Krimp van vliegveld Schiphol blijkt een verwaarloosbaar effect te hebben op de Nederlandse economie. Voor de werkgelegenheid zijn al helemaal geen negatieve gevolgen te verwachten. Dit blijkt uit een studie van accountantskantoor PWC in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur.
Nederland heeft in Europa ingestemd dat als een lidstaat een luchthaven wil laten krimpen om geluidsoverlast te beperken, daarvoor de zogenaamde 'Balanced-Approach-procedure' moet worden doorlopen.
De cijfers
Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie. Ten eerste zorgt de luchthaven voor veel werkgelegenheid; tussen de 60.000 en 90.000 mensen werken op Schiphol. Bovendien levert de luchthaven tussen de 4 en 8 miljard euro aan geld op per jaar.
Royal Schiphol Group is een luchthavenonderneming met een belangrijke maatschappelijke opdracht. Royal Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport en heeft een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport.
Om de positie als belangrijk economisch knooppunt vast te kunnen houden, wil Schiphol uitbreiden. De luchthaven zit bijna aan het maximum aantal vliegtuigen dat per jaar op Schiphol mag landen of vertrekken.
Schiphol moet krimpen van overheid, KLM zet grote vraagtekens bij totstandkoming getal. Vanaf november 2025 moet het aantal vluchten met 4,4% krimpen ten opzichte van de huidige 500.000 vliegtuigbewegingen. Dat heeft luchtvaartminister Barry Madlener (PVV) bekendgemaakt.
De Schiphol Group is eigendom van het Nederlandse Ministerie van Financiën (69,77%), de gemeenten Amsterdam (20,03%) en Rotterdam (2,2%) en Aéroports de Paris (8,00%) .
Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam.
De marechaussee op Schiphol wordt bijgestaan door speciale camerasystemen, welke door heel luchthaven Schiphol zijn aangebracht. Hierdoor kan de marechaussee zijn controles beter uitvoeren en alles goed in de gaten houden rondom de veiligheid en orde.
Winstgevend Schiphol verwacht nog meer reizigers, ondanks hogere prijzen. Geen grote problemen met ellenlange wachtrijen, personeelstekorten of coronamaatregelen afgelopen jaar op Schiphol, maar vooral heel veel meer reizigers. Die hebben ervoor gezorgd dat Schiphol afgelopen jaar weer winst maakte: 22 miljoen euro.
Het was in 2023 de op twee na drukste luchthaven ter wereld qua internationaal passagiersverkeer . Met bijna 72 miljoen passagiers in 2019 is het de op twee na drukste luchthaven van Europa qua passagiersvolume en de drukste van Europa qua vliegtuigbewegingen.
99,9 procent van de uitstoot hoeft zij niet te rapporteren. Er kan daardoor alleen een schatting van de uitstoot worden gemaakt. Het RIVM schatte dat luchtvaart van en naar Schiphol in 2020 ruim 20.000 kilo formaldehyde en ruim 2.900 kilo benzeen uitstootte. Deze stoffen zijn vervuilend én kunnen kankerverwekkend zijn.
Onderzoeken naar het economisch belang van Schiphol laten zien dat de luchthaven 60.000-90.000 banen en 4-8 miljard euro aan toegevoegde waarde ondersteunt binnen de sector. Buiten de sector zijn komen daar nog eens 50.000-200.000 banen en 3-18 miljard euro aan toegevoegde waarde bij.
Schiphol verbindt Nederland met de hele wereld en is belangrijk voor de economie. Maar er wonen ook veel mensen in de buurt van Schiphol. Zij hebben te maken met vliegtuiggeluid. Ook maken ze zich zorgen over de gevolgen van luchtvaart voor hun gezondheid en de natuur.
De zogenaamde balanced approach-procedure dient te worden doorlopen wanneer een EU-lidstaat een geluid gerelateerde exploitatiebeperking wil doorvoeren op een luchthaven met meer dan 50.000 vluchten per jaar. Het ministerie heeft op 1 september 2023 een maatregelpakket ingediend bij de Europese Commissie (EC).
Amsterdam is niet alleen buurgemeente van de luchthaven, maar ook mede-eigenaar. De stad bezit 20 procent van de aandelen van Schiphol Group. De rest is in handen van de Nederlandse staat (70 procent), Rotterdam (2 procent) en Schiphol zelf (8 procent).
Het maatschappelijk kapitaal van Royal Schiphol Group N.V. bedraagt 143 miljoen euro en is verdeeld in 300.000 aandelen A en 14.892 aandelen B, elk € 454,- in nominale waarde. Hiervan zijn 171.255 aandelen A en 14.892 aandelen B geplaatst.
Hoeveel verdient een Directeur in Luchthaven Schiphol? Als we kijken naar de Directeur salarisstatistieken in Nederland op 5 februari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 71.952; om preciezer te zijn is het salaris € 5.996 per maand, € 1.499 per week of € 39,45 per uur.
De luchthaven is eigendom van de Koninklijke Schiphol Group (statutaire naam: "Royal Schiphol Group N.V."), met als aandeelhouders de Nederlandse Staat en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam. Een wederzijdse deelneming met het Franse Aéroports de Paris is in 2012 beëindigd.
Zes miljard, wil Pieter van Oord, de nieuwe baas van Schiphol, de komende drie jaar gaan investeren.
Met het bredere investeringsprogramma van € 6 miljard verbetert Schiphol de luchthaven . Bij de ontwikkeling van het programma streeft Schiphol naar een nieuwe ontwerpvisie waarin eenvoud, consistentie, herkenbaarheid en beleving centraal staan.
Schiphol heeft vijf start- en landingsbanen in gebruik, veel meer dan andere internationale luchthavens. Wij willen vliegtuigen zoveel mogelijk tegen de wind in laten starten en landen en daarvoor zijn meerdere banen nodig. Ook geluid speelt een rol.
In totaal werken er 71.090 mensen op de Amsterdamse luchthaven, van wie 5.400 uitzendkrachten. Op Schiphol zijn zo'n 84 uitzendorganisaties actief. Hoe belangrijk al deze medewerkers zijn, bleek in 2022 toen het misging tijdens de zogenoemde 'zomerchaos'.