Naast het gegeven dat de 4-takt motor niet meer op mengsmering (het tanken van een mengsel tussen olie en benzine) maar enkel op euro 95 rijdt staat hij bekend om zijn zuinigheid (gemiddeld 1-50) en betrouwbaarheid.
Verschil tussen 2-takt, 4-takt en injectie motoren van scooters. De 4-takt motor rijdt in tegenstelling tot de 2-takt motor niet meer op mengsmering (mengsel van benzine en olie om de motor te smeren). Mengsmering is bij de meeste benzinestations ook niet meer verkrijgbaar, waardoor men dit thuis zelf moet mengen.
Op het ogenblik dat er sprake is van tweetakt olie in de benzine van een viertakt motor zal de motor onregelmatig gaan lopen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de benzine niet meer goed kan verdampen.
Daarom meng je de benzine met olie. Dit mengsel van olie en benzine wordt mengsmering genoemd. Gebruik altijd benzine (Euro 98 of alkylaat) en een hoge kwaliteit 2-takt olie. Er zijn verschillende mengverhoudingen mogelijk, die worden aangeduid als hoeveelheid olie in liters: hoeveelheid benzine in liters.
Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen.
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Aspen 4 gebruik je in alle viertakt machines op benzine. Zoals een grasmaaier, trilplaat of aggregaat.
Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 95 ongelood gebruikt wordt.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat. Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
De viertakt heeft één arbeidsslag bij vier zuigerslagen en een tweetakt één bij twee zuigerslagen. Dus theoretisch heeft een tweetakt tweemaal zoveel vermogen (bij dezelfde cylinderinhoud). Dit gaat natuurlijk niet op vanwege een heleboel andere factoren, maar over het algemeen levert een tweetakt meer vermogen.
Het is daarom van belang om deze motorolie toe te voegen aan de brandstof. Hiervoor is 2-takt olie nodig, omdat gewone olie de motor kan vervuilen. De olie dit u dus zou gebruiken in een 2-takt toepassing wordt ook verbruikt, met de brandstof mee.
2 takt motoren werken door middel van mengsmering. Mengsmering is brandstof met smeerolie vermengd. Olie die in deze toepassingen gebruikt kan worden is hier speciaal voor gemaakt.
Om Aspen alkylaatben- zine in uw 2-takt buitenboordmotor te gebruiken, kunt u Aspen 4 gewoon mengen met 2-takt olie voor buitenboordmotoren. Om de impact op het milieu te minimaliseren, kunt u het beste voor een biologisch afbreekbare olie kiezen.
Dat komt door de agressieve bestanddelen van E10 en de houdbaarheid van dit type brandstof. De viertakt benzine Euro 95 en E10 zijn geen totaal verschillende brandstoffen. De getallen in Euro 95 en Euro 98 staan voor het octaangehalte. Ook E10 heeft een bepaald octaangetal van meestal 95 of 98.
Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 98 ongelood gebruikt wordt. WIJ ADVISEREN OM GEEN E10 TE GEBRUIKEN! In plaats van E10 kunt u beter E5 benzine gebruiken, de 98 ongelood.
2-takt motor
Voor tuinmachines met een tweetaktmotor raden wij aan om geen Euro 95 E10 te gebruiken.
Duurder betekent niet altijd beter
Sommige mensen denken dat Euro 98 hun auto beter zal laten presteren, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: Euro 98 tanken is niet altijd goed voor je motor. Als de motor is ontworpen voor 95 euro, staat 95 euro garant voor optimale prestaties.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
In principe is Aspen alkylaatbenzine gewoon mengbaar met E10- en E5-benzine, maar hoe lager het ethanolgehalte in de motor, hoe langer de houdbaarheid. Het is dus niet slim om de brandstoffen te mengen. Dit kan namelijk zorgen voor startproblemen.
4-takt motorolie
Over het algemeen zit u in Nederland altijd goed met viscositeit van 10W30 of 10W40.
Aspen 2 takt is een kant en klare tweetakt mengsmering voor kettingzagen, heggenscharen, bladblazers, brommers en andere tweetaktmotoren. Aspen verbrandt schoner waardoor de uitlaatgassen van tweetakt machines minder gevaarlijk voor je gezondheid zijn.
99.9% van alle grasmaaiers zijn 4 takt motoren en werken op loodvrije benzine 98oc (95 oc mag ook maar geeft een slechtere verbranding, waardoor de bougie (ontstekingskaars) soms sneller stuk gaat).