U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
Reacties. Je dient je in te schrijven in de gemeente (op het adres) waar je het meest verblijft, dat is dus niet een vrije keuze als je 2 woningen huurt. Het is wel toegestaan een 2e woning te huren, tenzij de verhuurder vereist dat je die woning daadwerkelijk zelf bewoont.
Als huurder heb je de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van jouw woonadres. Je moet dus ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont. De gemeente kan controleren of je nog steeds woont op het adres waar je ingeschreven staat.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Verschil woonadres en briefadres
Een woonadres is het adres waar u woont. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een briefadres is daarom nooit een postbus.
Inschrijven als u in Nederland komt wonen
U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).
Wanneer je je gaat uitschrijven uit de BRP is het niet verplicht om je elders in te schrijven. Je hoeft je dus niet (in het buitenland) in te schrijven als woonachtige. Indien je je inschrijft op een ander adres in Nederland, dan behoor je op dat adres in principe wel te wonen.
In principe mag dat.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP.
Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.
Het inschrijvingsadres is het altijd het adres waar je daadwerkelijk woont. Je mag je dus niet inschrijven in een woning die je vervolgens aan iemand anders verhuurt. Als je particulier een woning koopt, gaat de geldverstrekker er altijd vanuit dat je er ook daadwerkelijk gaat wonen.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen.
Theoretisch gezien mag je een onbeperkt aantal woningen bezitten en verhuren in box 3. Alleen is het wel zo dat je geen of minimaal werk mag verrichten bij het verhuren van je woningen.
De woning bedrijfsmatig en structureel verhuren is niet toegestaan. Je mag je eigen woning of appartement maximaal 30 dagen per jaar verhuren. Verhuur je langer dan deze periode, dan loop je het risico dat de gemeente onderzoek gaat doen naar bedrijfsmatige verhuur.
Wanneer je bijvoorbeeld een kamer verhuurt voor een langere tijd en de huurder staat ingeschreven op jouw adres, dan kun je gebruik maken van de zogenoemde kamerverhuurvrijstelling. De huuropbrengst is dan belastingvrij.
In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen: Als u niet staat ingeschreven op het adres waar u woont. Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont. Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft.
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente.
Iemand op je eigen adres een postadres geven kan gevolgen hebben voor reinigingsrecht, rioolrecht en kan van invloed zijn op het recht op- of de hoogte van uitkeringen en toeslagen.
Voor een vrijesectorhuurwoning moet u minstens 48 keer de netto huur per maand, bruto per jaar verdienen. U berekent dit zo: als de huurprijs € 1.100 netto per maand is, moet u 48 x € 1.100 = € 52.800 bruto per jaar verdienen.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
Artikel 3:41 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht geeft de gemeente de mogelijkheid om de beschikking tot het weigeren van een inschrijving in de BRP te publiceren als de bekendmaking niet kan geschieden door toezending aan belanghebbenden.
Jezelf niet uitschrijven bij de Basisregistratie Personen, bij 8 maanden of langer in het buitenland, kan grote gevolgen hebben. Bijvoorbeeld als je gegevens in het BRP (opzettelijk) verkeerd zijn doorgegeven. Hiermee riskeer je o.a. een boete van €325,-.
Kosten particulieren postadres
Een tijdelijk inschrijfadres of postadres voor particulieren kost bij PMT services €9,95,- excl. btw per maand. Voor het doorsturen van de post worden er portokosten in rekening gebracht.
Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen. Het is belangrijk dat de post daadwerkelijk door de aanvrager wordt opgehaald.