'Dendrieten zijn dus gevaarlijk en versnellen bovendien de degradatiereacties, waardoor het actieve lithium nog sneller opraakt en de elektrolyt sneller degradeert', zegt Wagemaker. 'En hoe minder lithium je overhoudt, hoe minder lang de batterij het volhoudt. '
De schatting is dat er genoeg lithium is voor 400 miljoen elektrische auto's. Voor nu is China belangrijk voor zowel de grondstoffen, als de productie van accu's. Kobalt halen we uit de Democratische Republiek Congo, lithium uit Bolivia, Chili, Argentinië en Australië.
Volgens de Europese Commissie zal de Europese Unie tegen 2030 tot achttien keer zo veel lithium nodig hebben om aan de vraag naar batterijen voor elektrische auto's en energieopslag te voldoen. Tegen 2050 is die voorspelling zelfs opgelopen tot zestig keer de huidige hoeveelheid.
Als de batterijen niet goed verzameld worden, kunnen ze ook niet gerecycleerd worden. We zien vaak terugkomen dat slechts 5% van alle Europese lithium-ion batterijen gerecycleerd worden. Dit getal komt uit een studie van 2010 en is sindsdien zelf vaak gerecycleerd.
Het afgelopen jaar 2021 heeft ons dit gegeven
We gebruiken steeds meer accu's en batterijen die hier op werken, maar het wordt ook gebruikt voor de elektrische auto's. Het prijsverschil is erg groot aan het worden, want waar je in 2018 nog lithium kocht voor 28 euro per kg is dit nu inmiddels 250 euro per kg.
Het meeste lithium in de wereld bevindt zich in alleen een handvol landen. Chili herbergt meer dan de helft van de lithiumreserves ter wereld, met andere grote producenten, waaronder Australië, Argentinië en China. Australië is verreweg de grootste producent van lithium ter wereld.
Hoeveel er nodig is voor een autobatterij hangt af van de grootte ervan en dus van de kracht en het bereik, maar de batterij van een Tesla bevat naar schatting 63 kilo lithium.
In de regel beginnen recyclingprocessen met de handmatige demontage van het lithium-ion-accusysteem. Daarna volgen verdere stappen zoals sorteren, versnipperen en thermisch smelten. Volgens de huidige stand van de techniek kunnen de meeste materialen vandaag al worden gerecycled.
TES claimt dat dit proces heel goed werkt: 90 procent van het gewicht van een batterij is zo herbruikbaar, en het lithium is 99 procent puur. De batterij-industrie kan dit metaal weer gebruiken, en zo is het cirkeltje rond.
Maar wat zijn precies de risico's en hoe voorkomt u ongelukken? Lithium-ion accu's kunnen brand veroorzaken. Dit kan het gevolg zijn van een thermische of elektrische overbelasting of van een mechanische beschadiging, in combinatie met een hoge energiedichtheid van de accu.
Lithium kan effect hebben op de werking van uw nieren omdat het medicijn bijna volledig (70 – 80%) via de nieren wordt uitgescheiden. Om de kans op nierschade zo klein mogelijk te maken, is het nodig dat u de medicatie op vaste tijdstippen inneemt en voldoende (2-3 liter per dag) drinkt.
Lithium is een alkalimetaal dat te vinden is in een zoute, vochtige aardlaag diep in de grond. De grootste voorraden worden aangetroffen in de zogenaamde lithium-driehoek tussen Bolivia, Chili en Argentinië. Daar worden de mineralen omhoog gepompt met water.
U gebruikt lithium meestal meerdere jaren. Als u te vroeg stopt, kunt u weer last krijgen van manie of depressie. Gewone tabletten en capsules innemen met een half glas water. Tabletten met vertraagde afgifte heel doorslikken, dus niet kauwen of fijnmaken.
Lithium kan ontgonnen worden aan de hand van diepe geothermie. Hierbij boort men twee diepe putten in de ondergrond van ongeveer 2 tot 3 kilometer diep. In die ondergrond zit warm water in een bepaalde structuur. Dat warm water gaat men oppompen, de warmte afnemen en die warmte steekt men in een soort warmtenet.
Bij het delven van lithium komen allerlei schadelijke stoffen vrij, vertelt Djurdjevic, zoals teer en kwik. In het verwerkingsproces worden zoutzuur en zwavelzuur gebruikt. Dat kan allemaal in lucht, bodem en water terechtkomen.
Het gewicht van de accu wordt in grote mate bepaald door de energiedichtheid ervan. Lithium-ionbatterijen, de meest courante soort vandaag, kunnen in verhouding vrij veel energie opslaan. Ze zijn echter nog steeds erg zwaar, te wijten aan hun vloeibare elektrolyt.
Een nieuwe accu voor je auto kost ongeveer €70 euro. Maar een 50Ah 12V lithium accu kost hier nu nog maar rond de €30 (nog niet getest). Zo'n lithium 12V accu is klein, ongeveer 15 x 10 x 7 cm. Dat is wel zeven keer zo klein als een loodaccu, met dezelfde hoeveelheid stroom.
Zijn lithium batterijen gevaarlijk? Een lithium batterij an sich is niet gevaarlijk. Ze hebben een hoge energiedichtheid en een geringe zelfontlading waardoor ze tot wel zeven keer langer mee gaan dan een gewone batterij. Daarnaast zijn lithium batterijen altijd hermetisch afgesloten in een omhulsel.
Lithium accu's gaan het langst mee van alle type accu's. Deze accu's kunnen namelijk tot wel 4.000 cyclussen doorlopen voordat ze aan vervanging toe zijn. In tegenstelling tot loodzuuraccu's die tot een maximum van 2.000 cyclussen kunnen voordat deze aan vervanging toe zijn.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
Lever je lege batterijen in en maak elke maand kans op meer dan 100 prijzen! Je kent het vast wel: lege batterijen die overal rondslingeren. In de fruitschaal, de krantenbak, de keukenla of dat jampotje in de schuur.
Hoe wordt lithium gewonnen? Lithium wordt in ertsmijnen gewonnen als zout. Het ziet er uit als keukenzout en smaakt als zout, maar dan met een licht metalige bijsmaak. De winning van lithium uit pekel (zout water) is in de meeste gevallen economisch rendabeler dan uit vast erts.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Het probleem dat we vandaag tegenkomen bij Kobalt is de plaats van de voorraden en het mijnen ervan. Ongeveer de helft van de wereldvoorraad Kobalt (circa 7 miljoen ton) is te vinden in Democratische Republiek Congo (DRC) (3,6 miljoen ton).
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.