Alle banden vervangen of alleen de kapotte band? Bij een kapotte autoband is het niet verplicht om alle andere banden ook te vervangen, maar het is raadzaam om beide banden op één as te vervangen. Hierbij wordt er wel gekeken hoeveel profiel er nog op de andere band zit.
Maar moeten banden per paar worden vervangen? Het antwoord is idealiter ja . Het vervangen van slechts één band zonder tegelijkertijd de band aan de andere kant van de as te vervangen, kan een onbalans in het voertuig veroorzaken, wat mogelijk kan leiden tot verkeerde uitlijning van de wielen en overmatige bandenslijtage.
Rijd niet te lang door als je auto een lekke band heeft.De kans op reparatie wordt dan steeds kleiner. Een nieuwe band kost veel geld, dus een reparatie is voordeliger.
Wissel je enkel de band, het rubber, dan ben je al snel tussen de 100 en 150 euro kwijt. Dit komt doordat het wisselen en balanceren best wat werk is. Daarbij moet het ventiel vernieuwd worden.
Over het algemeen is het raadzaam om banden per paar te verwisselen , wat betekent dat u twee banden tegelijk vervangt, óf op de voor- óf op de achteras.
Over het algemeen wordt het niet aanbevolen om banden één voor één te vervangen . Wat de vraag oproept, waarom zou je banden per paar vervangen? Hoewel het verleidelijk is om geld te besparen en alleen de band te vervangen die de meeste aandacht nodig heeft, kan het hebben van verschillende leeftijden of merken banden op je auto de manier waarop het voertuig wordt gebalanceerd veranderen.
De oude mythe is dat je nieuwe banden aan de voorkant moeten, maar de laatste tijd is bewezen dat dat onveilig is voor je voertuig. Wanneer je maar 2 banden vervangt, moeten je nieuwe banden altijd op de achteras !
Alle banden vervangen of alleen de kapotte band? Bij een kapotte autoband is het niet verplicht om alle andere banden ook te vervangen, maar het is raadzaam om beide banden op één as te vervangen. Hierbij wordt er wel gekeken hoeveel profiel er nog op de andere band zit.
Je wisselt de banden op de velgen. Daar zit meer werk aan voor het wisselen. Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen.
De gemiddelde prijs zal ongeveer rond de € 25,- per band liggen.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Over het algemeen liggen de kosten voor het repareren van een band met een prop tussen de €15 en €25. Dit maakt het een betaalbare optie voor veel automobilisten die geconfronteerd worden met een plotselinge bandenlekkage.
Sommige problemen, zoals een lekke band, kunnen worden opgelost door slechts één band te vervangen, maar voor andere moet u alle vier de banden vervangen om alles perfect te laten werken . Het belangrijkste waar u zeker van moet zijn, is dat de profieldieptes op alle vier de banden vrijwel identiek zijn.
In een noodremsituatie kan het betekenen dat uw auto niet in een rechte lijn stopt wanneer u remt, waardoor u en uw passagiers in groter gevaar komen - bijvoorbeeld als u op de snelweg op uw rijstrook moet blijven. Daarom is het echt belangrijk om uw voor- en achterbanden per paar te vervangen .
Banden wisselen kost meer tijd dan het wisselen van wielen. Dit duurt gemiddeld een uur met gebruik van een bandwisselmachine. Deze machine haalt de band van de velg en plaats de juiste band weer terug.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
We zetten een aantal B-merken voor je op een rijtje; Fulda, Firestone, GT Radial, Hankook, Kumho, Nokian, Semperit, Uniroyal en Yokohama.
De reparatie van een band begint bij € 50 per band. En dat is dan inclusief demontage, montage en balanceren. Voor een los wiel is deze prijs vanaf € 35 per band. De uiteindelijke kosten kunnen hoger uitvallen.
Als de banden nauwelijks zijn gebruikt, kunt u waarschijnlijk rechtvaardigen om de enkele band te vervangen . Anders is de enige situatie waarin u een aparte band moet monteren wanneer u uw reserveband gebruikt, en u zou die alleen moeten gebruiken om naar de dichtstbijzijnde Protyre-garage te komen.
Er is geen wettelijke verplichting om aan te geven hoe oud autobanden mogen zijn. De enige uitzondering: banden voor aanhangwagens met een speciale vergunning voor een maximumsnelheid van 100 km/uur mogen niet ouder zijn dan zes jaar.
Aanbevelingen voor het gebruik van verschillende merken banden
Verschillende merken banden, zelfs als ze op elkaar lijken, kunnen verschillende profieldieptes hebben. Een mix van verschillende profieldieptes kan uw gripniveaus beïnvloeden, daarom wordt aanbevolen om nieuwe banden van hetzelfde merk op de achteras te monteren om dit te minimaliseren .
De verkeersvoorschriften stellen dat het diepteverschil tussen de grootste groeven van twee banden op dezelfde as niet groter mag zijn dan 5 millimeter. Indien dit diepteverschil groter is dan 5mm dient u één van uw banden te vervangen, de nieuwe band moet in alle opzichten identiek zijn aan de band van dezelfde as.
De betere en nieuwe banden gaan naar achteren, niet naar voren . Let op de richting van de banden.
De gangbare mening onder bestuurders van voertuigen met vierwielaandrijving is dat wanneer ze één band moeten vervangen, alle banden vervangen moeten worden . Door dat te doen, wordt ervoor gezorgd dat het AWD-systeem geen onevenwichtige slijtage ervaart en dat er evenwichtige tractie is op alle vier de hoeken.