rijdt aan een te hoge snelheid heb je trouwens dubbel prijs: je zal dan beboet worden voor het rijden door het oranje én voor overdreven snelheid.
Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.