Voor een tussentijdse toets kun je niet slagen of zakken zoals op het rijexamen. Wél kun je vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen in het rijexamen dat volgt op de toets. Dat is een mooi voordeel voor het afrijden.
Er bestaan veel misvattingen over maar simpel gezegd is een Tussentijdse Toets niet meer dan een normaal examen, waar je niet voor kunt zakken. Het is een oefenexamen die razend handig is voor elke leerling maar ook je kansen om in een keer te slagen voor het echt examen.
De examinator let op allerlei dingen, zoals: de beheersing van de auto, of je goed voorrang verleent, kijkgedrag, inhalen, in-en uitvoegen op kruispunten en rotondes en bijzondere verrichtingen. Na afloop krijg je een advies van de examinator. De tussentijdse toets duurt 55 minuten (inclusief rit van 35 minuten).
Alleen kun je niet slagen of zakken. Wel kun je wennen aan de examensituatie. Je krijgt handige tips van de examinator, waar je iets aan hebt voor het examen. En je kunt vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen op het examen.
Je begrijpt dat deze 2 uitersten een zeer verschillend aantal lessen nodig hebben tot aan het examen waarbij de 1e misschien na 3 lessen al “examenklaar“ is kan dat bij de 2e nog wel maanden duren voor het gewenste niveau bereikt is.
De hellingproef
En tot slot, de gevreesde hellingproef! Dit is één van, zo niet dé moeilijkste bijzondere verrichting die er is. Gelukkig heb je hem daarom ook al meerdere malen geoefend tijdens je rijlessen. Blijf rustig en raak niet in paniek dan moet alles helemaal goedkomen.
Kosten voor de tussentijdse toets
De kosten voor een tussentijdse toets bij het CBR zijn € 122,50 in 2022. Het geld voor de tussentijdse toets maakt je rijschool voor jou over aan het CBR.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
Examenkandidaten die eerst een tussentijdse toets hebben gedaan, hebben meer kans van slagen op het rijexamen. Het slagingspercentage ligt na een tussentijdse toets rond 60%. Bij de kandidaten die zonder tussentijdse toets het eerste rijexamen doen ligt dit een stuk lager, namelijk rond de 47%.
Een TTT heeft als functie, om te weten te komen hoever je bent gevorderd in je rijopleiding. Zo'n tussentijdse toets wordt afgenomen door een examinator wanneer ongeveer 70 procent van je rijopleiding erop zit. Deze toets is niet verplicht bij de rijopleiding, maar is wel aan te raden.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Wanneer je examen doet moet je twee bijzondere verrichtingen laten zien. Je mag zelf de plaats kiezen waar je deze uitvoert. Nieuw sinds maart 2019 is dat de stopopdracht is verdwenen. In plaats daarvan is er nu de nieuwe bijzondere verrichting 'recht achteruitrijden' bijgekomen.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
Andere 'gemakkelijke' landen zijn Frankrijk, Ierland, Italië, China, Rusland en Slowakije. Het moeilijkste land om je rijbewijs te halen is Kroatië, waar je gemiddeld ongeveer 85 rijlessen nodig hebt voordat je je examen kunt afleggen.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
Maastricht, Horn, Almelo, Sittard en Urmond blijken toplocaties te zijn om je rijbewijs te halen. De slagingspercentages liggen op deze plekken met zestig procent een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde. Aan de onderkant halen Rotterdam en Barendrecht niet eens de 40 procent.
De nieuwe maatregel houdt concreet in dat je pas op z'n vroegst na 15 weken weer mag afrijden als je voor de tweede keer gezakt bent voor je praktijkexamen. Daarmee kom je dus op een soort zwarte lijst. Uiteraard geldt dit ook als je meer dan twee keer gezakt bent. Het CBR voert de maatregelen in vanaf 1 september.
Prijs voor 20 uren rijles = € 1300. Je leert rijden met je eigen begeleider. Wens je eerst enkele lessen te volgen om met een goede basis te beginnen oefenen, dat kan!
Waarom zijn rijlessen zo duur? Hier is een eenvoudige verklaring voor de geven. Voor één uur rijles, is de rijschoolhouder 1,5 tot 2 uur kwijt. Daarnaast moet de afschrijving van de auto ook betaald worden.
De tussentijdse toets duurt even lang als een echt rijexamen. Voor de auto is dat 55 minuten. De voordelen: Advies: Na afloop van de tussentijdse toets krijg je van de examinator een adviesformulier mee.