Gravel begint uiteraard met een geschikte fiets. Dat kan een mountainbike zijn, een cyclocrosser of een gravelbike. Er zijn routes die je ook kunt fietsen met je racefiets, maar als je op een pad komt met het geringste beetje mul zand dan voel je meteen: deze fiets is hier niet voor gemaakt.
Geen mountainbike
Met een gravelbike kun je bijvoorbeeld beter niet van steile, technische hellingen af. Een route met grote blokken steen kan ook lastig zijn. Een gravelbike is daar niet helemaal op gebouwd. De naam zegt het immers al, een gravelbike is gemaakt voor grindpaden.
Gravel bikes of ook wel gravelracers genoemd, zijn duurzamer/bestendiger dan een racefiets en vaak sneller dan een mountainbike. Gravel bikes zijn een interessante optie voor de rijders die all-road willen fietsen.
Wat is een gravelbike? Gravelbikes zijn veelzijdige fietsen die geschikt zijn voor het rijden op verschillende soorten ondergrond. Je kunt er probleemloos mee omschakelen tussen verharde wegen en onverharde paden. Ze zijn een ideale keuze op dagen wanneer je niet weet waar je rit naartoe zal leiden.
Een gravel fiets is een variant op de racefiets en is gemaakt om op verschillende soorten ondergronden te kunnen fietsen. Dit komt door de robuustere frames en omdat er veel bredere banden onder een gravelbike kunnen. Met deze veelzijdige fiets kun je dus zowel over asfalt, gravelpaden als over zandweggetjes fietsen.
Marin Gestalt X10 - €1499. De Marin Gestalt X10 is de beste 'budget' gravelbike. Deze gravelbike bevat een aantal belangrijke elementen die duurdere gravelbikes ook hebben waardoor hij erbovenuit steekt in zijn prijsklasse.
De geometrie van een gravelfiets is vaak meer relaxt dan die van een racefiets . Het hogere balhoofd van een gravelfiets genereert een meer ontspannen positie en zorgt tevens voor een bovenbuis die iets meer sloping is, dit in tegenstelling tot de rechtere vormgeving die je vaak terugvindt op racefietsen.
Er zijn verschillende varianten, maar het hoofddoel is snelheid. Bij cyclocrossfietsen geldt het andere uiterste. Deze fietsen zijn wel gericht op snelheid, maar dan op onverharde paden in plaats van asfalt. De gravelbikes hebben als voornaamste doel om avonturen te beleven, op onverharde en verharde wegen.
Terrein. Het mountainbiken wordt verreden op geaccidenteerd terrein wat een beetje te vergelijken is met veldrijden, hoewel er bij mountainbiken meer klimmetjes en afdaling ingebouwd zijn. De weersomstandigheden zijn bij het mountainbiken vaak beter omdat het een zomersport is.
Jazeker, alleen helpt profiel niet bij smalle banden. Om die reden bestaan er ook geen 25 of 28 mm banden met serieus profiel. Wat je wil is fors bredere banden, met profiel.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
In het algemeen geldt voor het gewicht van je mountainbike dat een mountainbike zonder vering het lichtst is en rond de 7 kilogram kan wegen als je wilt. Dan komen de fietsen met voor slechts één vering in plaats van de normale twee, een “lefty” deze wegen meestal zo rond de 7,5 tot 8 kilo, als je wilt.
De hybride fiets heeft een recht stuur, is lichter van gewicht dan een stadsfiets en heeft genoeg versnellingen om je in de heuvels te kunnen redden. De fietshouding is meer ontspannen en recht-op dan op veel mountainbikes en racefietsen. E-bikes met een sportieve geometrie worden ook vaak hybride genoemd.
Hiervoor moet het stuur even breed zijn als jouw schouders. Jouw schouderbreedte meet je hierbij als het breedste punt van jouw schouders dat uit bot bestaat. De breedte van het stuur meet je hierbij center-center. Let op, sommige fabrikanten meten de buitenkant van het stuur wat een 23.8mm grotere maat oplevert.
De interne velgbreedte moet dus minimaal 20 mm zijn. Maar als uw band 40 mm is en u van plan bent hem te gebruiken voor onverharde wegen, is een interne velgbreedte tussen 21 mm en 24 mm ideaal. Dus we denken 21 mm - 25 mm binnenbreedte Carbon wielen zijn ideaal voor gravelbikes.
Een parcours van minstens 4 km, waarbij de wedstrijdduur afhankelijk is van categorie tot categorie. De minimale wedstrijdduur is 60 minuten. Een lange afstandswedstrijd van 60 tot 160 km, verdeeld over één tot maximaal drie ronden. Een parcours van maximaal 2 km met start en aankomst op dezelfde plaats.
Het gewicht van de volledige fiets bedraagt slechts 6,46 kg (in maat 52).
Een cyclocross of veldrijfiets is een soort racefiets. Deze fietsen zie je steeds vaker en is een super combinatie met wielrennen, zeker omdat de cyclocrosser wat betreft geometrie overeenkomt met de racefiets.
De fiets is stijf en reactief. Je maakt makkelijk snelheid als je even op de pedalen gaat staan en ondanks het relatief hoge gewicht kan je best lekker accelereren. Onze maat L weegt zonder pedalen 9,2 kg - voor een gravelbike gewoon een heel net gewicht.
Een crankset van 53/39 is in de cyclocross zo goed als onbruikbaar. Meestal wordt 46/36, 44/43 of 42/32 gebruikt. Achteraan worden gelijkaardige cassettes gebruikt op de weg, zoals 11-25 of 11-28. Tegenwoordig zijn 1x cranksets populair.
De gemiddelde fietssnelheid ligt rond 12 km per uur. Mannen tussen 25 jaar en 55 jaar fietsen sneller dan hun vrouwelijke leeftijdgenoten. Zij halen een gemiddelde snelheid van 14 km per uur, vrouwen zijn ongeveer 2 km per uur langzamer.
De gemiddelde snelheid op een racefiets is 24 kilometer per uur. Met wind tegen ligt de gemiddelde snelheid rond de 21 kilometer per uur, en met wind tegen rond de 26 kilometer per uur. Op een racefiets ga je dus een stuk sneller dan op een stadsfiets.
De fiets draagt je gewicht, anders dan bijvoorbeeld bij het hardlopen. Bij die sport zie je veel lopers worstelen met rustig trainen en de ademhaling. Bij fietsen gaat dat natuurlijker. Je kan even de benen stil houden en de fiets rolt lekker door.