Een te lage bandenspanning is slecht voor het brandstofverbruik, maar ook voor de wegligging. Bovendien wordt een zachte band snel heet, waardoor er meer kans is op een klapband. Een te hoge bandenspanning is ook niet goed: dit zorgt ook voor een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.
Lage bandenspanning: langere remweg
Als een band te zacht is opgepompt heeft dat nadelige gevolgen voor de wegligging en de remweg van je auto, en voor het slijtageverloop van de band.
Een te lage bandenspanning veroorzaakt meer slijtage van de band en de band slijt niet op de goede manier waardoor een klapband kan ontstaan. Een te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat de band te rond is en minder grip heeft op de weg.
Wat moet u doen? Controleer zelf uw bandenspanning. De bandenspanning die in de auto hoort kunt u meestal vinden op een sticker in de deursponning of in het dashboardkastje. Als u de band heeft opgepompt zal het lampje na enkele minuten vanzelf uitgaan.
De bandenspanning van een gemiddelde personenauto varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band ten opzichte van de buitenlucht, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2% tot 5% per maand.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.
Als een autoband te hard is opgepompt, dan wordt de band als het ware bol. Het gevolg: Geen optimaal contact. Verhoogde slijtage in het midden van de band.
Hou je autobanden op spanning. Elke 2 maanden je autobanden oppompen: een kleine moeite waardoor je veiliger én zuiniger rijdt. Omdat je banden langzaam leeglopen, moet je er regelmatig wat lucht bij doen.
Wanneer het systeem een onjuiste spanning meet in één of meerdere banden, dat gaat er een lampje branden op het dashboard. Welk lampje? Tja, dat verschilt per automerk maar over het algemeen is lijkt het op een dwarsdoorsnede van een te lege autoband met een uitroepteken erin.
Daarom dient u de spanning van uw banden regematig te controleren. Indien uw band meer dan 0.1 bar spanning per maand verliest, heeft u te maken met abnormaal spanningsverlies. De ventielen zijn vaak de oorzaak van abnormaal spanningsverlies. De ventielen houden de lucht in de banden en garanderen dichtheid.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
De gewichtsverdeling voor achter is beide rond 50%, en vaker vóór lager (tussen 40 en 50%). Beladen wordt de verhouding uiteraard anders, dan komt er veel meer gewicht op de achteras. Vandaar dat je vaak leeg een bandenspanning voor en achter ongeveer gelijk is en beladen achter (veel) hoger.
Met andere woorden: een band die te hard of te zacht is opgepompt ziet er van buiten vaak 'normaal' uit. Uit sommige tests blijkt dat zelfs wanneer er 30 procent te weinig lucht in een band zit, het uiterlijk van de band nog steeds hetzelfde is. Pas wanneer een band nog zachter is begin je het echt te zien.
Als je besluit de band te laten afkoelen om zeker te weten dat je de juiste spanning aanhoudt, wacht dan tot minstens een half uur na het rijden. Dat is hoe lang het duurt voordat de band weer op de normale temperatuur is.
Daarom moet je regelmatig de bandenspanning (laten) controleren. Wij adviseren de spanning elke maand te controleren. Hierdoor houd je de banden op spanning, rijd je veilig en comfortabel en bespaar je al snel één tot twee volle tanks per jaar.
Beschrijving. Deze Carpoint Digital Tyre Gauge Solar komt als beste uit de test van de Consumentenbond (Consumentengids juli/augustus 2014). De bandenspanningsmeter meet heel nauwkeurig en is eenvoudig op het ventiel te plaatsen.
Beter is om je banden op te pompen bij een van de gratis bandenpompen op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra of Park&Ride locaties. Je kunt je banden ook gewoon thuis oppompen. Hier heb je wel de juiste apparatuur voor nodig. Autobanden oppompen kan met een voetpomp of een bandencompressor.
Een klapband achter voel je daarentegen door de stoel heen. De achterkant van het voertuig geeft een harde ruk of de auto gedraagt zich alsof deze over een gladde weg rijdt. Let op! Een klapband bij een vrachtwagen of oplegger vormt tevens een groot gevaar voor de omgeving.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Rijden met een thuiskomer is beperkt. Je mag maximaal 80 km/u en de band is niet gemaakt om daarop half Europa door te rijden. Dat zou je ook niet willen, want door de maat en de afwijkende breedte moet je rekenen op een ander rijgedrag.
Spanningsverlies in kabels kan tot gevolg hebben dat apparatuur niet goed functioneert of zelfs defect raakt. NEN1010 (bepaling 525) stelt daarom als eis dat het spanningsverlies niet meer dan 5% mag bedragen van het begin van de installatie tot de aansluitpunten.
Wanneer er stroom door een weerstand loopt, ontstaat een spanningsval. NEN 1010 geeft aan in 525 (spanningsverlies in installaties van verbruikers) dat het spanningsverlies tussen het begin van een installatie en de aansluitpunten bij normaal bedrijf niet meer dan 5% van de nominale spanning mag bedragen.