Lucht in de leiding kan ervoor zorgen dat sommige radiatoren niet gaan opwarmen en buizen beginnen oxideren.
Het doorlaten van zuurstof heet diffusie. Als de cv-installatie dicht is hoeft deze niet ontlucht te worden, maar het kan zeker geen kwaad om deze toch regelmatig met de hand te ontluchten. Zit er inderdaad geen lucht in het cv-systeem, dan komt er meteen water uit.
De belangrijkste reden om een verwarming te ontluchten, is het feit dat de kachel minder snel warm wordt als er veel lucht in de leidingen zit. Lucht geleidt niet, waardoor de cv-ketel heel veel energie nodig heeft om het warme water bij uw radiatoren te krijgen.
Waterval geluiden of geborrel in de radiatoren betekenen doorgaans dat er luchtbellen in uw cv-installatie zitten. Dit zorgt ervoor dat uw verwarming niet goed meer opwarmt en dat is erg energieverspillend. In het geval van borrelende geluiden in uw radiatoren kunt u het beste uw verwarming ontluchten.
Ontluchten van uw CV-installatie is van belang om alle elementen zo efficiënt mogelijk te laten functioneren. Dit is een handeling welke u zelf uit kunt voeren, het duurt ongeveer drie kwartier.
Wanneer je radiator nauwelijks warm wordt of slechts gedeeltelijk opwarmt, kan het zijn dat je radiator niet volledig met het water is gevuld maar ook lucht bevat. Lucht in de leidingen verzamelt zich in de radiator en die verwarmt daardoor niet meer.
Dan is de kans groot dat er lucht aanwezig is in de leidingen. Het is belangrijk om de radiator te ontluchten, lucht in de radiator maakt verwarmen namelijk duurder. Dat komt doordat lucht niet geleidt. Het gevolg is dat er heel veel energie nodig is om het warme water in de verwarming te krijgen.
Een ruisend of borrelend geluid in de radiator is naar alle waarschijnlijkheid te wijten aan te veel lucht in de installatie of een te lage waterdruk. Te veel lucht in de leidingen zorgt ervoor dat de centrale verwarming voor een deel koud blijft. De waterdruk van een CV-ketel dient tussen de 1,5 à 2 bar te zijn.
Begin bij de laagst geplaatste radiator in het huis en werk naar boven toe. Pak het ontluchtingssleuteltje en draai hiermee het ventiel aan de zijkant van de radiator open om de radiator te ontluchten. Houd een doekje bij het ventiel om het vocht op te vangen.
Hou een bakje of een oude doek onder de ontluchtingskraan. Draai deze voorzichtig open totdat je een fluitgeluid hoort. Na enige tijd komt er ook water uit de ontluchtingskraan. Laat de kraan nog enkele seconden open totdat het waterstraaltje regelmatig wordt.
Radiator ontluchten: stap voor stap uitleg
Draai alle radiatoren in huis volledig open. Zet de thermostaat gedurende 10 minuten op minimaal 25 graden Celsius. De lucht verzamelt zich nu bij de ontluchtingsventielen. Zet de thermostaat na 10 minuten zo laag mogelijk zodat de cv-ketel stopt met verwarmen.
Door de lucht uit je cv-installatie te laten ontsnappen, kan het cv-water weer vrij door de buizen stromen en haar warmte afgeven. Het rendement van je installatie wordt dus hoger, terwijl de stookkosten lager worden. Ook neemt de kans op storingen van je cv-ketel af. Tip van Abel: kom je er niet uit?
Het ding moet vertikaal staan. en dit moet worden geplaatst waar het water het heetst is, dus op de uitgaande kant van de CV ketel. Het CV water stroomt door dit ding heen en het haalt er zoveel mogelijk lucht uit.
Meestal moet je 1 tot 2 keer per jaar je cv-ketel bijvullen.
Een manometer is een klokje op de cv-ketel, dat de waterdruk aangeeft. De wijzer van de manometer moet tussen de 1 en 2 bar (atmosfeer) staan. Staat de wijzer onder de 1 bar, dan moet je bijvullen.
Elke radiator heeft namelijk een vierkante moer die open gedraaid kan worden. Hiermee kan je de verwarming ontluchten. Er kan ook wat water meekomen, zodra er water uit de radiator komt draai je de moet weer dicht. Na het ontluchten van de verwarming kan het nodig zijn om de CV-ketel bij te vullen met water.
Oorzaken dat een radiator niet warm genoeg wordt
Een radiator wordt niet warm aan de bovenkant als er te veel lucht in de leidingen bevindt. Dit betekent dat je de radiator moet ontluchten. Doordat er veel luchtbellen in de cv-installatie zitten kan de verwarming niet goed worden opgewarmd.
De juiste werkdruk van een CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Zodra de ketel onder de 1,5 bar komt raden wij aan de CV-ketel bij te vullen met water. Het is afhankelijk van uw CV-installatie of dit vaak dient te gebeuren of niet. We raden aan dit elke 3 maanden te controleren.
Maak een sopje van lauw water en gebruik een milde allesreiniger. Doe dit sopje in een kleine gieter en houd een vuilblik schuin op de radiator. Giet er nu een beetje sop op. Zo loopt het water door de radiator en neemt al het vuil onderweg mee.
Roestvorming stopt niet vanzelf en daarom is het belangrijk om direct actie te ondernemen wanneer er roest te zien is op een radiator. Roest moet niet alleen verwijderd worden, maar de radiator moet ook weer opnieuw worden beschermd met een primer en lak.
Cv-ketel maakt fluitend/piepend geluid
Maakt de cv-ketel een fluitend/piepend geluid, dan is de oorzaak vaak een verstopte warmtewisselaar. Hierdoor stroomt het opgewarmde water niet meer goed door. Dan loopt de temperatuur op en komt het water aan de kook.
Dat tikkende geluid dat u hoort wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door het uitzetten en/of krimpen van de metalen leidingen in uw woning. Zet u de verwarming aan of hoger? Dan zetten de leidingen uit. Koelen ze af, dan zullen de leidingen krimpen.
Een expansievat moet nooit worden ontlucht. Wel moet het minstens één keer per jaar worden onderhouden. Daarbij moet de luchtdruk van het vat worden gecontroleerd (net als bij een autoband is bijpompen soms nodig). Daarvoor moet het water eerst uit het vat worden gehaald.
Voetventielen dienen als afsluiter in de retouraansluiting van de radiator. Een voetventiel heeft geen knop, zoals je bij andere afsluiters soms ziet. Men noemt het voetventiel ook wel het onderblok van de radiator. Ze maken het aftappen van de radiator gemakkelijk mogelijk.
Deze buizen lopen meestal langs de muur. Om ze in de muur te krijgen zul je de buizen moeten verleggen. Dit houdt ten eerste in dat je alle buizen moet ontkoppelen, op de plek waar de verwarmingsbuizen komen te lopen, moeten er sleuven in de muur worden gefreesd, om vervolgens de buizen weer te plaatsen.