De transmissie van een auto is niet om te bouwen naar een automaat. Er bestaat al wel zo'n twintig jaar een systeem genaamd Click 'n' Go. Dat is een systeem waarmee het koppelingspedaal elektrisch kan worden bediend door middel van een knopje op de versnellingspook.
Automaten zijn vaak zo'n € 1.500 tot € 2.000 duurder in aanschaf. Soms is een automaat door het hogere gewicht ook iets duurder in de wegenbelasting.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Een standaardautomaat heeft een vloeistofkoppeling waar een turbine(pomp) vloeistof tegen een andere turbine pompt, waardoor deze gaat draaien. Daarbij treedt energieverlies op wat leidt tot een hoger verbruik.
Het aandeel van zowel elektrische auto's, als overige auto's zonder schakelpook, neemt elk jaar toe. Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht worden, zo is de ambitie van het Klimaatakkoord. De automaat wordt in de toekomst dus de standaard.
Antwoord van Jos. U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km.
Waarom de handbak verdwijnt
Bovendien schakelt een automaat vaak sneller, soepeler en zonder enige vorm van vermogensverlies. Daarnaast is een auto doorgaans ook een stukje zuiniger en daardoor schoner. Minder CO2 dus, iets waar alle automerken op inzetten.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto. Gaat er iets stuk, dan bestaat de kans dat ook het brein vervangen moet worden.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
Maar als je een automaat wil, begint het pas bij de 'ComfortLine'. Met een vanafprijs van 17.390 euro valt het allemaal mee, zeker als je bedenkt dat je leuke 15 inch wielen en airco krijgt, naast de automaat.
Als je rijdt met een automatische versnellingsbak, betaal je altijd een wat hogere verzekeringspremie. Dat heeft vooral te maken met de aankoopprijs van de wagen. Gemiddeld gezien kost een auto met automatische transmissie zo'n 1.500 à 2.000 euro meer dan de handgeschakelde versie.
Een automaat beschikt dus ook niet over een koppeling, maar heeft enkel een rem- en gaspedaal. Een automaat beschikt over een deze standen: parkeren, achteruit rijden, neutraal (ofwel stilstaan), en drive. In sommige gevallen is de auto voorzien van extra standen, zoals berg rijden of een sportstand.
Zowel een handgeschakelde versnellingsbak als de geautomatiseerde versies hebben onderhoud nodig maar bij normaal onderhoud is de een niet gevoeliger dan de ander en zullen de onderhoudskosten niet veel schelen.
Let op! Het is wel zo dat als je examen doet in een automaat, je een rijbewijs krijgt met een beperking voor de automaat, oftewel: je mag daarna alleen een automaat besturen en niet een schakel- auto. Besluit je daarna alsnog voor je schakel-rijbewijs te gaan dan hoef je niet opnieuw theorie te doen.
Zo is er de "L"-stand, met de nummers 1 of 2. Dit staat voor “low” en beperkt de aandrijving tot de eerste, of de eerste en tweede, versnelling. “S” staat voor sport. In deze stand schakelt het automatische systeem sneller omlaag en later omhoog.
Tips voor automaten
Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.
Meer dan de helft van nieuwe personenauto's die vorig jaar de weg opgingen heeft een automatische versnellingsbak. Ook is in vijf jaar tijd het aantal leerlingen dat kiest voor een examen in een automaat verdubbeld. Tot nu toe reed 3,4 procent van de rijbewijskandidaten dit jaar af in een automaat.
Opschakelen zonder koppeling is niet schadelijk voor de motor (zegt men), de tandwielen zijn al in aangrijping dus die krijgen niet al te veel op hun donder.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
'P' staat voor Parking en dient om te wagen te immobiliseren als hij volledig stilstaat, maar niet om hem af te remmen als hij nog rijdt. Doe je dit toch, dan loop je het risico de transmissie te beschadigen.
Olie automaat verversen
Alle onderdelen van een auto ondergaan slijtage, dus ook een “onderhoudsvrije” automaat. Het is verstandig om de olie tussen de 60.000 en 100.000 km te verversen, ook als dit levenslange olie betreft. Daarbij een nieuw filter en magneet voor de automaat.