Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Ze geven een waarschuwing als er echt een probleem is met de auto. Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Check zeker eens de verschillende instrumenten op je dashboard. Beginnen andere lampjes te branden, hoor je plots een luid geklop of andere verontrustende symptomen, zet je dan aan de zijkant van de weg. Het is beter om voortijdig te stoppen dan verder te rijden en mogelijk jezelf of andere mensen in gevaar te brengen.
Wat betekent het motormanagement lampje
Wanneer het motormanagement lampje in uw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
Brandt er een oranje lampje (in de vorm van een kraantje) op het dashboard in jouw auto? Dan is er sprake van een storing in het motormanagementsysteem.
In elke moderne auto zit een motormanagement. Dit de benaming voor de software die in de ECU (Electronic Control Unit) verwerkt zit. Alle sensoren en actuatoren die op de motor zitten, zijn met kabelbomen verbonden met de ECU.
Het motormanagement is onderdeel van de ECU (Electronic Control Unit) van een auto en regelt én controleert de verbranding in de motor. Het motormanagementsysteem bepaalt o.a. de juiste hoeveelheid brandstof die ingespoten moet worden om de motor zo efficiënt mogelijk te laten werken.
Temperatuurlampje. Dit waarschuwingslampje betekent meestal dat de koelvloeistof in de auto te warm raakt en de motor te heet wordt. Wat je moet doen: controleer de koelvloeistof. Als er te weinig koelvloeistof in het reservoir zit, vul het dan bij en check of er ergens een lekkage zit.
Schaf een OBD-scanner aan
Als je zelf jouw auto uit wilt lezen, raden wij je aan een OBD scanner aan te schaffen. Met deze scanner achterhaal je binnen een handomdraai wat de oorzaak is. Voordat het apparaat jou informatie geeft, moet je hem aansluiten op de OBD2-poort van jouw auto.
De kosten van een auto diagnose worden standaard berekend volgens een uurtarief van € 85,- exclusief BTW. Het gebruik van diagnose-apparatuur is in het uurtarief inbegrepen.
De Wegenwacht beschikt over uitleesapparatuur en zal ongetwijfeld ook aangesloten kunnen worden op uw auto. Maar de alarmcentrale zal altijd de inschatting maken of u met het betreffende lampje gerust kunt rijden om het probleem vervolgens door een garage te laten oplossen.
Bij vrijwel elke onderhoudsbeurt hoort het 'uitlezen' van de ECU. Uitlezen betekent dat de monteur een computer aansluit op de OBD-poort van de auto. De OBD-poort is een computerstekker die meestal ergens in het dashboard of de middenconsole is verstopt.
Het gebeurd wel eens dat het programma dat op de computer staat niet goed werkt waardoor de auto niet uit te lezen valt. Dit is simpel op te lossen door computer opnieuw op te starten. Mocht het dan nog niet lukken om de auto uit te lezen dan zit het probleem toch in de auto.
Elke code verwijst uiteindelijk dus naar een bepaalde storing ergens in de auto. Dit is gedaan zodat niet elke autofabrikant verschillende codes maakt en de OBD-scanners universeel werken met alle auto's. Bij sommige auto's kunt u zelfs kilometerafstanden, brandstofverbruik, temperaturen en dergelijken mee uitlezen.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.