Koelvloeistof bijvullen met waterHet is mogelijk om de koelvloeistof bij te vullen met water. Het koelmiddel bestaat namelijk zelf uit water met toevoegingen. Deze toevoegingen geven verschillende eigenschappen aan de vloeistof. Denk bijvoorbeeld aan antivries en anticorrosie.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Koelvloeistof is een vloeistof welke gebaseerd is op circa 50% gedemineraliseerd water. Het bestaat naast dit gedemineraliseerde water en antivries (glycol) ook nog uit speciale toevoegingen die er samen voor zorgen dat het voertuig gekoeld wordt en dus niet oververhit raakt.
Koelvloeistof bestaat uit een mengsel van gedemineraliseerd water, antivries (glycol) en toevoegingen (additieven).
Meng 2 liter water met 125 ml glasreiniger/afwasmiddel en ongeveer 120 ml schoonmaakalcohol. Giet het met een trechter in het ruitensproeivloeistofreservoir en laat die winterse temperaturen maar komen.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Verminderde prestaties: Overmatige koelvloeistof kan de efficiëntie van het koelsysteem juist verminderen. Hierdoor valt het effect van het koelsysteem deels weg en kan de motor oververhit raken.
Veel ernstige motorschades zijn het gevolg van een niet goed functionerend koelsysteem door het gebruik van de verkeerde koelvloeistof. Moderne auto's met een verbrandingsmotor zijn voorzien van zeer hoogwaardige en complexe koelsystemen.
Er is iets mis met je koelsysteem. Daardoor kan de motor oververhit raken en ernstige schade oplopen. In veel gevallen is dit lampje een teken dat de koelvloeistof op is. Stop en kijk of er nog voldoende koelvloeistof in het reservoir zit en vul zo nodig bij.
Want doorrijden met te weinig koelvloeistof zorgt er uiteindelijk voor dat uw motor oververhit wordt en ermee stopt.
Koelvloeistof koelt ook beter dan water. Water kookt bij 100 graden, koelvloeistof nog niet. Wat is de achtergrond van deze regel? Dus is sterk afhankelijk van de radiatordop en hoeveel bar deze aankan.
Ongeacht de vraag wat er precies aan de hand is, is het namelijk altijd een acuut probleem. Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Houd er rekening mee dat kraanwater veel mineralen bevat, zoals calcium, die zich rond het koelsysteem kunnen afzetten en schade kunnen veroorzaken, dus het gebruik van gedemineraliseerd water wordt aanbevolen.
Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen. Neem dus ruim de tijd om dit uit te voeren en kies voor een veilige plek bij een tankstation, thuis of parkeerplaats.
Mag je koelvloeistof mengen? Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen!In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur.Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
Verschillende kleuren koelvloeistof moet u nooit mengen. Dit kan ervoor zorgen dat er een chemische reactie ontstaat waardoor het mengsel gaat verdikken. De gelachtige substantie kan er vervolgens voor zorgen dat de kanalen in het koelsysteem verstopt raken.
De rubberen slangen van het koelvloeistofsysteem kunnen op den duur uitdrogen en scheuren. Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken.
De benodigde hoeveelheid koelvloeistof is afhankelijk van de hoeveelheid koelwater die in de motor en de radiateur circuleert. Afhankelijk van de grootte van de motor is dit 5 tot 10 liter koelwater. Als het in de juiste verhouding met water wordt gemengd, bestaat de helft van het koelwater uit koelvloeistof.
Koelvloeistof lekkage
Wanneer je toch met regelmaat koelvloeistof moet bijvullen, dan is het raadzaam om te onderzoeken of er ergens een lekkage waarneembaar is. Controleer hiertoe de koelslangen, de aansluitingen van de koelslangen op de motor en de radiateur op zichtbare sporen van lekkage.
Koelvloeistof bijvullen kun je zelf. Zorg wel dat de motor is afgekoeld. Bescherm je handen met een doek als je de dop van het expansietankje afdraait. Doe dit rustig, zodat eerst de druk kan ontsnappen.
U kunt zelf de koelvloeistof bijvullen door de draaidop van het expansievat eraf te draaien. Bescherm uw handen hierbij met een doek: het kan zijn dat er nog druk op het systeem staat. Vul de koelvloeistof vervolgens bij totdat het maximumniveau wordt bereikt.
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.