Wie als zelfstandige aan de slag wil, kan niet zonder een ondernemingsnummer. Daarnaast bestaat ook het btw-nummer voor ondernemers.
Het btw-nummer is het identificatienummer van je onderneming bij de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, beter bekend als de FOD Financiën of de belastingsdienst. Je btw-nummer bestaat uit dezelfde 10 cijfers als je ondernemingsnummer en wordt voorafgegaan door de letters 'BE'.
Als je als particulier een zzp factuur maakt, mag je hierover geen BTW rekenen. Dit komt omdat je als particulier niet beschikt over een BTW-nummer. Je moet dus factureren zonder BTW. Het bedrag dat op de kwitantie staat, is het bedrag dat je krijgt.
Als u zich inschrijft bij een ondernemingsloket, breng dan de volgende documenten mee: identiteitskaart. bankrekeningnummer. eventueel bijzondere vergunningen die u nodig hebt voor het uitoefenen van de beoogde economische activiteit.
Wanneer gebruik je het omzetbelastingnummer? Als je contact zoekt met de Belastingdienst, bijvoorbeeld in schriftelijke communicatie, gebruik je het omzetbelastingnummer. Ook gebruik je het omzetbelastingnummer als je als ondernemer btw-aangifte doet. Je zult in de praktijk dus dit nummer niet dagelijks nodig hebben.
Alle zzp'ers en eenmanszaken ontvangen een btw-nummer. Je gebruikt deze in je communicatie naar buiten. Zo kunnen je klanten eventueel opzoeken of ze te maken hebben met een legitiem bedrijf. Het is verplicht om je btw-identificatienummer op je factuur te zetten.
In principe heeft iedereen met klanten in de EU een btw-nummer nodig. Dit geldt ook individuen en bedrijven die niet in de EU zijn gevestigd. In de volgende situaties heb je een btw-nummer nodig: Je hebt een bedrijf dat is gevestigd in de EU.
Strikt genomen is het niet noodzakelijk dat het btw-nummer van de klant op de factuur te vinden is. Het volstaat om gewoon de volledige naam en het adres van de klant op de factuur op te nemen. Het eigen btw-nummer is natuurlijk wel nog steeds verplicht te vermelden.
Enkele minuten na je aanvraag belandt je ondernemingsnummer al in je mailbox. Via de post krijg je ook nog een attest op papier toegestuurd. Als bewijs zwart op wit dat jouw zelfstandige activiteit echt is begonnen.
Het duurt gemiddeld 2 weken totdat de Belastingdienst je jouw btw-ID toestuurt per post. Nadat wij jouw OSO-formulier (Opgaaf Startende Onderneming) voor de aanvraag van een btw-nummer hebben ontvangen, duurt het gemiddeld 2 weken voordat de Belastingdienst jou een btw-ID en btw-nummer geeft.
Kan ik een btw-nummer aanvragen zonder KVK-inschrijving? Het korte antwoord: Ja, dat kan!
Je kan je btw-nummer onmiddellijk aanvragen bij de opstart van je zaak, dus samen met je inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen én je aansluiting bij Acerta sociaal verzekeringsfonds. Drie vliegen in één klap, zoals dat heet. Makkelijker kan niet.
Hoe btw-nummer aanvragen? Voordat je je btw-nummer kan aanvragen, heb je een ondernemingsnummer nodig. Daarvoor schrijf je je in bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), daar kan je makkelijk je btw-nummer opzoeken. Na deze inschrijving kan je je btw-hoedanigheid activeren via het ondernemingsloket van Liantis.
Zaakvoerders, bestuurders en werkende vennoten in een vennootschap: zij hebben geen eigen ondernemingsnummer nodig, maar moeten wel aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Het is de vennootschap zelf die het ondernemingsnummer moet aanvragen.
U kunt aanspraak maken op de btw-vrijstellingsregeling als het jaarlijks omzetcijfer van uw onderneming niet meer dan 25.000 euro (exclusief btw) bedraagt. Het maakt niet uit welke juridische vorm uw onderneming heeft (natuurlijke persoon, vennootschap …). Opgelet!
Ondernemingsnummer: voor elke zelfstandige
Iedere onderneming – eenmanszaak of vennootschap – heeft een uniek ondernemingsnummer.
Wie als zelfstandige aan de slag wil, kan niet zonder een ondernemingsnummer. Daarnaast bestaat ook het btw-nummer voor ondernemers.
Kostprijs. De kosten bij een ondernemingsloket bedragen voor de inschrijving in € 105,5.
Start je een eenmanszaak, dan doet je ondernemingsloket al het nodige. Richt je een vennootschap op, dan wordt je ondernemingsnummer en je inschrijving in de KBO geregeld door de griffie van de ondernemingsrechtbank waar je je oprichtingsakte hebt neergelegd.
Als u diensten levert aan klanten in EU-landen die btw-aangifte doen, brengt u meestal geen btw in rekening. De klant berekent de btw en geeft die aan in eigen land. U stuurt een factuur zonder btw en vermeldt daarop:de btw-identificatienummers van u én uw klant.
Hanteer een btw-tarief van 0% op uw factuur. Uw afnemer betaalt dus de verkoopprijs exclusief btw. Vermeld duidelijk “btw verlegd” op de factuur. Vermeld ook het EU btw-nummer van de afnemer waar u de BTW naar verlegt.
Hoe ziet een factuur eruit wanneer je vrijgesteld bent van btw? De factuur dient aan dezelfde factuureisen te voldoen als een factuur met btw. Het enige verschil is dat er geen omzetbelasting in rekening gebracht wordt. Dit dien je er ook op te vermelden met de tekst 'btw vrijgesteld'.
Dat bedrag bevat je inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (101 euro) en de aanvraag en activatie van je btw-nummer (77,44 euro).
Wilt u het btw-identificatienummer van uw klant controleren? Ga dan naar de internetsite van de Europese Commissie. U kunt hier de btw-identificatienummers van uw afnemers uit alle EU-lidstaten controleren. Dus ook die van uw Nederlandse afnemers.
U bent niet verplicht om uw onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en u hebt dat ook niet gedaan. Uw omzet per kalenderjaar is maximaal € 1.800.