Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Ben je het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kun je binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kun je niet terugboeken. Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven.
Hoe lang kun je storneren? De eerste acht weken na de onterechte incassobetaling kun je die bij de meeste banken heel makkelijk zelf storneren, via internetbankieren. Na die acht weken kun je je bank vragen dit te corrigeren. De bank start dan een zogeheten MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso).
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Het is eenvoudig om een geplande betaling in te stellen vanaf uw ING-rekening, het is net zo eenvoudig – en snel – om deze te bewerken of te annuleren via de ING-app of Online Bankieren . Let op, het kan tot 2 werkdagen duren voordat de wijziging van kracht wordt. U kunt ook geen wijzigingen aanbrengen op dezelfde dag dat een geplande betaling verschuldigd is.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Als er per ongeluk een automatische incasso is uitgevoerd, hebt u recht op een volledige en onmiddellijke terugbetaling van uw bank . Om uw terugbetaling te claimen: Neem schriftelijk of telefonisch contact op met uw bank om een terugbetaling aan te vragen.
Een bankrekening kan geblokkeerd worden om verschillende redenen, zoals bijvoorbeeld fraude, witwassen of het niet naleven van de algemene voorwaarden van de bank. Er is geen wettelijke termijn voor hoe lang een bank je rekening mag blokkeren, maar een bank mag niet zomaar je rekening blokkeren zonder geldige reden.
Gebruik Online Bankieren
Selecteer uw debiteurenrekening en vervolgens 'Mijn debiteuren'. Er wordt een lijst met uw debiteuren weergegeven. Selecteer de reden voor het betwisten van de debiteur en selecteer vervolgens 'Omkeren' of 'Stoppen'.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Indien u de betaling wenst terug te draaien, dient u hiervoor contact op te nemen met de partij aan wie u de betaling heeft gedaan.
Dit kun je doen: Neem contact op met je eigen bank. Er is namelijk sprake van een 'onverschuldigde betaling', dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt, is wettelijk verplicht om het je terug te betalen. Je eigen bank kan meedenken over vervolgstappen en eventueel optreden als bemiddelaar.
Neem contact op met uw bank
Ze moeten contact opnemen met de bank die het geld heeft ontvangen en vragen om het geld terug te sturen . Als u de persoon kent naar wie u het geld heeft gestuurd en u vindt dat het veilig is om dat te doen, kunt u het beste rechtstreeks contact met hen opnemen om uw geld terug te krijgen.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
U hebt het recht om automatische betalingen van uw rekening te stoppen, zelfs als u ze eerder hebt toegestaan . Om deze betalingen te annuleren, moet u contact opnemen met uw bank en met het bedrijf of de serviceprovider die de betaling ontvangt.
De meeste banken verwerken automatische incasso's in de vroege ochtend. Als een betaling echter niet wordt verwerkt, probeert de bank het later op de dag opnieuw, meestal vóór 14.00 uur .
Met het chargebackproces kunt u uw bank vragen om een betaling op uw debitcard terug te storten wanneer een aankoop is mislukt. U dient eerst contact op te nemen met de verkoper, aangezien u geen chargebackclaim kunt indienen tenzij u dit heeft gedaan. Als u het probleem niet kunt oplossen, neem dan contact op met uw bank.
Zelf overgeboekt naar de verkeerde
Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
U kunt uw verzoek om de EFT/Money Transfer-transactie die u via Online Banking hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, indienen door te bellen naar 0850 222 0 600 Telephone Banking . Om de EFT/Money Transfer-transactie die u via onze vestigingen hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, kunt u uw verzoek via onze vestigingen indienen.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen.
Ongeautoriseerde transacties
Onze Customer Care Specialists zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar. Als u ons niet direct kunt bellen, raden we u aan om uw kaart tijdelijk te blokkeren via de mobiele app. Dit doet u als volgt: Meld u aan bij uw ING App en selecteer de relevante rekening. Tik op BEHEREN > Kaart beheren in de lijst.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
U kunt een in behandeling zijnde debitcardtransactie stoppen door contact op te nemen met de verkoper en de aankoop te annuleren . U kunt ook proberen contact op te nemen met uw bank als u de transactie niet herkent, u vermoedt dat er fraude bij betrokken is of de verkoper niet reageert.