Het kan zijn dat je werkgever in je arbeidsovereenkomst met je afsprak dat je over een eigen wagen dient te beschikken en dat je die ook beroepshalve moet willen gebruiken. Als je zo'n afspraak maakte, is die in principe ook geldig.
Nee, de werkgever kan je niet verplichten om je eigen vervoermiddel te gebruiken voor een dienstreis.
Bedrijfswagen verplicht
Indien het maken van veelvuldige verplaatsingen inherent is aan je functie, kan je werkgever in bepaalde gevallen zelfs verplicht worden om je een wagen ter beschikking te stellen.
Iedereen die in het bezit is van een in Nederland geldig rijbewijs, mag rijden in uw leaseauto. U moet hier echter wel toestemming voor hebben gegeven en u blijft zelf verantwoordelijk voor het voertuig.
Het privégebruik van een auto van de zaak wordt vaak gezien als loon in natura. Dit kan van invloed zijn op je pensioengrondslag.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Een auto van de zaak is vaak een leaseauto, maar kan ook gekocht zijn. Voor jou als werknemer maakt het geen verschil of de auto eigendom van je werkgever is of dat hij voor je wordt gehuurd of geleased. In beide gevallen is de auto in de eerste plaats bedoeld voor zakelijk gebruik, maar mag je er ook privé in rijden.
Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs.
Het gebruik van een leaseauto is vaak contractueel vastgelegd. Daarbij mogen werknemers ook veelal privé rijden met een leaseauto. Dan is er sprake van een arbeidsvoorwaarde. Uit de jurisprudentie volgt dat een werkgever niet zomaar de leaseauto mag innemen.
Indien de werknemer het openbaar vervoer (trein, tram, bus, metro) gebruikt, is de werkgever verplicht om tussen te komen in de vervoerkosten. De verplichting valt weg als de werknemer zijn eigen wagen gebruikt en als er niets voorzien is in een CAO op het sectorale niveau.
Je werkgever mag eenzijdig wijzigingen aanbrengen aan de car policy die in het bedrijf van toepassing is. Hierbij mag hij echter niet te ver gaan.
Bedrijfswagen leasen
Als kopen niet in je budget past, kies je een leasing. Als je een bedrijfswagen least, krijg je de gebruiksrechten in ruil voor een maandelijks bedrag gedurende de looptijd van de lease. De auto zelf blijft de juridische eigendom van de leasingmaatschappij.
De werkgever mag zich namelijk beroepen op het instructierecht. Met dit recht mag de werkgever voorschriften opstellen waar een werknemer zich aan moet houden. ,,Dit geldt dus ook voor de verplichting om naar kantoor te komen”, aldus Van Es.
Als u de auto van de onderneming ook privé gebruikt, bijvoorbeeld voor vakantieritten, boodschappen of familiebezoek, dan hebt u daar zelf voordeel van. Dit wordt het 'privégebruik van de auto van uw onderneming' genoemd. Voor dit privégebruik moet u een bedrag verrekenen met de autokosten van uw onderneming.
Voor normale auto's is het standaard bijtellingstarief van 22% van kracht. *Boven dit bedrag is het bijtellingstarief van 22% van kracht. * Dit percentage geldt voor elektrische auto's met een cataloguswaarde tot 50.000 euro. Is de cataloguswaarde hoger dan 45.000 euro, dan is het bijtellingspercentage 22%.
Een auto van de zaak is in veel gevallen voordeliger voor de werkgever dan het geven van een loonsverhoging. Hiermee bespaar je misschien wel meer dan bij het krijgen van een hoger brutoloon. Het nadeel is wel dat een bedrijf deze autokosten niet als loon beschouwt.
De brandstofkosten van de zakelijke leaseauto worden vaak door de werkgever vergoed. In de meeste gevallen verstrekt de werkgever een tankpas aan de werknemer, die alleen gebruikt kan worden voor de leaseauto en niet voor een privé auto. Zakelijke brandstofkosten zijn voor de werkgever fiscaal aftrekbaar.
De bijtelling is een bruto bedrag dat bij uw salaris wordt geteld. Hierover wordt de reguliere belasting berekend.
Wil je niet extra betalen voor de auto? Dan mag je niet meer dan 500 kilometer per jaar privé rijden. Dit moet je wel kunnen bewijzen.
Een auto die je zowel zakelijk als privé gebruikt kun je op naam van de zaak zetten of op privénaam. Of je het beste een auto op eenmanszaak zetten kunt, of dat je beter een auto op VOF zetten kunt, hangt af van jouw specifieke geval en wat voor jou fiscaal het voordeligste is.
Het kopen van de auto van de zaak is slim wanneer je relatief weinig kilometers rijdt. Veel autokosten, zoals brandstof, zijn variabel. Rijd je niet? Dan maak je deze kosten niet, terwijl je bij leasecontracten (gebaseerd op minstens 10.000 km per jaar) juist wél betaalt voor deze variabele kosten!
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te gebruiken als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.